درمان بیماری فشار خون با دستگاه سونوگرافی

یک دستگاه سونوگرافی جدید با قابلیت آرام کردن اعصاب بیش‌ فعال در کلیه ها، می‌تواند کمک کند تا فشار خون خود را تحت کنترل داشته باشند.

یک دستگاه سونوگرافی جدید با قابلیت آرام کردن اعصاب بیش‌ فعال در کلیه ها، می‌تواند به برخی از افراد کمک کند تا فشار خون خود را تحت کنترل داشته باشند.

به گزارش تکناک، محققان دانشگاه کلمبیا و دانشگاه پاریس در فرانسه، به تازگی مطالعاتی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد استفاده از دستگاه جدید سونوگرافی در میان افراد میانسال مبتلا به فشار خون بالا، باعث کاهش مداوم فشار خون در طول روز و به طور متوسط با امتیاز 8.5 می‌شود.
درمان فشار خون بالا برای بسیاری از افراد، شامل تغییر در سبک زندگی مانند کاهش مصرف نمک و کاهش وزن، همچنین مصرف داروهای کاهش فشار خون است. با این حال، تاثیر این مداخلات در حدود یک سوم بیماران مبتلا به فشار خون بالا قابل مشاهده نیست. کنترل نکردن فشار خون به مدت طولانی ممکن است منجر به نارسایی قلبی، سکته مغزی، حملات قلبی و آسیب غیرقابل برگشت کلیه شود.

دکتر کرتان، رهبر این پژوهش، اظهار کرد: از سونوگرافی کلیه برای بیمارانی که فشار خون آنها حتی پس از تغییر در سبک زندگی و درمان های دارویی تغییر نکرده است، می‌توان بهره برد.

نتایج این تحقیق که در مجله JAMA Cardiology منتشر شده، بررسی یک دستگاه سونوگرافی جدید است که به عنوان یک روش سرپایی برای قطع عصب کلیوی استفاده می‌شود. این دستگاه هنوز در مرحله آزمایش قرار دارد و توسط سازمان FDA برای بهره گیری خارج از آزمایشات بالینی تایید نشده است.

اعصاب کلیه و فشار خون بالا

تصور می‌شود که فشار خون بالا در میانسالی از طریق فعالیت بیش از حد اعصاب کلیه‌ها ایجاد می‌شود، که به احتباس آب و سدیم در بدن می انجامد و هورمون‌هایی ترشح می‌کند که می‌توانند فشار خون را افزایش دهند. در افراد مسن، فشار خون بالا اغلب به دلیل سفت شدن رگ های خونی رخ می دهد. داروهای ضد فشار خون با استفاده از روش‌های مختلفی برای کاهش فشار خون عمل می‌کنند، که برخی از این روش‌ها شامل گشاد کردن رگ‌های خونی، حذف مایع اضافی یا مسدود کردن هورمون‌هایی که فشار خون را افزایش می‌دهند، می‌شوند. با این حال، هیچ یک از این داروها مستقیماً اعصاب کلیه را هدف نمی‌گیرند.

روش سونوگرافی درمانی، اعصاب بیش فعال در رگ های کلیوی را آرام می‌کند و سیگنال‌هایی را که می‌توانند به افزایش فشار خون منجر شوند، مختل می‌کند. درمان از طریق یک لوله نازک به اعصاب داده می‌شود که در رگ پا یا مچ قرار داده می‌شود و به کلیه می‌ رسد. با این حال، هنوز این روش درمانی توسط FDA برای استفاده خارج از آزمایشات بالینی تایید نشده است.

اعصاب کلیه و فشار خون بالا

تصور می‌شود که فشار خون بالا در میانسالی تا حدودی به دلیل فعالیت بیش از حد اعصاب کلیه‌ها ایجاد می‌شود که باعث احتباس آب و سدیم می‌شود و هورمون‌هایی ترشح می‌کند که می‌توانند فشار خون را افزایش دهند. (در افراد مسن، فشار خون بالا اغلب با سفت شدن رگ های خونی رخ می دهد). داروهای ضد فشار خون به روش‌های مختلفی برای کاهش فشار خون عمل می‌کنند  که برخی از این روش ها عبارتند از: گشاد کردن رگ‌های خونی، حذف مایع اضافی یا مسدود کردن هورمون‌هایی که فشار خون را افزایش می‌دهند. اما هیچ یک از این داروها مستقیماً اعصاب کلیه را هدف قرار نمی دهند.

سونوگرافی درمانی، اعصاب بیش فعال در رگ های کلیوی را آرام می کند و سیگنال هایی را که منجر به افزایش فشار خون می شود، مختل می کند. درمان از طریق یک لوله نازک در تماس با اعصاب انجام می شود که در رگ پا یا مچ قرار داده می شود و به کلیه می ریزد.

نتایج این مطالعه:

مطالعه جدید اطلاعات بدست آمده سه آزمایش را با بیش از 500 بیمار میانسال با درجات مختلف فشار خون و مصرف دارو جمع‌آوری کرد.

دو برابر تعداد بیمارانی که تحت درمان با سونوگرافی قرار گرفتند به فشار خون مورد نظر خود در طول روز (کمتر از 135/85 میلی‌متر جیوه) در مقایسه با بیماران دیگر رسیدند.

کرتان گفت: نتیجه بدست آمده تقریباً در گروه های مختلف مطالعه، یکسان بود، که این مسئله به طور قطع نشان می دهد که این دستگاه سونوگرافی می تواند فشار خون را در طیف وسیعی از بیماران کاهش دهد.این روش به خوبی در بیماران نتیجه داد و اکثر بیماران در همان روز از بیمارستان مرخص شدند.

به گفته کرتان، بهبود فشار خون دقیقا یک ماه پس از عمل مشاهده شد. این درمان در ماه های آینده توسط FDA مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

نتیجه نهایی برای بیماران مبتلا به فشار خون مقاوم

با توجه به نتایج این تحقیق، محققان امیدوارند که دستگاه سونوگرافی به عنوان یک روش مکمل برای درمان بیماران مبتلا به فشار خون کنترل نشده و به عنوان جایگزین یا به عنوان مکمل درمان دارویی و تغییر سبک زندگی، مورد استفاده قرار گیرد.

در این رابطه، کرتان تاکید می کند که پس از اینکه دستگاه سونوگرافی در دسترس قرار گیرد، برای بیمارانی که قبلاً به درمان های دیگر پاسخگو نبوده اند، توصیه می شود که حتماً از این دستگاه استفاده کنند. امیدواریم با کنترل فشار خون، بتوانیم از آسیب رسیدن به کلیه و سایر عوارض فشار خون کنترل نشده، جلوگیری کنیم.

(زیرنویس عکس: بیماری فشار خون بالا باعث افزایش مداوم فشار خون در رگ‌ها می‌شود. اگر این بیماری درمان نشود، ممکن است باعث مشکلات جدی برای سلامتی افراد از جمله بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه شود.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.