قانون جدید اتحادیه اروپا برای محدود کردن پلتفرم ها

قانون جدید اتحادیه اروپا برای محدود کردن پلتفرم ها

قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا از روز جمعه به مرحله اجرا درآمده است. این قانون باعث می‌شود شرکت‌ها سیاست‌های خود را درباره تبلیغات، شفافیت و مدیریت مجدداً مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش تکناک، قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا (DSA) به صورت رسمی به اجرا درآمده است. گرچه این قانون جدید در اتحادیه اروپا تصویب شده است، اما احتمالاً تأثیرات جهانی گسترده‌ای را خواهیم دید زیرا شرکت‌ها سیاست‌های خود را برای پیروی اصلاح می‌کنند. در ادامه به کارکرد دقیقاً DSA و نحوه اجرای آن توسط اتحادیه اروپا می‌پردازیم.

قانون خدمات دیجیتال چیست؟

قانون خدمات دیجیتال (DSA) قوانین اضافی را برای آنچه آن را “پلتفرم‌های آنلاین بسیار بزرگ” تلقی می‌کند، تعریف می‌کند. این قانون آن‌ها را مجبور می‌کند تا به کاربران حق انصراف از سیستم‌های توصیه و پروفایل‌سازی را بدهند، اطلاعات کلیدی را با محققان و مقامات به اشتراک بگذارند، با الزامات پاسخ به بحران همکاری کنند و حسابرسی خارجی و مستقل انجام دهند.

همچنین، قانون خدمات دیجیتال (DSA) تبلیغات هدفمند بر اساس گرایش جنسی فرد، دین، نژاد و باورهای سیاسی فرد را ممنوع می‌کند و محدودیت‌هایی برای هدف گیری تبلیغات به کودکان اعمال می‌کند. همچنین، این قانون از پلتفرم‌های آنلاین می‌خواهد که درباره نحوه عملکرد الگوریتم‌های خود شفافیت بیشتری ارائه دهند.

DSA قوانین بیشتری را برای آنچه که «پلتفرم‌های آنلاین بسیار بزرگ» می‌داند، وضع می‌کند که آنها را مجبور به اعطای حق انتخاب به کاربران برای خروج از سیستم‌های توصیه و پروفایل‌گیری، به اشتراک گذاری داده‌های کلیدی با محققان و مقامات، همکاری با الزامات پاسخ به بحران و انجام حسابرسی خارجی و مستقل، می‌کند.

پارلمان اروپا DSA را در ژوئیه 2022 تصویب کرد. در حالی که اتحادیه اروپا هنوز شرکت‌های کوچک‌تر را ملزم به پیروی از DSA نکرده است، از پلتفرم‌های آنلاین بسیار بزرگ خواست تا چهار ماه پس از تعیین آن‌ها که در آوریل رخ داد، از آن پیروی کنند.

کدام پلتفرم های آنلاین تحت تأثیر قرار می گیرند؟

اتحادیه اروپا پلتفرم‌های آنلاین بسیار بزرگ (یا موتورهای جستجوی آنلاین بسیار بزرگ) را آن‌هایی می‌داند که بیش از ۴۵ میلیون کاربر ماهانه در اتحادیه اروپا دارند. تاکنون، اتحادیه اروپا ۱۹ پلتفرم و موتور جستجو را که در این دسته قرار می‌گیرند، طراحی کرده است که شامل موارد زیر می‌شود:

Alibaba AliExpress

Amazon Store

Apple App Store

Booking.com

Facebook

Google Play

Google Maps

Google Shopping

Instagram

LinkedIn

Pinterest

Snapchat

TikTok

Twitter

Wikipedia

YouTube

Zalando

Bing

Google Search

اتحادیه اروپا از هر یک از این پلتفرم‌ها می‌خواهد که حداقل هر شش ماه یک بار تعداد کاربران خود را به‌روز کنند. اگر یک پلتفرم برای یک سال کامل کمتر از ۴۵ میلیون کاربر ماهانه داشته باشد، از لیست حذف خواهد شد.

پلتفرم های آنلاین برای رعایت کردن چه کاری انجام می دهند؟

بسیاری از این شرکت‌ها قبلاً روش‌هایی را برای پیروی از DSA مشخص کرده‌اند. در ادامه، یک مرور مختصر از برجسته‌ترین آنها آمده است.

گوگل

در حالی که گوگل می‌گوید که در حال حاضر با برخی از سیاست‌های مدنظر قانون DSA پیروی می‌کند، از جمله امکان تجدید نظر توسط خالقان یوتیوب در مورد حذف و محدودیت ویدئوها، گوگل اعلام کرده است که در حال گسترش مرکز شفافیت تبلیغات خود است تا با نیازهای مشخص شده از قانون پیروی کند.

