دفع بدون درد سنگ کلیه با استفاده از فناوری اولتراسونیک

یک روش جدید ترکیبی از دو فناوری اولتراسونیک استفاده می کند تا سنگ کلیه را بدون بیهوشی از میزنای خارج کند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن و UW Medicine که روز جمعه منتشر شد، یک روش جدید ترکیبی از دو فناوری اولتراسونیک استفاده می کند تا سنگ کلیه را بدون بیهوشی از میزنای خارج کند.

به گزارش تک ناک، در روش جدید، پزشک از یک مبدل دستی که بر روی پوست قرار می گیرد برای هدایت امواج اولتراسوند به سمت سنگ استفاده می کند. سپس می توان از سونوگرافی برای جابجایی و تغییر مکان سنگ ها برای هدایت آنها در مسیر ایمن استفاده کرد. این روش در حالی که بیمار بیدار است و کمترین درد را احساس می کند انجام می شود.
دکتر کندی هال، نویسنده اصلی این مقاله و پزشک اورژانس UW Medicine، گفت: روش جدید در مقایسه با روش‌های مرسوم که اکنون برای برداشتن کلیه‌ها که بسیار دردناک هستند و نیاز به بی حسی یا بیهوشی دارند بسیار کم ضرر تر محسوب می شود. وی افزود: روش جدید تقریباً بدون درد است و می‌توانید در حالی که بیمار بیدار است و بدون آرام‌بخشی سنگ را از کلیه بیمار خارج کنید.
هال گفت: این پیشرفت اکنون می تواند به این معنی باشد که برداشتن سنگ کلیه در یک کلینیک یا اتاق اورژانس انجام می شود.
تحقیقات اخیر توسط UW Medicine نشان می دهد که از هر 11 آمریکایی یک نفر در طول زندگی خود دچار سنگ کلیه است که این تعداد دائما در حال افزایش است. علاوه بر این، تحقیقات بیشتر نشان داد که تا 50 درصد از بیماران مبتلا پس از دفع سنگ دوباره طی پنج سال به آن مبتلا خواهند شد.
به همین دلیل است که هال و همکارانش بر این باورند که یافتن راه‌هایی برای دفع سنگ‌ کلیه که ایمن، کارآمد و بدون درد باشد، بسیار ضروری است. این تیم تکنیک جدید خود را ارزیابی کردند تا پتانسیل آن را در رفع نیاز به روشی برای درمان سنگ‌ها بدون جراحی و بدون آرام‌بخشی ببینند.

یک روش جدید ترکیبی از دو فناوری اولتراسونیک استفاده می کند تا سنگ کلیه را بدون بیهوشی از میزنای خارج کند.
بیست و نه بیمار در مطالعه هال شرکت کردند. 16 نفر تنها با نیروی محرکه تحت درمان قرار گرفتند در حالی که 13 نفر روش ترکیب سنگ شکنی با نیروی محرکه و موج انفجاری دریافت کردند. در 19 بیمار، سنگ ها حرکت کردند و در دو مورد حتی از میزنای به داخل مثانه هدایت کردند.
در همین حال، تکنیک سنگ شکنی موج انفجاری در هفت مورد سنگ ها را تکه تکه کرد. در یک پیگیری دو هفته‌ای، 18 نفر از 21 بیمار (86 درصد) که سنگ‌هایشان پایین‌تر در میزنای، نزدیک‌تر به مثانه قرار داشت، سنگ‌های خود را دفع کرده بودند. در این گروه، میانگین زمان دفع سنگ کلیه حدود چهار روز بود.
این مطالعه نشان داد که یک بیمار حتی زمانی که سنگ از میزنای عبور و خارج می‌شود احساس تسکین فوری می‌کند.
آزمایشات بالینی در آینده انجام می شود
اکنون محققان در حال بررسی یک کارآزمایی بالینی با یک گروه کنترل هستند که نه انفجارهای BWL و نه پیشرانه اولتراسوند را برای دفع سنگ کلیه دریافت نمی‌کنند تا میزان کارایی این فناوری جدید را تخمین بزنند.
تحقیقات در مورد این فناوری جدید برای اولین بار پنج سال پیش با بودجه ناسا آغاز شد. آژانس فضایی به دنبال این بود که ببیند آیا می توان سنگ کلیه را بدون بیهوشی در پروازهای فضایی طولانی کنترل کرد یا خیر. فناوری به دست آمده آنقدر کارآمد بود که ناسا اکنون سنگ کلیه را به عنوان یک نگرانی کلیدی کاهش داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.