علائم و نشانه های رایج سنگ کلیه

علائم و نشانه های رایج سنگ کلیه

سنگ های کلیه توده های سختی هستند که می توانند در کلیه های شما ایجاد شوند. در واقع کلسیم و سایر مواد معدنی موجود در ادرار می‌توانند متبلور شوند و سنگ‌هایی با اندازه‌های مختلف از دانه‌های ماسه‌مانند گرفته تا سنگ‌ریزه‌های کوچک یا حتی تکه‌های شن مانند تشکیل دهند.

به گزارش تکناک، عوامل مختلفی می توانند منجر به سنگ کلیه شوند. به عنوان مثال، برخی تحقیقات مصرف میزان بالای مکمل ویتامین C را با افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه در مردان مرتبط می‌دانند. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها نیز ممکن است در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشد. اما بزرگترین عامل ابتلا به سنگ کلیه، مصرف کم آب و در واقع آبرسانی ضعیف به بدن است.

شاید از خود بپرسید که ابتلا سنگ کلیه چه حسی دارد؟ اصولا در این بیماری سنگ ها معمولا کوچک هستند، اما دفع آنها می تواند منجر به درد شدید شود. اما درد تنها علامت سنگ‌کلیه نیست. با ما همراه باشید تا به شایع ترین علائم سنگ‌کلیه نگاهی بیندازیم.

سنگ های کلیه توده های سختی هستند که می توانند در کلیه های شما ایجاد شوند

 

علائم و نشانه های رایج بیماری سنگ کلیه

در برخی موارد، سنگ‌ کلیه های کوچک ممکن است بدون درد دفع شوند اما اگر سنگ‌های کلیوی، جریان ادرار را مسدود کرده یا در حالب‌ها که راه‌های باریکی هستند که ادرار در آن ها از کلیه به سمت مثانه حرکت می‌کند، گیر کند، می‌تواند باعث ایجاد اثرات ناخوشایندی در فرد شود.

درد

درد سنگ کلیه اغلب بسیار شدید است و گاها هم تراز با درد زایمان در نظر گرفته می شود. در یک مطالعه کوچک از زنانی که زایمان کرده بودند، خواسته شد تا درد زایمان را با درد سنگ‌کلیه که مجرای ادرار آنها را مسدود می کند، مقایسه کنند. اکثر شرکت کنندگان درد ناشی از سنگ کلیه را بدتر می دانستند. در همان مطالعه، اکثر مردان سنگ کلیه را بدترین دردی که تا به حال تجربه کرده اند، توصیف کردند و اکثر شرکت کنندگان نیز معتقد بودند که میزان درد کمتر از زایمان یا مشابه آن است.

درد سنگ‌کلیه می‌تواند مانند گرفتگی شدید یا دردهای تیزی باشد. این درد می‌تواند موجی باشد، یعنی در یک لحظه شدید و لحظه‌ای دیگر ضعیف ‌شود. درد ناشی از سنگ کلیه می تواند در مکان های مختلفی از جمله شکم، پهلوی پشت و کشاله ران رخ دهد. مردان ممکن است در بیضه ها یا نوک آلت تناسلی خود احساس درد کنند، در حالی که زنان ممکن است در لابیای واژن خود احساس درد کنند.

وجود خون در ادرار

اگر ادرار شما از رنگ زرد معمول خود خارج شده و به جای آن صورتی، قرمز یا قهوه ای است، این نشان دهنده وجود خون در ادرار شما است. این یکی از علائم شایع مرتبط با سنگ کلیه است.

خون در ادرار، هماچوری نامیده می شود. گاهی اوقات این خون با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است و برخی اوقات فقط با میکروسکوپ قابل مشاهده است. هماچوری می تواند نشان دهنده بیماری های دیگر نیز باشد، بنابراین این علامت به تنهایی لزوماً نشان دهنده وجود سنگ کلیه نیست.

مشکل در دفع ادرار

هنگامی که سنگ کلیه دارید، ممکن است تغییراتی در عادات ادراری شما ایجاد شود. این تغییرات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نیاز به استفاده مکرر از دستشویی. تکرر ادرار یکی از علائم شایع سنگ کلیه است
  • مشکل در ادرار کردن یا عدم توانایی در دفع ادرار
  • احساس درد و سوزش هنگام دفع ادرار
  • ادرار با ظاهر کدر یا بوی بد

تهوع و استفراغ

درد ممکن است در شکم ایجاد شود، اما تهوع و استفراغ تنها علائم دیگری هستند که همراه با سنگ کلیه ایجاد می شوند. این علائم احتمالاً واکنشی به درد هستند.

تب

تب که اغلب همراه با لرز است، یکی دیگر از علائم احتمالی سنگ کلیه است. همچنین تب نشان دهنده این است که ممکن است فرد به عفونت دستگاه ادراری (UTI) مبتلا شده باشد. اگر تب و درد در قسمت شکم و کمر خود را تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید زیرا این ترکیب نشانه احتمالی عفونت ادراری است که می تواند به سرعت به سپسیس که یک عفونت بسیار مرگبار است، تبدیل شود.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

سنگ کلیه یکی از شایع ترین دلایل مراجعه به اورژانس است. بسته به اندازه و محل آن، ممکن است فرد به جراحی برای برداشتن یا شکستن سنگ و همچنین مصرف دارو برای تسکین درد نیاز داشته باشد.

اگر درد شما آنقدر شدید نیست، ممکن است احساس نکنید که مراجعه به پزشک ضروری است، اما اگر هر کدام از علائمی را که در بالا گفتیم را دارید، بهتر است به متخصص مراجعه کنید. پزشک ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی و اشعه ایکس، همراه با آزمایش خون و ادرار را برای تشخیص بیماری شما تجویز کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram