کشف درمانی موثر برای درماتیت حاد پرتوی

کشف درمانی موثر برای درماتیت حاد پرتوی

مطالعه جدید مرکز سرطان Montefiore Einstein نشان داده است که یک رژیم درمانی ضد باکتریایی کم هزینه می تواند از درماتیت حاد پرتوی جلوگیری کند.

به گزارش تکناک، درماتیت حاد پرتوی (ARD) بیماری است که معمولاً در افرادی که تحت درمان پرتودرمانی سرطان قرار می‌گیرند، یافت می‌شود و 95 درصد بیماران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری با علائمی مانند قرمزی، درد، خارش یا لایه برداری پوست مشخص می شود. موارد شدیدتر ممکن است منجر به تورم قابل توجه و زخم های دردناک پوستی شود که به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی بیمار تأثیر می گذارد. با این حال، درک ما از اینکه چرا این بیماری رخ می دهد، محدود است و هیچ روش استانداردی برای جلوگیری از شکل شدید آن وجود ندارد.

محققان در مرکز سرطان Montefiore Einstein (MECC) متوجه شده اند که بسیاری از موارد ARD شامل یک باکتری پوستی رایج است و یک درمان ساده و کم‌هزینه می‌تواند از موارد شدید این بیماری پیشگیری کند و به طور موثر استاندارد جدیدی از درمان را برای افرادی که تحت پرتودرمانی قرار می‌دهند، ایجاد کند.

یافته های محققان در دو مقاله که اخیراً در مجله JAMA Oncology منتشر شده، گزارش شده است. هر ساله 10 میلیون نفر برای کاهش اندازه تومورهای خود تحت پرتودرمانی قرار می گیرند.

دکتر بث مک‌للان، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: تاکنون تصور می‌شد که ARD صرفاً از سوختن پوست توسط تشعشعات ناشی می‌شود، به این معنی که نمی‌توان کار زیادی برای جلوگیری از آن انجام داد. درمان در دسترسی که ما توسعه داده‌ایم و آزمایش‌های بالینی که انجام داده‌ایم، به طور موثر می‌تواند صدها هزار نفر را هر ساله در ایالات متحده از ARD شدید و عوارض جانبی طاقت‌فرسا نجات دهد.

شناسایی منبع

باکتری استافیلوکوکوس اورئوس (SA) که اغلب با عبارت استافیلوکوکوس کوتاه می شود، به طور معمول روی پوست، اغلب در بینی و زیر بغل، زندگی می کند و بی خطر است؛ اما اگر پوست در اثر بریدگی باز شود، این باکتری ها می توانند باعث عفونت شوند. تشعشع ساختار پوست را در محل درمان تضعیف می کند و با اجازه دادن به استافیلوکوکوس برای نفوذ به لایه بیرونی پوست می تواند منجر به عفونت شود. دوره های پرتودرمانی که به طور معمول نیاز به درمان های روزانه در طی چند هفته دارند، خطر ابتلا به عفونت پوست را افزایش می دهد.

از آنجایی که استافیلوکوکوس در اختلالات پوستی رایجی که منجر به باز شدن پوست مانند اگزما می شود، دخیل است، دکتر مک للان و همکارانش استدلال کردند که این باکتری ممکن است در ARD نیز نقش داشته باشد. در یکی از مطالعات JAMA Oncology، محققان 76 بیمار را که تحت پرتودرمانی برای سرطان بودند، ثبت نام کردند. کشت‌های باکتریایی از بیماران قبل و بعد از پرتودرمانی، از سه محل مختلف بدن جمع‌آوری شد: داخل بینی، از پوست در ناحیه پرتودهی شده و از پوست در سمتی از بدن که در معرض اشعه قرار نداشت.

قبل از درمان، این باکتری ها  در بدن تقریباً 20 درصد از بیماران استافیلوکوکوس، فعال نبود. پس از درمان، 48 درصد از بیمارانی که به ARD شدید مبتلا شده بودند، از نظر حضور استافیلوکوکوس مثبت بودند، در حالی که تنها 17 درصد از بیماران، خفیف‌ترین شکل این بیماری را داشتند. بسیاری از بیماران مبتلا به ARD روی پوست  خود، استافیلوکوکوس را در بینی خود داشتند، که این مسئله نشان می دهد SA از بینی ممکن است پوست را آلوده کند.

دکتر مک للان گفت: این مطالعه به وضوح نشان داد که SA نقش مهمی در بیماری ARD ایفا می کند. خبر خوب این است که ما ابزارهای زیادی برای مبارزه با این باکتری داریم. در مطالعه دوم، ما ترکیبی از داروهای ضد باکتری موضعی را آزمایش کردیم که فکر می‌کردیم استفاده از آن برای افراد موثر و آسان است.

پیشگیری از ARD شدید

مطالعه دوم 77 بیمار تحت پرتودرمانی را مورد بررسی قرار داد که همه آنها به جز دو نفر مبتلا به سرطان سینه بودند. شرکت‌کنندگان برای مراقبت استاندارد در MECC (درمان بهداشتی و مرطوب‌کننده معمولی مانند Aquaphor) یا رژیم آزمایشی آنتی‌باکتریایی، مورد آزمایش قرار گرفتند. این درمان شامل استفاده از پاک کننده بدن کلرهگزیدین همراه با پماد بینی موپیروسین 2 درصد، دو بار در روز به مدت پنج روز، یک هفته در میان و در طول پرتودرمانی بیماران بود.

اگرچه بیش از نیمی از بیماران تحت درمان این رژیم ضد باکتریایی به ARD خفیف تا متوسط ​​مبتلا شدند، اما هیچ بیماری به شدیدترین نوع ARD که باعث پاره شدن پوست و ایجاد زخم می شود، مبتلا نشد و هیچ بیماری عوارض جانبی ناشی از این بیماری را تجربه نکرد. در مقابل، 23 درصد از شرکت کنندگان تحت درمان با استاندارد مراقبت ، به ARD شدید مبتلا شدند.

دکتر مک‌للان گفت: روش درمانی ما ارزان و آسان است، بنابراین ما معتقدیم که این روش می تواند برای همه افرادی که تحت پرتودرمانی هستند، بدون نیاز به آزمایش اولیه برای SA استفاده شود.

دکتر مک‌للان همچنین خاطرنشان کرد: مانند اکثر آزمایش‌های ما در MECC، اکثر شرکت‌کنندگان ما اعضای سیاهپوست و اسپانیایی تبار جامعه ما بودند، به این معنی که این پروتکل برای افراد از نژادها و قومیت‌های مختلف قابل تعمیم و مؤثر است. این امر خیلی مهم است زیرا افرادی که پوست تیره‌تری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به ARD شدید هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram