حل مشکل Ryzen 7000X3D با بروزرسانی BIOS

شرکت سازنده مادربورد MSI قصد دارد با بروزرسانی جدید BIOS، از خودسوزی پردازنده های Ryzen 7000X3D جلوگیری کند.

به گزارش تکناک، کاربران Reddit و YouTube در طول آخر هفته، شروع به گزارش مشکلات پردازنده های جدید Ryzen 7000X3D شرکت AMD کردند. در برخی موارد، سیستم‌ها به صورت ساده ای راه اندازی نمی‌شدند. اما حداقل در یک مورد، شکل فیزیکی Ryzen 7800X3D  تغییرشکل داد یعنی از پایین بزرگ شده و سوکت پردازنده مادربرد را خم کرد.
سازنده مادربورد MSI در یک پست جداگانه اشاره کرد که این آسیب ممکن است به دلیل مسائل ولتاژ نامطلوب باشد. پردازنده های Ryzen 7000X3D در حال حاضر محدودیت هایی برای تنظیمات اورکلاک و قدرت دارند، اما بروزرسانی های جدید BIOS از MSI، ویژگی های “اورولتینگ” را که ممکن است باعث افزایش قدرت پردازنده ها از حد مجاز آنها شود، ممنوع کرده است. با این حال، هنوز می توانید با کاهش توان پردازنده خود، آن را زیرولتاژ کنید تا دمای آن کاهش پیدا کند و مصرف انرژی کمتری داشته باشد.

در پردازنده های Ryzen 7000X3D، ولتاژ پیش‌فرض کمتری نسبت به پردازنده های معمولی Ryzen 7000 استفاده شده است. دلیل این امر این است که وجود کش L3 اضافی روی دایه پردازنده ممکن است دمای آن را بالا ببرد و خنک کردن پردازنده را دشوار کند. این امر باعث شده است تا چیپ های Ryzen 7000X3D نسبت به چیپ های استاندارد Ryzen، قدرت مصرف کمتری داشته باشند. اما این کارایی با قیمت تنظیمات اورکلاک و سایر ویژگی‌هایی است که برخی افراد برای به دست آوردن عملکرد بیشتر از کامپیوترهای خود، از آنها استفاده می کنند.

کاربرانی که مشکلات را گزارش داده‌اند بیشتر از مادربردهای Asus و MSI با چیپست X670 استفاده می کنند و بسیاری از آنها اعلام کرده‌اند که از تنظیمات پیش‌فرض پردازشگر خود بهره می برند. اندازه نمونه خیلی کوچک است بنابراین بهتر است درباره هیچ چیپست خاص یا سازنده مادربردی نتیجه گیری کلی نکنیم.

digikala

اگر از آخرین نسخه BIOS برای مادربرد خود که توسط Asus منتشر شده، استفاده نکرده‌اید، ممکن است پردازنده شما قدرت کمتری دریافت کند. همانطور که در اکثر موارد خرابی سخت‌افزاری اتفاق می‌افتد، تشخیص مسئول خرابی بین گزینه های خطای طراحی، خطای کاربر یا ترکیبی از هر دو ممکن است مدتی طول بکشد. بنابراین، کاربران فعلی پردازنده‌های Ryzen 7000X3D باید از نصب آخرین نسخه BIOS برای مادربردهای خود اطمینان حاصل کنند و به دنبال نسخه‌های جدیدی باشند که به‌طور خاص برای حل این مشکل طراحی شده‌اند.

نویسنده این مطلب برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مشکلات  این پردازنده ها با AMD تماس گرفته‌است و در صورت دریافت پاسخ، مطالب تکمیلی را منتشر  خواهد کرد.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.