طیف سنجی چیست و چگونه عمل می‌کند؟

طیف سنجی یک حوزه کلی از مطالعاتی است که طیف های الکترومغناطیسی را که از برهمکنش بین تابش الکترومغناطیسی و ماده به عنوان تابعی از طول موج یا فرکانس تابش حاصل می شود، اندازه گیری و تفسیر می کند.

به گزارش تک ناک، این یک ابزار اساسی است که ستاره شناسان برای مطالعه جهان از آن استفاده می کنند. طیف نگارها ابزارهایی هستند که برای انجام طیف سنجی استفاده می شوند. آنها داده هایی را در اختیار دانشمندان قرار می دهند که برای تجزیه و تحلیل مواد تشکیل دهنده ستاره ها، سحابی ها، کهکشان ها و جو سیارات نیاز دارند.
یک طیف‌نگار می‌تواند برای تجزیه و تحلیل هر جسمی که نور را جذب یا ساطع می‌کند برای تعیین ویژگی‌هایی مانند دما، چگالی، ترکیب شیمیایی و سرعت استفاده شود. هنگامی که نور وارد یک طیف‌نگار می‌شود، توسط یک عنصر نوری شکافته و به اجزای مختلف خود (یا طول موج‌های متفاوت) تقسیم می‌شود تا مورد مطالعه قرار گیرد.
این عنصر بسیار شبیه قطرات باران است که نور را پراکنده می کند و رنگین کمان را تشکیل می دهد. این نور پراکنده سپس روی یک آشکارساز متمرکز می شود و به عنوان یک طیف دیده می شود. ستاره شناسان می توانند الگوی طیف را تجزیه و تحلیل کنند تا بفهمند چه اتم ها و مولکول هایی در منبع وجود دارند. این به آنها کمک می کند تا ویژگی های مختلف فیزیکی و شیمیایی منبع را درک کنند. به این ترتیب، تصاویر هابل به ما می‌گویند اجرام شبیه به چه چیزی هستند، در حالی که داده‌های طیف به ما می‌گویند که چیست و از چه چیزی ساخته شده است.
طیف سنجی ابزاری بنیادی است که اخترشناسان از آن برای مطالعه کیهان استفاده می کنند. طیف نگارها ابزارهایی هستند که برای انجام طیف سنجی استفاده می شوند. آنها داده هایی را در اختیار دانشمندان قرار می دهند که برای تجزیه و تحلیل مواد تشکیل دهنده ستاره ها، سحابی ها، کهکشان ها و جو سیارات نیاز دارند.
دو طیف‌نگار روی تلسکوپ فضایی هابل قرار دارند: طیف‌نگار تصویربرداری تلسکوپ فضایی که در سال 1997 بر روی تلسکوپ نصب شد و طیف‌نگار مبدا کیهانی که در سال 2009 نصب شد.
طیف سنجی پایه بسیاری از اکتشافات کلیدی هابل بوده است. به عنوان مثال، هابل امضای یک سیاهچاله را ثبت کرده است، همچنین مشاهدات طیف‌سنجی با استفاده از نور اختروش‌ها، شواهد بیشتری نسبت به جهان دور در اختیار قرار می دهد.
این اطلاعات به اخترشناسان اجازه می دهد مواد خامی را که کهکشان‌ها از آن تشکیل می‌شوند، کاوش کنند. هابل همچنین با استفاده از طیف‌نگارهای خود اولین تشخیص مستقیم جو سیاره‌ای را که به دور ستاره‌ای خارج از منظومه شمسی ما می‌چرخد و مولکول‌های آلی را در جو سیاره‌ای که به دور ستاره دیگری می‌چرخد را شناسایی کرده است.
ما از شما دعوت می‌کنیم تا Hubblecast( تولیدات رسانه ای هابل) تعبیه‌ شده در بالا را تماشا کنید که به بررسی نحوه عملکرد طیف‌سنجی و چگونگی تسهیل تحقیقات ارزشمند با تلسکوپ فضایی هابل، از جمله تحقیقات نوآورانه در مطالعه سیارات فراخورشیدی می‌پردازد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.