درمان سریع زخم با جریان الکتریکی

محققان موسسه فناوری چالمرز (CTH) و دانشگاه فرایبورگ، تکنیک جالبی را پیشنهاد کرده‌اند که باعث می‌شود زخم های مزمن با تحریک الکتریکی سریع‌تر از همیشه ترمیم شوند

به گزارش تکناک، بیماری هایی مانند دیابت، سرطان، اختلال در گردش خون و آسیب های وارده به ستون فقرات، گاهی اوقات می توانند توانایی طبیعی بدن ما را برای بهبود زخم ها مختل کنند. بیمارانی که با چنین بیماری هایی زندگی می کنند اغلب وقتی زخمی می شوند، این زخم ها یا بهبود نمی یابند یا خیلی زمان می برد تا خوب شوند.

این زخم‌های مزمن ترمیم‌نشده به منبع عفونت تبدیل و حتی گاهی منجر به قطع عضو می‌شوند و زندگی بیماران را بسیار سخت می‌کنند. محققان در جدیدترین مطالعه خود ادعا کردند که می توانند زخم های مزمن را با استفاده از جریان الکتریکی سه برابر سریع تر بهبود بخشند.

ماریا آسپلوند، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: داشتن زخم های مزمن، یک مشکل بزرگ است که ما معمولا چیز زیادی درباره آن نمی شنویم. کشف روشی که ممکن است زخم‌ها را تا سه برابر سریع‌تر التیام بخشد، می‌تواند برای بیماران دیابت و افراد مسن که اغلب از زخم‌های خود بسیار رنج می‌برند، موثر باشد.

استفاده از تحریک الکتریکی برای ترمیم زخم ها

گزارشی که در سال 2010 توسط کتابخانه طب طبیعی منتشر شد نشان می دهد که حدود 2.5 درصد از آمریکایی ها، یعنی بیش از هشت میلیون نفر تنها در ایالات متحده، حداقل یک بار، زخم های مزمن را تجربه می کنند.

زخم مزمن فرد را در برابر ابتلا به عفونت آسیب پذیر می کند و اگر فرد مسن باشد، خطر ابتلا به انواع بیماری در او افزایش می یابد. بنابراین، درمان چنین زخم هایی در اسرع وقت بسیار مهم است. جالب توجه است که روش تحریک الکتریکی پیشنهاد شده توسط محققان بر اساس یک فرضیه شناخته شده است که نشان می دهد پوست انسان الکترواستاتیک است.

این به این معنی است که سلول های پوست ما به جریان الکتریکی حساس هستند. بنابراین هنگامی که سلول ها در یک میدان الکتریکی قرار می گیرند، احتمالاً شروع به حرکت به سمت آن میدان می کنند. محققان با قرار دادن این فرضیه به عنوان مبنای مطالعه خود، آزمایش جالبی انجام دادند.

آنها یک تراشه زیستی حاوی سلول های پوستی کشت شده با خواصی مشابه سلول های پوست انسان ایجاد کردند. سپس دو سلول را انتخاب کردند و روی آنها زخم ایجاد کردند. آن ها به یک سلول اجازه دادند که تحت یک میدان الکتریکی (200 میلی ولت بر میلی متر) ترمیم شود، ولی سلول دیگر بدون هیچ گونه تحریک الکتریکی بهبود یافت.

محققان متوجه شدند که الکتریسیته باعث می شود که زخم روی پوست نمونه اول، سه برابر سریعتر از پوست دوم بهبود یابد. آسپلوند گفت: ما توانستیم نشان دهیم که فرضیه قدیمی در مورد تحریک الکتریکی، می تواند برای بهبود بهتر زخم ها استفاده شود.

به گفته نویسندگان این مطالعه، میدان الکتریکی در حقیقت به عنوان راهنمای سلول های پوست عمل می کند. در غیاب جریان الکتریکی، سلول ها به طور تصادفی حرکت می کنند و بنابراین، روند بهبودی کند است. با این حال، هنگامی که سلول‌ها به صورت الکتریکی تحریک می‌شوند، همه آنها در یک جهت قرار می‌گیرند و سریع به سمت محل آسیب‌دیده حرکت می‌کنند و در نهایت باعث می‌شوند زخم سریع‌تر بهبود یابد.

علاوه بر این، هیچ عارضه جانبی بر روی سلول های زخمی که با تحریک الکتریکی خوب شدند دیده نشد.

التیام زخم به کمک الکتریسیته جان میلیون ها نفر را نجات  می دهد

آسپلوند و تیم تحقیقاتی او معتقدند که روش درمانی آنها می تواند برای همه افراد و به ویژه برای بیماران دیابتی در سراسر جهان که به طور کلی در معرض خطر بیشتری برای داشتن زخم های مزمن هستند، مفید باشد. در بسیاری از این بیماران، حتی بریدگی های جزئی می تواند  منجر به زخم و عفونت های طولانی مدت شود.

محققان روش خود را در نمونه های دیابتی آزمایش کردند و متوجه شدند که سرعت بهبودی در سلول های کشت دیابتی تحت تأثیر میدان الکتریکی نیز افزایش می یابد. آسپلوند در ادامه توضیح داد: با کمک تحریک الکتریکی، ما می‌توانیم سرعت بهبودی را افزایش دهیم تا سلول‌های مبتلا به دیابت تقریباً مانند پوست سالم درمان شوند.

محققان ادعا می کنند که التیام زخم به کمک الکتریسیته می تواند به میلیون ها بیمار در سراسر جهان که درد زخم های مزمن را تحمل می کنند، کمک کند. آنها به تحقیقات خود برای بهبود بیشتر این روش ادامه می‌دهند و عوامل مختلفی را که سلول‌های پوست را قادر می‌سازد در حضور الکتریسیته سریع‌تر التیام پیدا کنند، بررسی خواهند کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.