مصرف امگا 3 مهارت‌های فکری میانسالان را بهبود می‌بخشد

مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی آکادمی نورولوژی آمریکا نشان می دهد افرادی که در میانسالی در مقایسه با دیگران غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری می خورند، مهارت های فکری و حتی ساختار مغز بهتری دارند.

به گزارش تک ناک، اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی هایی مانند سالمون، ساردین، قزل آلای دریاچه ای و تن آلباکور یافت می شود. آنها همچنین در مکمل های غذایی و همچنین غذاهای غنی شده با اسیدهای چرب یافت می شوند.

سه اسید چرب اصلی امگا 3 عبارتند از آلفا لینولنیک اسید (ALA)، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA). ALA عمدتاً در روغن های گیاهی مانند روغن بذر کتان، سویا و روغن کانولا یافت می شود. DHA و EPA در ماهی و سایر غذاهای دریایی یافت می شوند.

کلودیا ساتیزابال نویسنده این مطالعه، از مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو، گفت: بهبود رژیم غذایی ما یکی از راه های ارتقاء سلامت مغز ما است. اگر افراد بتوانند انعطاف‌پذیری شناختی خود را بهبود بخشند و با برخی تغییرات ساده در رژیم غذایی خود از زوال عقل جلوگیری کنند، این می‌تواند تأثیر زیادی بر سلامت عمومی داشته باشد. حتی بهتر از آن، مطالعه ما نشان می دهد که حتی مصرف اندک امگا 3 ممکن است برای حفظ عملکرد مغز کافی باشد. این مطابق با دستورالعمل های رژیم غذایی انجمن قلب آمریکا برای مصرف حداقل دو وعده ماهی در هفته برای بهبود سلامت قلب و عروق است.

این مطالعه مقطعی شامل ۲۱۸۳ نفر با میانگین سنی ۴۶ سال بود که زوال عقل یا سکته مغزی نداشتند. سطح اسیدهای چرب امگا 3 آنها اندازه گیری شد. آنها تست هایی گرفتند که مهارت های تفکر آنها را ارزیابی می کرد. آنها اسکن هایی برای اندازه گیری حجم مغز داشتند.

محققان عواملی را که می‌توانند بر نتایج تأثیر بگذارند، تنظیم کردند. آنها همچنین از یک فرآیند ریاضی برای عادی سازی داده ها استفاده کردند. آنها مشاهده کردند افرادی که سطوح بالاتری از اسیدهای چرب امگا 3 مصرف می‌کنند نه تنها میانگین نمرات بالاتری در آزمون استدلال انتزاعی داشتند، بلکه میانگین حجم بیشتری در ناحیه هیپوکامپ مغزشان داشتند که نقش مهمی در حافظه بازی می‌کند.

ساتیزابال گفت: این نتایج باید با تحقیقات بیشتری تأیید شود، اما هیجان‌انگیز است که سطوح امگا 3 می‌تواند در بهبود انعطاف‌پذیری شناختی، حتی در افراد میانسال، نقش داشته باشد.

او خاطرنشان کرد که این مطالعه یک عکس فوری در زمان بود و شرکت کنندگان در طول زمان پیگیری نشدند، بنابراین نتایج ثابت نمی کند که خوردن اسیدهای چرب امگا 3 عملکرد مغز را حفظ می کند. فقط یک تداعی را نشان می دهد.

در حالی که این مطالعه شامل بخش کوچکی از افراد از بسیاری از نژادها وقومیت ها بود، ساتیزابال گفت که اکثر نمونه ها بزرگسالان سفیدپوست غیر اسپانیایی بودند که ممکن است توانایی اعمال نتایج را برای گروه های دیگر محدود کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.