آیا شارژر بی سیم برای سلامت باتری گوشی هوشمند مضر است؟

گوششی در حال شارژ با شارژر بی سیم

شارژ بی‌سیم گوشی های هوشمند قطعاً می‌تواند بر عمر باتری تأثیر بگذارد، اگرچه عوامل زیادی باید در نظر گرفته شوند.

به گزارش تک ناک، این روزها اکثر گوشی های هوشمند پرچمدار و میان رده با قابلیت شارژر بی سیم عرضه می شوند که به شما امکان می دهد باتری خود را در طول روز شارژ نگه دارید.

با این حال، هر چقدر هم که این ویژگی راحت باشد، آیا باید نگران تأثیر شارژ بی سیم بر سلامت باتری گوشی هوشمند خود باشید؟ بیایید آن را تجزیه وتحلیل کنیم.

در شرایط یکسان ، شارژر بی سیم ذاتاً برای دستگاه یا باتری آن مضرتر از شارژ سیمی نیست. اما هنگام شارژ دستگاه به صورت بی سیم گرمای بیشتری تولید می شود که برای طول عمر باتری مضر است. شارژرهای بی سیم با فن خنک کننده داخلی به رفع این مشکل کمک می کند.

اول از همه، شارژ کردن باتری به هر نحوی آن را تا حدودی فرسوده می کند. عوامل خارجی مانند گرما می توانند این فرسایش را سرعت ببخشد و در دراز مدت از ظرفیت باتری بکاهد و در این مورد  شارژ بی سیم بدتر از شارژ سیمی معمولی عمل می کند.

digikala

در حین شارژ بی سیم تمام جریانی  که از پریز دیواری گرفته می شود به باتری دستگاه نمی رسد. به طور کلی راندمان شارژ بی سیم حدود 80درصداست. بسته به اینکه چقدر سیم پیچ ها را در شارژربی سیم و گوشی هوشمند تراز می کنید این رقم می تواند در دنیای واقعی تا 50 درصد کاهش یابد. در این حالت  شارژ سیمی بسیار کارآمدتر است زیرا یک سیم مسی الکتریسیته را به خوبی هدایت می کند و هیچ شکاف فیزیکی وجود ندارد.

در  شارژ بی سیم، انرژی ای که به گوشی هوشمند نمی رسد به گرما تبدیل می شود و همانطور که قبلاً اشاره کردیم، قرار گرفتن مداوم در معرض گرما باعث کاهش ظرفیت باتری دستگاه می شود. علاوه بر این، اگر از یک قاب ضخیم برای گوشی استفاده شود، می تواند دمای گوشی را بالا نگه دارد و از پایین آمدن سریع دمای باتری  جلوگیری کند.

در  برخی از پدهای شارژ بی سیم یک فن خنک کننده برای تحت کنترل نگه داشتن دما وجود دارد. اکثریت قریب به اتفاق شارژرهای بی‌سیم عمومی و داخل خودرو مجهز به فن خنک کننده نیستند، اما این شارژرها معمولاً به خروجی‌های توان کمتر مانند 5 وات محدود می‌شوند. در چنین وات پایینی، تقریباً هیچ گرمایی تولید نمی شود، بنابراین دستگاه نیز بیش از حد گرم نمی شود.

شارژر بی سیم

با در نظر گرفتن همه موارد، لازم نیست نگران تاثیرگذاری شارژر بی سیم بر سلامت باتری باشید. حتی اگر تلفن شما به‌طور خطرناکی داغ شود، سیستم‌های مدیریت باتری های مدرن می‌توانند با شارژر ارتباط برقرار کنند تا توان خروجی را کاهش دهند یا به طور کامل شارژ را متوقف کنند. از این گذشته، این سیستم  حفاظتی  برای شارژ سیمی نیز وجود دارد.

باتری خود را به طور مرتب شارژ کنید

مطالعات ثابت کرده‌اند که باتری‌های گوشی‌های هوشمند زمانی که بین 20 تا 80 درصد حداکثر ظرفیت خود نگهداری می‌شوند، بیشترین طول عمر را دارند. به عبارت دیگر، اگر می‌خواهید سلامت باتری را برای سال‌های بیشتری حفظ کنید، به طور منظم تا ۱۰۰ درصد شارژ نکنید.به جای اینکه گوشی خود را یک شبه شارژ کنید، می توانید باتری را در طول روز در فواصل زمانی کوتاه شارژ کنید. سامسونگ و تعداد معدودی از تولیدکنندگان دیگر حتی به همین دلیل توانایی محدود کردن شارژ را به 85درصد ارائه می دهند. در نهایت، اگر برای چند هفته از یک دستگاه الکترونیکی با باتری استفاده نمی‌کنید، به همین دلیل آن را کاملاً شارژ نکنید.

شارژر بی سیم

دستگاه خود را خنک نگه دارید

در حالی که دمای محیط همیشه تحت کنترل شما نیست، قرار گرفتن گوشی هوشمند در معرض گرمای شدید (یا حتی سرما) می تواند منجر به تخریب سریع باتری شود. برخی از سناریوهایی که به باتری فشار زیادی وارد می کنند عبارتند از قرار دادن گوشی در معرض نور خورشید یا قرار دادن آن در زیر بالش هنگام شارژ سریع.

اپل توصیه می کند از دماهای بالاتر از 95 درجه فارنهایت یا 35 درجه سانتی گراد اجتناب کنید و بیان می کند که محدوده ایده آل بسیار کمتر از دمای 62 تا 72 درجه فارنهایت یا 16 تا 22 درجه سانتی گراد است.

از شارژ سریع فوق العاده کم استفاده کنید

در حالی که تأثیر شارژ سریع بر سلامت باتری به خوبی شناخته نشده است، آزمایش خود ما نشان داده است که فشار دادن قدرت بیشتر باعث افزایش تولید گرما می شود. مقدار گرمای تولید شده بسته به گوشی هوشمند مورد نظر متفاوت است، زیرا هیچ دو فناوری یکسان کار نمی کنند.

اگر زمان دارید، از شارژ سریع 10 واتی یا 18 واتی استفاده کنید زیرا این شارژرها  تقریباً زیاد  گرما تولید نمی کنند. به هر حال، شما همیشه به شارژ 65 وات یا 150 وات نیاز ندارید. همچنین اگر اصلاً زمان شارژ برایتان مهم نیست، می توانید تا 5 وات پایین بیایید. همانطور که در بالا توضیح داده شد این مورد در مورد شارژر بی سیم سریع نیز صدق می کند.

فراموش نکنید که امکان تعویض باتری گوشی هوشمند شما وجود دارد. این راه حل  ممکن است دردسرساز باشد، اما بسیار ارزان تر ازخرید  یک گوشی هوشمند جدید است. اگر قصد دارید از دستگاه خود به مدت پنج سال یا بیشتر استفاده کنید، احتمالاً ارزش تعویض باتری را در بعد از سه سال دارد.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.