ساخت یک ربات حفار با الهام از نوعی خرچنگ

دانشمندان یک ربات حفار ساخته اند که با الهام از خرچنگ خالدار اقیانوس آرام (Emerita analoga) می تواند با استفاده از پاهای پارچه ای برای دفن خود  استفاده کند.

دانشمندان رباتی را ساخته اند که با الهام از خرچنگ خالدار اقیانوس آرام (Emerita analoga) می تواند با استفاده از پاهای پارچه ای برای دفن خود  استفاده کند.

به گزارش تک ناک، این خرچنگ استعداد منحصربه‌فردی دارد، زیرا می‌تواند با استفاده از پاهای انعطاف‌پذیر خود مستقیماً در شن‌ها فرو برود. حال یک یک ربات حفار آزمایشی جدید این قابلیت را کپی کرده و در واقع می تواند کاربردهای عملی داشته باشد.

این دستگاه که با نام EMBUR (ربات حفار EMerita) شناخته می شود، توسط تیمی در دانشگاه کالیفرنیا برکلی توسعه یافته است. مانند خرچنگی که از آن الهام گرفته است، ربات با استفاده از پاهای ناهمسانگرد (خاصیتی که به یک ماده اجازه می دهد ویژگی های متفاوتی را هنگام حرکت در مکان های مختلف نشان دهد) خود به صورت عمودی حفاری می کند.

در حالی که خرچنگ 10 پا دارد، EMBUR فقط چهار پا دارد. همانطور که در مورد خرچنگ وجود دارد، ربات با جارو کردن متناوب تمام پاها در یک طرف بدنش و سپس همه پاها در طرف دیگر حفاری می کند. در EMBUR، هر یک از این پایه‌ها به شکل یک محور فلزی قابل گسترش با نوار پارچه‌ای است که در طول آن در امتداد آن قرار دارد.

هنگامی که پا از بدن ربات (robot : mechanical or virtual artificial agent carrying out physical activities, which can be guided by an external control device or the control may be embedded within) با یک ضربه قوی دور می شود، طولش افزایش می یابد و پارچه را محکم می کند . این به پارچه اجازه می دهد تا مانند یک سبد عمل کند و گرانول ها را جمع آوری و جابجا کند. هنگامی که ساق پا به سمت بدن کشیده می‌شود، کوتاه می‌شود و باعث می‌شود پارچه به جای جمع کردن گرانول ها افتاده و از بین آنها حرکت کند.

با تکرار سریع این اقدامات، EMBUR می تواند نسبتاً سریع خود را دفن کند.

تمام دهانه های روی مفاصل ربات با یک غشای لاستیکی پوشانده شده است که به آنها اجازه می دهد آزادانه حرکت کنند و در عین حال مانع از ورود گرانول ها و گیر کردن به اطراف شود.

به رهبری دستیار پروفسور هانا استوارت، دانشمندان اکنون در حال کار بر روی ساخت این ربات هستند که قادر به حفاری در ماسه و خاک واقعی باشد. امید است روزی بتوان از فرزندان آن برای کارهایی مانند ارزیابی خاک در سایت‌های کشاورزی و ساخت‌وساز، جمع‌آوری داده‌های علمی از کف اقیانوس، یا حتی به عنوان لنگر برای وسایل نقلیه دریایی یا فضاپیماها استفاده کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.