ساخت ربات جراح با الهام از مارمولک ها

مهندسان ربات مارمولک مانند کوچکی که میتواند مانند کرم ابریشم حرکت کند ساخته اند که می‌تواند روزی به پزشکان در انجام عمل جراحی کمک کند.

مهندسان ربات کوچکی ساخته اند که می‌تواند روزی به پزشکان در انجام عمل جراحی کمک کند. این ربات از توانایی باورنکردنی مارمولک ها در چسبیدن به سطوح و حرکت کارآمد کرم‌های ابریشم الهام گرفته است.

به گزارش تکناک، ربات جدید که توسط مهندسان دانشگاه واترلو ساخته شده است، روی هر سطحی حرکت می کند حتی روی دیوارها و سقف ها و این کار را با استفاده بهینه از فناوری های نور فرابنفش (UV) و نیروی مغناطیسی انجام می دهد.

علاوه بر این، این ربات اولین در نوع خود است که بدون منبع تغذیه خارجی کار می کند و امکان کنترل از راه دور و تطبیق پذیری در مناطق صعب العبور را فراهم می کند.

دکتر باکسین ژائو، استاد مهندسی شیمی، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: این کار اولین باری است که یک robot (mechanical or virtual artificial agent carrying out physical activities, which can be guided by an external control device or the control may be embedded within) نرم تمام و کمال بر روی سطوح وارونه صعود می کند و نوآوری های پیشرفته رباتیک نرم را پیش می برد.

وی افزود: با توسعه بسیار بیشتر ما به پتانسیل آن در چندین زمینه مختلف خوشبین هستیم.

این ربات که GeiwBot نام دارد از یک ماده هوشمند ساخته شده است که می تواند به صورت مولکولی تغییر کند تا شبیه مارمولک که گیره های قدرتمند دست و پای خود را خود روی سطوح مختلف می چسباند و باز می کند عمل نماید.

این روش به رباتی که چهار سانتی متر طول، سه میلی متر عرض و یک میلی متر ضخامت دارد اجازه می دهد تا از دیوار عمودی بالا برود و بدون اتصال به منبع برق از سقف عبور کند.

ژائو و تیمش GeiwBot را با استفاده از پدهای چسب مصنوعی و الاستومرهای کریستال مایع ساختند. اساساً، یک نوار پلیمری پاسخگو به محرک نوری، عمل کش و قوس مانند کرم ابریشم را شبیه سازی می کند. از سوی دیگر، پدهای آهنربایی الهام گرفته از مارمولک، در هر دو انتهای ربات عمل چنگ زدن را انجام می دهند.

ژائو می‌گوید: اگرچه هنوز محدودیت‌هایی برای غلبه بر آنها وجود دارد، این پیشرفت نشان دهنده نقطه عطف قابل توجهی برای استفاده از بایومیمیک (زیست‌همانندسازی، یا تقلید از الگوها، سامانه‌ها و عناصر طبیعت با هدف حل مشکلات پیچیده انسان) و مواد هوشمند برای روبات های نرم است.

طبیعت منبع بزرگ الهام است و فناوری نانو روشی هیجان انگیز برای به کارگیری درس های آن است.به طور قابل توجهی، یک ربات نرم و آزاد برای کاربردهای جراحی احتمالی از طریق کنترل از راه دور در داخل بدن انسان بسیار کاربردی خواهد بود. علاوه بر این در طول عملیات نجات، می تواند به شناسایی یا جستجوی مناطق خطرناک یا صعب العبور کمک کند.

مرحله بعدی برای محققان ایجاد یک ربات نرم بالارونده است که به طور کامل از نور نیرو می گیرد و به میدان مغناطیسی نیاز ندارد. علاوه بر این، ربات آینده از مادون قرمز نزدیک به جای نور UV برای افزایش زیست سازگاری استفاده خواهد کرد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.