سیستم الکترولمسی WeTac تعامل انسان و ماشین را بهبود می‌بخشد

محققان یک سیستم الکترولمسی بی سیم کوچک، نرم و فوق نازک ساخته اند که حس لامسه را در پوست کاربر ایجاد می کند.  

محققان یک سیستم الکترولمسی بی سیم کوچک، نرم و فوق نازک ساخته اند که حس لامسه را در پوست کاربر ایجاد می کند.  

به گزارش تکناک، هدست‌های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) به طور فزاینده‌ای پیشرفته می‌شوند و تجربه‌های دیجیتالی جذاب و همه‌جانبه‌ای را امکان‌پذیر می‌کنند.

برای واقعی‌تر کردن تجربه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، مهندسان تلاش کرده‌اند تا سیستم‌های بهتری ایجاد کنند تا بازخورد لمسی و محسوس مطابق با محتوای مجازی تولید کنند.

محققان دانشگاه هنگ کنگ، دانشگاه سیتی هنگ کنگ، دانشگاه علوم و فناوری الکترونیک چین (UESTC) و سایر موسسات در چین اخیرا WeTac را ایجاد کرده اند، یک سیستم الکترولمسی بی سیم کوچک، نرم و فوق نازک که حس لامسه را در پوست کاربر ایجاد می کند. این سیستم که در Nature Machine Intelligence معرفی شده است با انتقال جریان الکتریکی از طریق دست کاربر کار می کند.

کوآن مینگ یائو و همکارانش در مقاله خود نوشتند: از آنجایی که حساسیت لمسی در بین افراد مختلف و بخش‌های مختلف دست در یک فرد بسیار متفاوت است، یک روش جهانی برای رمزگذاری اطلاعات لمسی به بازخورد صحیح در دست‌ها با توجه به ویژگی‌های حساسیت ضروری است.

علاوه بر این، رابط‌های لمسی برای دست موجود در بازار معمولاً حجیم، سفت و سخت هستند و توسط کابل‌ها متصل می‌شوند، که برای ارائه بازخورد لمسی دقیق و طبیعی مانع ایجاد میکند.

سیستم الکترولمسی WeTac از یک سری الکترود که روی کف دست کاربر قرار می گیرد وهمچنین از قطعات الکترونیکی نرم کوچکی که به عنوان صفحه کنترل دستگاه عمل می کنند تشکیل شده است. هنگامی که این دستگاه توسط کاربران پوشیده می شود، می تواند الگوهای بازخورد لمسی مکانی-زمانی دقیق و قابل برنامه ریزی را با 32 پیکسل شبیه سازی الکترولمسی در کنار کف دست و وضوح فضایی بالای 0.279 پیکسل بر سانتی متر مربع در متراکم ترین منطقه تولید کند.

محققان در مقاله خود نوشتند: سیستم الکترولمسی WeTac جریانی را از طریق دست برای القای حس های لمسی به عنوان رابط یکپارچه لمسی با پوست منتقل می کند. با تراکم پیکسلی نسبتاً بالایی در کل ناحیه دست، WeTac می‌تواند تحریک لمسی را ارائه دهد و آستانه‌های حسی کاربران را به روشی انعطاف‌پذیر اندازه‌گیری کند.

دستگاهی که توسط یائو و همکارانش ساخته شده است، مزایای قابل توجهی نسبت به سایر دستگاه های لمسی الکتریکی دارد که در گذشته ساخته شده اند. مهمتر از همه، به جای تمرکز روی یک یا چند نوک انگشت، سطح وسیع تری از دست کاربر (به عنوان مثال، کل دست) را پوشش می دهد.

علاوه بر این، از آنجایی که اجزای WeTac فوق نرم هستند، می‌تواند به راحتی جریان‌های آستانه را برای کاربران، جداگانه ترسیم کند، و پارامترهای بهینه برای تولید بازخورد لمسی در قسمت‌های خاص دست را شناسایی نماید. این می‌تواند منجر به تجربه‌های لمسی کامل، واقعی و شخصی شود که می‌تواند به وضوح توسط کاربران احساس شود، بدون اینکه باعث درد آنها شود.

محققان در مقاله خود توضیح دادند: با ترسیم آستانه‌ها برای پارامترهای الکتریکی مختلف، داده‌های آستانه شخصی‌سازی شده را می‌توان برای بازتولید احساسات لمس مجازی روی دست با شدت تحریک بهینه و جلوگیری از ایجاد درد به دست آورد.

در ادامه این مقاله آمده است: با کنترل دقیق سطح احساس، ادراک زمانی و مکانی، امکان ارائه بازخورد شخصی در هنگام تعامل کاربران با اشیاء مجازی را می توان ایجاد کرد.

در آزمایش‌های اولیه، دستگاه الکترولمسی بی‌سیم ایجاد شده توسط محققان به نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای دست یافت و بازخورد لمسی واضح و قابل تنظیمی را در دستان کاربران ایجاد کرد. در آینده، می‌توان آن را با سیستم‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ادغام کرد تا تجربیات مجازی زنده‌تر و جذاب‌تری ایجاد کند و تعاملات انسان و ماشین را بهبود ببخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.