کشف یک خاصیت حفاظتی جدید در سلول های ایمنی

کشف محققان دانشگاه تگزاس نشان می دهد که یک سری از سلول های ایمنی، دارای یک خاصیت حفاظتی هستند که آنها را به پوست نوزاد هدایت می‌کند.

کشف محققان مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس نشان می دهد که یک سری از سلول های ایمنی، دارای یک خاصیت حفاظتی هستند که آنها را به پوست نوزاد هدایت می‌کند.

به گزارش تکناک، دکتر نا شیونگ، دکترای رشته میکروبیولوژی، ایمنی‌شناسی و ژنتیک مولکولی در دانشکده پزشکی مرکز علوم بهداشتی دانشگاه UT در سن آنتونیو(UT Health San Antonio)، گفت: این سلول‌های T به صورت موشک کنترل‌شده به سمت پوست حرکت می‌کنند و روی پوست قرار می گیرند و نسبت به سایر سلول های T رویکردهای محافظتی متفاوتی دارند. ما در این تحقیق مکانیسمی را شناسایی کردیم که از طریق این فعالیت، رویکرد محافظتی رخ می دهد.

شیونگ گفت که محلی سازی این سلول های T در پوست، نه تنها در بدو تولد، بلکه برای تقویت ایمنی تا مادام العمر اهمیت فراوانی  دارد.

در رحم، سیستم دفاعی مادر در برابر باکتری‌ها، جنین را محافظت می‌کند. اما پوست و بافت سایر اعضای بدن مانند روده، هنگام تولد، در معرض باکتری‌های کامنسال قرار می‌گیرند. باکتری‌های کامنسال، باکتری‌های بی‌ضرری هستند که برای کنترل باکتری‌های بیماری‌زا مفید محسوب می شود. سلول‌های محافظ پوست، به نام سلول‌های کشنده T ثابت (iNKT) شناخته می‌شوند. این سلول‌های ایمنی از اندامی به نام تیموس سرچشمه می‌گیرند و در آنجا برنامه‌ریزی می‌شوند. در انسان، این اندام بین ریه‌ها قرار دارد.

شیونگ گفت: سلول‌های iNKT با باکتری‌های مشترک برای حفظ سلامت پوست همکاری می‌کنند و به عنوان سدی برای بدن در برابر پاتوژن‌های باکتریایی عمل می‌کنند.

وی اضافه کرد که در صورتی که سلول‌های iNKT به درستی به سمت پوست هدایت نشوند یا در پوست وجود نداشته باشند، تنظیمات باکتری‌های معمولی در پوست مختل می شود و ترکیب باکتری‌های حاضر در پوست تغییر می‌کند. این امر ممکن است باعث کاهش باکتری‌های مفید شود و محیطی را برای رشد بیش از حد باکتری‌های بیماری‌زا ایجاد کند.فولیکول ها، مکان های حیاتی برای دفاع ایمنی بدن هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.