علائم و نشانه های عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز باعث بروز علائم گوارشی ناراحت کننده مانند درد معده، نفخ، حالت تهوع، گاز و اسهال در افرادی می‌شود که بدنشان فاقد آنزیم گوارشی لاکتاز هستند.

  به گزارش تکناک، اکثر افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز به دلیل اختلال درهضم صحیح غذا یا نوشیدنی های حاوی لاکتوز، علائم را بین 30 دقیقه تا 1 الی 2 ساعت پس از خوردن یا نوشیدن این خوراکی ها مانند شیر، بستنی، پنیر، ماست و سایر محصولات لبنی تجربه می کنند. ممکن است علائم عدم تحمل لاکتوز از بدو تولد نشان داده شود، اما خیلی اوقات این علائم تا زمانی که فرد نوجوان یا حتی بالغ نشده است، ظاهر نمی شوند.

لازم به ذکر است که برخی از مشکلات در روده مانند بیماری کرون، بیماری سلیاک و کولیت اولسراتیو می تواند به دلیل آسیب هایی که ایجاد می کند، منجر به عدم تحمل لاکتوز شود. حتی ممکن است عدم تحل لاکتوز به طور موقت در صورت داشتن باکتری در معده ایجاد شود.

با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا نشانه ها و علائم عدم تحمل لاکتوز را بدانید.

1.بی نظمی روده

برخی شواهد نشان می‌دهند که اسهال شایع‌ترین علامتی است که ممکن است در هنگام عدم تحمل لاکتوز رخ دهد. از آنجایی که افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز اغلب آنزیم لاکتاز را ندارند، لاکتوز موجود در روده کوچک قابل هضم نیست.

در نتیجه، لاکتوز موجود در محصولات لبنی که مصرف می‌کنند توسط باکتری‌های روده کوچک و روده بزرگ تخمیر می‌شود. این تخمیر می تواند منجر به اسهال و همچنین نفخ، گاز و درد شکم شود.

عدم تحمل لاکتوز می تواند باعث یبوست نیز شود. اگرچه اکثر افراد مبتلا به عارضه عدم تحمل لاکتوز، اسهال را تجربه می کنند، اما حدود یک سوم افراد هم یبوست می گیرند. این یبوست تا حد زیادی به دلیل متانی است که باکتری های روده تولید می کند.

به خاطر داشته باشید که بی نظمی روده مانند یبوست و اسهال فقط به معنای عدم تحمل لاکتوز نیست. بیماری های دیگری از جمله سندرم روده تحریک پذیر، بیماری های التهابی روده، عفونت ها و موارد دیگر نیز وجود دارند که می توانند باعث بی نظمی روده شود. بنابراین باید برای تشخیص دقیق حتما با یک پزشک مشورت کنید.

  1. معده درد و نفخ

از 30 دقیقه تا یک ساعت یا بیشتر پس از خوردن غذاهای حاوی لاکتوز، احساس معده درد و نفخ عادی است. این احساسات ناخوشایند ناشی از تخمیر لاکتوز جذب نشده توسط میکرو فلور باکتریایی روده است که نه تنها زمان انتقال روده را کند می کند بلکه فشار را در شکم نیز افزایش می دهد.

این تجمع گازها و فشار در شکم، اغلب منجر به درد و گرفتگی معده می شود. به طور معمول، این درد در اطراف ناف و در نیمه پایین شکم خود رخ می دهد. برخی افراد آن را به عنوان احساس وجود حباب در شکم خود توصیف کرده اند، در حالی که برخی گفته اند می توانند گازها را در حال حرکت در درون سیستم گوارش خود احساس کنند.

در حالی که اکثر مردم تصور می کنند که حذف محصولات لبنی بهترین روش برای کاهش علائم ناراحت کننده  عارضه عدم تحمل لاکتوز است، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد علائمی مانند درد معده و نفخ را می توان با روش های دیگری کاهش داد.

یکی از رویکردهایی که امیدوار کننده است اما به تحقیقات بیشتری نیاز دارد، درمان با استفاده از پری بیوتیک است که علائم را کاهش می دهد و باعث رشد میکروارگانیسم های مفید می شود.

