خستگی ذهنی توهم نیست

خستگی ذهنی

ناگفته نماند که کار سخت بدنی شما را خسته می کند، اما کار سخت ذهنی چطور؟ ساعت ها نشستن و سخت فکر کردن نیز باعث می‌شود فرد احساس فرسودگی کند.دانشمندان علت خستگی بعد از فکر کردن زیاد را یافتند.

به گزارش تک ناک،اکنون، دانشمندان شواهد جدیدی برای توضیح دلیل این امر دارند. بر اساس یافته‌های آن‌ها، دلیل اینکه شما از تفکر شدید احساس خستگی ذهنی می‌کنید (برخلاف خواب‌آلودگی) در ذهن شما نیست.
مطالعات آنها نشان می دهد که وقتی کارهای دهنی شدید چندین ساعت ادامه می یابد ، باعث می شود که فراورده های جانبی بالقوه سمی در بخشی از مغز به نام قشر پیش پیشانی انباشته شوند. به گفته محققان این انباشته شدن مواد سمی کنترل تصمیم‌گیری‌ها تغییر می‌دهد، بنابراین با شروع خستگی ذهنی، به سمت اقداماتی که کمتر نیاز به اندیشیدن یا دقیق شدن دارند حرکت ‌کنید. مواردی که نیازی به تلاش ذهنی یا انتظار ندارند. این تحقیق در 11 آگوست در مجله Current Biology منتشر شده است.
Mathias Pessiglione از دانشگاه Pitié-Salpêtrière در پاریس، فرانسه می‌گوید: «نظریه‌های تأثیرگذار نشان می‌دهند که خستگی نوعی توهم است که توسط مغز ساخته می شود تا ما را وادار کند هر کاری را که انجام می‌دهیم متوقف کنیم و به فعالیت لذت‌بخش‌تری روی بیاوریم». اما یافته‌های ما نشان می‌دهد که کار ذهنی شدیدکه باعث تجمع مواد مضر در مغز می شود عملکرد مغز را تغییر می دهد. بنابراین خستگی در واقع سیگنالی است که باعث می‌شود ما کار را متوقف کنیم اما برای هدفی متفاوت: حفظ یکپارچگی عملکرد مغز.
پژوهشگران می خواستند بفهمند خستگی ذهنی واقعاً چیست. در حالی که ماشین ها می توانند به طور مداوم محاسبه کنند، مغز نمی تواند. آنها می خواستند دلیل آن را کشف کنند. آنها حدس می زدند که دلیل این امر مربوط به نیاز به بازیافت مواد سمی بالقوه است که منشا آن فعالیت شدید ذهنی است می گیرند.
برای یافتن شواهدی برای حمایت از این نظریه، آنها از طیف‌سنجی تشدید مغناطیسی (MRS) برای نظارت بر فعالیت شیمیایی مغز در طول یک روز کاری استفاده کردند. آنها دو گروه از افراد را مورد بررسی قرار دادند: آنهایی که کار ذهنی شدید می کردند و کسانی که وظایف شناختی نسبتاً ساده ای داشتند
محققان فقط در گروهی که کار ذهنی سختی انجام می دادند، علائم خستگی، از جمله تنگ شدن مردمک چشم را مشاهده کردند. افرادی که در آن گروه بودند نیز در انتخاب های خود نسبت به گزینه های پیشنهادی پاداش با تاخیر کوتاه و با حداقل تلاش تغییراتی نشان دادند.
آنها همچنین سطوح بحرانی بالاتری از گلوتامات در سیناپس‌های قشر جلوی مغز داشتند. دانشمندان می گویند کهاین آزمایش همراه با شواهد قبلی، از این فرضیه حمایت می کند که تجمع گلوتامات، فعال سازی بیشتر قشر جلوی مغز را پرهزینه تر می کند، به طوری که کنترل شناختی پس از یک روز کاری سخت ذهنی دشوارتر می شود.
بنابراین، آیا راهی برای غلبه بر این محدودیت توانایی مغز ما برای سخت اندیشی وجود دارد؟
پسیلیونه در پاسخ گفت: «نه واقعاً، .من از روشهای قدیمی خوب استفاده می کنم: استراحت و خواب! شواهد نشان می دهد گلوتامات در طول خواب از سیناپس ها حذف می شود.
ممکن است نتایج عملی دیگری از یافته ها به دست بیاید. به عنوان مثال، محققان می‌گویند، نظارت بر متابولیت‌های جلوی مغز می‌تواند به تشخیص خستگی شدید ذهنی کمک کند. این تشخیص می تواند به تنظیم برنامه های کاری برای جلوگیری از فرسودگی ذهنی کمک کند. Pessiglione همچنین به افراد توصیه می کند که در هنگام خستگی از تصمیم گیری های مهم خودداری کنند.
در مطالعات آتی، محققان امیدوارند که بفهمند چرا قشر جلوی مغز نسبت به تجمع گلوتامات و خستگی حساس است . آنها همچنین کنجکاو هستند که بدانند آیا همان نشانگرهای خستگی در مغز ممکن است بهبود شرایط سلامتی مانند سرطان یا افسردگی را پیش‌بینی کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.