سامانه هوش مصنوعی تلفات بیمارستانی را کاهش می دهد

پژوهشگران دانشگاه “جانز هاپکینز” در بالتیمور ایالت مریلند آمریکا طی هفته جاری در یک کار تحقیقی ابزار تشخیص زودهنگام بیماری عفونت خونی (sepsis) ابداع کرده اند که در مدت دو سال گذشته در پنج بیمارستان آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است.

این ابزار هوش مصنوعی در مدت این دو سال در پنج بیمارستان آمریکا موفق به تشخیص نزدیک به ۱۰ هزار مورد بیماری عفونت خونی با بررسی سوابق پزشکی بیماران شده و به پزشکان کمک کرده تا نسبت به پیش از کاربرد هوش مصنوعی به طور میانگین حدود دو ساعت زودتر مراقبت‌های پزشکی لازم را شروع کنند.

به لطف این سامانه هوش مصنوعی، احتمال مرگ بیماران بر اثر این بیماری ۲۰ درصد کاهش یافته است و در صورت استفاده سراسری، این سامانه به طور بالقوه می‌تواند جان هزاران نفر از بیماران را نجات دهد.

حدود ۱.۷ میلیون نفر از مردم آمریکا دچار بیماری عفونت خونی می‌شوند و بیش از ۲۵۰ هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

«سوچی ساریا» مدیر پژوهش «مرکز مهندسی مالون» در دانشگاه جانز هاپکینز و تهیه کننده اصلی این گزارش تحقیقی می‌گوید: این اولین موردی است که هوش مصنوعی در کنار تخت بیماران استفاده می‌شود و شاهد نجات جان انسان‌ها هستیم.

digikala

وی افزود: این یک پیشرفت فوق‌العاده است که موجب نجات جان هزاران نفر از بیماران مبتلا به عفونت خونی خواهد شد و این رویکرد هم اکنون برای بهبود نتایج در مورد بیماری‌های دیگر نیز به کار می‌رود.

بیماری عفونت خونی (sepsis) زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن به یک عفونت واکنش بیش از حد نشان می‌دهد و موجب آسیب به اندام ها و بافت‌های خود بدن می‌شود. برای درمان این بیماری زمان بسیار مهم است. حتی یک ساعت تاخیر در شروع درمان صحیح می‌تواند به معنی تفاوت بین زندگی و مرگ بیمار باشد.

اما این بیماری همیشه آشکار نیست و معمولا تشخیص آن با تاخیر انجام می‌شود و علایم آن ممکن است با بیماری‌های کمتر جدی اشتباه گرفته شود. به همین علت است که سیستم هوش مصنوعی دانشگاه جانز هاپکینز موسوم به «سامانه هشدار زودهنگام هدفمند آنی» بسیار حائز اهمیت است.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.