  1. تهوع و استفراغ

احساس تهوع شدید پس از خوردن غذاهای حاوی لاکتوز طبیعی است. حتی ممکن بعد از خوردن زیاد غذاهای حاوی لاکتوز، احساس کنید که می خواهید بالا بیاورید. در واقع، یک مطالعه روی کودکان در اندونزی نشان داد که حالت تهوع دومین علامت گزارش شده عدم تحمل لاکتوز است.

این علائم ناشی از تخمیر بیش از حد باکتریایی لاکتوز در کنار تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه در روده کوچک در بدن است. اگر شما هم کمبود شدید این آنزیم گوارشی را دارید، ممکن است سریعتر از افرادی که بدنشان لاکتاز تولید می کند، حالت تهوع را تجربه کنید.

به خاطر داشته باشید که تهوع و استفراغ به ویژه پس از غذا خوردن، می تواند ناشی از بیماری های دیگر باشد. برخی از احتمالات شامل مشکلات معده، بارداری و سایر بیماری هایی است که بر روده یا سیستم عصبی تأثیر می گذارد. اگر به طور مداوم تهوع و استفراغ را تجربه می کنید، باید با یک پزشک صحبت کنید تا مشخص شود آیا مشکل شما عدم تحمل لاکتوز است یا مشکل دیگری دارید.

  1. نفخ شکم یا گاز معده

هنگامی که بدن شما لاکتوز را در روده بزرگ تخمیر می کند، گازهایی مانند هیدروژن، متان و دی اکسید کربن تولید می کند. این تخمیر می تواند منجر به افزایش نفخ شکم یا گاز معده شود. اما میزان گاز معده بسته به مقدار لاکتازی که تولید می کنید و واکنش بدن به لاکتوز مصرفی متفاوت است.

در حالی که گاز اضافی تولید شده توسط بدن ممکن است ناراحت کننده یا حتی شرم آور باشد، اما معمولا مضر نیست. به غیر از کاهش مقدار غذاهای حاوی لاکتوز که می خورید، راه حل های دیگری نیز برای درمان گاز اضافی مانند آهسته غذا خوردن یا مصرف داروهای بدون نسخه وجود دارد. با این حال، همیشه بهتر است قبل از مصرف هر چیز جدید حتی داروهای بدون نسخه، با یک پزشک مشورت کنید.

سایر علائم موثر

در حالی که اکثر علائم ناشی از عدم تحمل لاکتوز گوارشی هستند، اما ممکن است فرد علائم دیگری از جمله علائم عصبی مانند سردرد و ناتوانی در تمرکز را تجربه کند. به عنوان مثال، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سردرد یا حتی میگرن می تواند به دلیل عدم تحمل لاکتوز باشد. خستگی، زخم‌های دهانی، درد عضلانی و درد مفاصل نیز ممکن است توسط افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز تجربه شود.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که عدم‎‌‌تحمل لاکتوز به معنای حساسیت به شیر نیست. در حالی که هر دو این بیماری ها ممکن است ناشی از مصرف شیر یا سایر محصولات لبنی باشد، اما عدم تحمل لاکتوز یک مشکل گوارشی است و آلرژی به شیر در واقع یک پاسخ سیستم ایمنی است.

اگر شما هم به شیر حساسیت دارید، بدن شما نسبت به پروتئین های موجود در شیر بیش از حد واکنش نشان می دهد که باعث واکنش آلرژیک می شود. بسته به شدت آلرژی به شیر، این پاسخ می تواند شامل عارضه های پوستی، کهیر، خارش و تورم باشد. در موارد شدیدتر حتی ممکن است مشکلات تنفسی، خس خس سینه و از دست دادن هوشیاری را نیز تجربه کنید.

آلرژی غذایی مانند آلرژی به شیر می تواند مرگبار باشد، اما عدم تحمل لاکتوز مسئله خطرناک و نگران کننده ای نیست. ممکن است فرد به دلیل عدم تحمل لاکتوز علائم ناراحت کننده و گاهی دردناکی را تجربه کند، اما این مسئله زندگی فرد را به خطر نمی اندازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.