شرکت همچنین به گسترش دسترسی به داده‌ها برای محققان به منظور ارائه اطلاعات بیشتر درباره “نحوه عملکرد Google Search، YouTube، Google Maps، Google Play و Shopping” متعهد شده است. همچنین، آنها قصد دارند گزارش‌دهی شفافیت خود را بهبود بخشیده و “خطرات احتمالی انتشار محتوای غیرقانونی یا خطرات حقوق اساسی، بهداشت عمومی یا گفتمان شهروندی را تحلیل کنند”.

متا

متا، شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام، در حال کار برای گسترش کتابخانه تبلیغات خود است که در حال حاضر تبلیغات نمایش داده شده در پلتفرم‌های آن را جمع‌آوری می‌کند. این شرکت به زودی شروع به نمایش و بایگانی تمام تبلیغاتی خواهد کرد که کاربران را در اتحادیه اروپا هدف قرار می دهند و در عین حال پارامترهای مورد استفاده برای هدف قرار دادن تبلیغات و همچنین افرادی که تبلیغ را دریافت کرده اند را نیز شامل می شود.

در ماه ژوئن، متا گزارشی جامع درباره نحوه عملکرد الگوریتم خود به منظور افزایش شفافیت را در فیسبوک و اینستاگرام منتشر کرد. همچنین، این شرکت قصد دارد به کاربران اروپایی اجازه دهد محتوا را به صورت زمانی در قسمت‌های Reels، Stories و جستجو در فیسبوک و اینستاگرام مبدون اینکه تابع موتور شخصی سازی آن باشد مشاهده کنند.

تیک تاک

مشابه اقداماتی که متا در حال اجرای آنهاست، تیک‌تاک نیز اعلام کرده است که الگوریتم خود را برای کاربران در اتحادیه اروپا اختیاری قرار خواهد داد. وقتی الگوریتم غیرفعال شود، کاربران در پیشخوان For You و Live ویدیوهایی را از “همان مکانی که زندگی می‌کنند و از سراسر جهان” به جای ویدیوهایی که بر اساس علایق شخصیشان است، مشاهده خواهند کرد.

همچنین، این شرکت به کاربران امکان مشاهده محتوا به صورت زمانی در پیشخوان و فید دوستان خود را فراهم خواهد کرد. تیک‌تاک نیز تغییراتی در سیاست‌های تبلیغاتی خود ایجاد می‌کند. برای کاربران اروپایی در رده سنی ۱۳ تا ۱۷ سال، تیک‌تاک بر اساس فعالیت‌های آنها نمایش تبلیغات شخصی‌سازی شده را در اپلیکیشن متوقف خواهد کرد.

اسنپ

Snapchat نیز به کاربران در اتحادیه اروپا امکان انتخاب خروج از پیشخوان‌های شخصی‌سازی شده در صفحات Discover و Spotlight را خواهد داد و همچنین گزارش‌هایی درباره نحوه رتبه‌بندی پست‌ها در این پیشخوان‌ها منتشر کرده است. این شرکت متعهد شده است به کاربران اطلاعات بیشتری درباره دلیل حذف پست‌ها یا حساب‌هایشان ارائه دهد و ابزارهای لازم برای تجدیدنظر در تصمیم را به آنها ارائه دهد.

علاوه بر این، Snapchat دیگر تبلیغات شخصی سازی شده را برای کاربران اروپایی 13 تا 17 ساله ارائه نخواهد کرد. همچنین یک آرشیو از تبلیغات هدفمندی که در اتحادیه اروپا نشان می دهد ایجاد می کند و به کاربران اروپایی بالای 18 سال کنترل بیشتری بر تبلیغاتی که می بینند می دهد.

اگر این پلتفرم ها مطابقت نداشته باشند چه اتفاقی می افتد؟

پلتفرم‌های آنلاینی که با قوانین DSA سازگار نباشند، ممکن است با جریمه‌هایی تا 6 درصد از درآمد جهانی خود مواجه شوند. طبق گفته کمیسیون اتحادیه اروپا، هماهنگ کننده خدمات دیجیتال و کمیسیون قدرت “اقدامات فوری در صورت لزوم برای رفع آسیب‌های بسیار جدی” را خواهند داشت. عدم پیروی مداوم یک پلتفرم ممکن است منجر به تعلیق موقت در اتحادیه اروپا شود.

اتحادیه اروپا در حال حاضر شاهد عقب نشینی برخی شرکت ها از DSA است. در ماه جولای، آمازون دادخواستی را ارسال کرد که از اتحادیه اروپا می‌خواهد طبقه‌بندی خود را به‌عنوان یک پلتفرم آنلاین بسیار بزرگ ارزیابی کند و مدعی شد که “به‌طور غیرمنصفانه مورد توجه قرار می‌گیرد”. فروشگاه آلمانی Zalando  نیز علیه کمیسیون اتحادیه اروپا دعوایی راه انداخته است و به همان اندازه ادعا کرده است که با تعریف یک پلتفرم آنلاین بسیار بزرگ مطابقت ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram