درمان سرطان تخمدان مقاوم به شیمی درمانی

سرطان تخمدان پنجمین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است و به دلیل همکاری سلولی شگفت آوری که دارد، درمان آن ممکن است طاقت فرسا باشد.

سرطان تخمدان پنجمین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است و به دلیل همکاری سلولی شگفت آوری که دارد، درمان آن ممکن است طاقت فرسا باشد.

به گزارش تکناک،اخیرا یک مطالعه جدید نحوه رفتار سلول‌های مقاوم به شیمی‌درمانی در طول و بعد از درمان و نحوه تأثیر مستقیم آنها بر سلول‌های سرطانی اطراف خود را بررسی کرده است.

شیمی درمانی تا حد زیادی سلول های سرطانی را هدف قرار می دهد که این سلول ها به سرعت تقسیم می شوند و همین مسئله درمان سلول های ساکن که تقسیم آهسته ای دارند را دشوار می کند. محققان دانشگاه پیتسبورگ مشاهده کرده‌اند که سلول‌های ساکن نه تنها در برابر درمان های تهاجمی دارویی مقاومت می‌کنند، بلکه پروتئینی به نام فولیستاتین ترشح می‌کنند که این پروتئین سرعت تقسیم سلول‌های مجاور را کاهش می‌دهد و آن‌ها را نیز مقاوم‌تر می‌کند.

دکتر رونالد بوکانوویچ، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: من سلول های سرطانی ساکن را مانند مرکز زرد گل بابونه و سلول های مجاور آنها را مانند گلبرگ های سفید اطراف در نظر می گیرم. در پاسخ به شیمی درمانی، سلول های ساکن، فولیستاتین ترشح می کنند که مانند سیگنالی برای محافظت از کل گل عمل می کند.

وی افزود: هنگامی که شیمی درمانی متوقف می شود، سطح فولیستاتین کاهش می یابد و سلول های سرطانی  دوباره شروع به تکثیر می کنند. این مسئله ممکن است توضیحی باشد برای اینکه چرا سرطان های تخمدان اغلب به سرعت عود می کنند.

این تیم متوجه شدند که سلول‌های ساکن در پاسخ به داروهای شیمی‌درمانی در موش‌ها و سلول‌های انسانی رشد یافته در آزمایشگاه، تولید فولیستاتین خود را افزایش می‌دهند. سپس آن‌ها مشاهده کردند که فولیستاتین، رشد سلول‌های در حال تقسیم اطراف را متوقف می‌کند تا به آن‌ها کمک کند در هنگام درمان زنده بمانند. هنگامی که محققان ترشح این پروتئین را مسدود کردند، اثر محافظتی روی سلول های اطراف از بین رفت و آنها دوباره در برابر شیمی درمانی آسیب پذیر شدند.

انجمن سرطان آمریکا تخمین می زند که تقریباً 20هزار زن در سال 2023 به سرطان تخمدان مبتلا خواهند شد. درست است که جراحی و شیمی درمانی به ویژه در مراحل اولیه بیماری مؤثر هستند، اما بیش از 70 درصد از بیمارانی که درمان این بیماری را آغاز می کنند، شاهد بازگشت سرطان خود خواهند بود که سرطان در این مرحله به ندرت قابل درمان خواهد بود.

دکتر بوکانوویچ گفت: اگر بتوانیم مقاومت به شیمی درمانی و بازگشت این بیماری را کاهش دهیم، ممکن است بتوانیم میزان اثربخشی درمان را افزایش دهیم. حتی اگر این روش برای 20 درصد از بیماران جواب دهد، اتفاق بسیار بزرگی خواهد بود زیرا تقریباً 14000 بیمار سالانه بر اثر سرطان تخمدان می میرند.

همچنین این تیم تحقیقاتی نمونه‌های بیماران مبتلا به سرطان تخمدان را قبل و بعد از شیمی‌درمانی مقایسه کردند و متوجه شدند که سطح فولیستاتین بلافاصله پس از درمان دو یا سه برابر شد. محققان مطمئن هستند که آزمایش‌های انسانی ممکن است به پیدا کردن درمان‌های سرکوب‌کننده فولیستاتین منجر شود تا شیمی‌درمانی مؤثرتر شود.

در مطالعات قبلی نشان داده شده بود که فولیستاتین با بهبود نتایج برای بیماران مبتلا به سرطان ریه تحت شیمی درمانی مرتبط بود.

بوکانوویچ افزود: برای من، هیجان انگیزترین مسئله در مورد این مطالعه این واقعیت بود که ما این پاسخ باورنکردنی به شیمی درمانی را در بیماران در عرض 24 ساعت دیدیم. این داده‌ها یافته‌های ما را در موش‌ها تقویت می‌کند و نشان می‌دهد که فولیستاتین یک هدف جدید برای بهبود پاسخ سرطان تخمدان به شیمی‌درمانی است.

 

(زیرنویس عکس: سرطان تخمدان کشنده ترین سرطان دستگاه تناسلی زنان است.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.