ابداع فیلتری برای حذف میکرو پلاستیک‌های آب

حذف میکرو پلاستیک

DGIST اعلام کرده است که یک تیم تحقیقاتی به رهبری پروفسور لی جو هیوک از دپارتمان علوم و مهندسی انرژی DGIST یک فیلتر با قابلیت حذف میکرو پلاستیک از آب ساخته است.
به گزارش تک ناک، این فیلترمی تواند میکروپلاستیک ها از سایز میکرو تا نانو را در آب حذف کند.
میکروپلاستیک ها پلاستیک های بسیار کوچک معمولاً کمتر از 5 میلی متر هستند که تجمع آنها در بدن انسان باعث اختلال در عملکردهای بیولوژیکی می شوند و سلامت انسان را به خطر می اندازند.
این میکروپلاستیک ها عمدتاً به اقیانوس وارد می شوند ودر نهایت با ایجاد اختلال در سیستم غدد درون ریز موجودات در سیستم حیات دریایی، انسان را که در بالای زنجیره غذایی است تحت تأثیر قرار می دهند. یک فناوری برای فیلتر کردن میکروپلاستیک ها برای به حداقل رساندن آسیب لازم است.
با این حال جداسازی یا دفع میکروپلاستیک ها در آب با استفاده از فیلترها به دلیل اندازه کوچک آنها دشوار است. به ویژه، ذرات نانو، کوچکتر از میکرون، مشکلاتی را به همراه دارند که غلبه بر آنها دشوار است، دفع فیزیکی با استفاده از فیلتر بروز مشکلاتی مانند گرفتگی فیلتر و آلودگی محیطی توسط خود فیلتر حذف میکرو پلاستیک ها را دشوار تر می کند.
برای این منظور، نیاز به روشی جدید و سازگار با محیط زیست برای غلبه بر این محدودیت ها وجود دارد.
تیم تحقیقاتی پروفسور لی جو هیوک در تحقیقات مشترک با تیم دکتر چوهان چئول در موسسه فناوری صنعتی کره، اولین ژنراتور برق سازگار با محیط زیست در جهان را توسعه دادند که ذرات ریز موجود در آب را حذف می کند.
تیم تحقیقاتی پروفسور لی جو هیوک در تحقیقات مشترک با تیم دکتر چو هان چئول در موسسه فناوری صنعتی کره، اولین ژنراتور برق سازگار با محیط زیست در جهان را توسعه دادند که ذرات ریز موجود در آب را حذف می کند. این یک همکاری بین nagogenerator triboelectric (TENG) تیم تحقیقاتی پروفسور لی جو هیوک و فناوری حذف ذرات با استفاده از الکتروفورز دستاورد تیم دکتر چو هان چول است.
TENG انرژی الکتریکی را از طریق انرژی فیزیکی تولید می کندو به همین دلیل میتواند فیلترهای میکرو پلاستیک سازگار با محیط زیست تولید کند.
علاوه بر این، از آنجایی که از مشخصه ولتاژ بالا انرژی تریبوالکتریک استفاده می کند، نیازی به منبع تغذیه خارجی خاصی ندارد و می تواند بدون محدودیت مکانی کار کند.
TENGجدید مبتنی بر ریزساختار متخلخل است که در این پژوهش توسعه یافته است و خروجی بالای بیش از سه برابر از TENG موجود را نشان داد.
آزمایش TENG جدید نشان داد که میزان حذف ذرات میکروپلاستیک با اندازه میکرو 21.4 درصد است و حدود 5.6 برابر بیشتر از TENG موجود ( 3.8 درصد) ثبت شده است.
علاوه بر این، تایید شد که این فناوری می‌تواند میکروپلاستیک‌های کوچک و ذرات ریز سمی مختلف مانند اکسید روی در اندازه نانو و دی اکسید سیلیکون را حذف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.