معرفی تراشه اسنپدراگون 7+ نسل دوم

 شرکت کوالکام به تازگی تراشه  اسنپدراگون 7+ نسل دوم را به طور رسمی معرفی کرد. این تراشه بروزرسانی های قابل توجهی نسبت به نسل قبلی خود برای کاربران فراهم می کند.

به گزارش تکناک، تراشه اسنپدراگون 7+ نسل دوم، جدیدترین چیپست میان رده است که با هدف استفاده در دستگاه‌های قدرتمند و مقرون به صرفه طراحی شده است. شرکت کوالکام به صورت پیوسته و مستقیم از نسل اول تراشه اسنپدراگون 7 به نسل دوم آن جهش کرده است.

اگرچه کوالکام در سال گذشته تراشه اسنپدراگون 7 نسل اول را معرفی کرده بود، اما تنها تعداد کمی از دستگاه‌ ها از آن استفاده کردند. حال، امیدواریم با تراشه اسنپدراگون 7+ نسل دوم، این مشکل پیش نیاید اما سوال اصلی این است که تراشه جدید چقدر قدرتمند است و چه خصوصیاتی برای کاربران فراهم می‌آورد.

قطعا اسنپدراگون 8 نسل دوم به عنوان پادشاه تراشه‌ های اندرویدی، نیازی به توضیح ندارد. با استفاده از این تراشه، نتایج بنچمارک گوشی‌ هایی همچون گلکسی اس ۲۳ و وان پلاس ۱۱ به شکل چشمگیری بهبود می‌یابند اما همه به سطح عملکردی که 8 نسل 2 ارائه می‌دهد، نیاز ندارند. در این حالت، اسنپدراگون ۷+ نسل دوم به عنوان جایگزین مناسبی برای افرادی که به سطح عملکرد بالای ۸ نسل دوم نیاز ندارند، وارد صحنه می شود.

علامت “+” در نام یک چیز، به معنای بهبود عملکرد نسبت به نسخه قبلی نیست. بر اساس اظهارات کوالکام، این علامت به این معنا است که تراشه در اوج سری خاص خود قرار دارد. به عبارت دیگر، تراشه با علامت “+” برای خریداران بسیاری از گوشی ‌های هوشمند جدید، موجب گیجی در مورد تراشه‌ های اسنپدراگون خواهد شد.

با این حال، اسنپدراگون 7+ نسل 2، با وجود ادعاهای کوالکام، یک پیشرفت قابل توجه نسبت به مدل سال گذشته است. این مشخصات تراشه نشان می‌دهد که آن ها با معماری 1x3x4  عرضه می‌شود که اگر شما به اخبار اخیر مربوط به تراشه‌ها توجه کرده باشید، با این مفهوم آشنا خواهید بود. در غیر این صورت، مفهوم آن را توضیح خواهیم داد:

  • 1 هسته Cortex-X2 “Prime”.
  • 3 هسته Cortex-A710 “Performance”.
  • 4 هسته Cortex-A510 “کارایی”.

 

تراشه اسنپدراگون 7+ نسل 2 دارای هسته Cortex-X2 با سرعت 2.91 گیگاهرتز است، در حالی که تراشه‌های A710 با سرعت 2.49 گیگاهرتز و تراشه‌های A510 با سرعت 1.8 گیگاهرتز عمل می‌کنند.

می‌توان گفت که تراشه اسنپدراگون 7+ نسل 2 با معماری 1x3x4 شبیه به تراشه اسنپدراگون 8+ نسل 1 است.  با این که این تراشه میان نسل قبلی درسال گذشته هم وجود داشت اما همچنان یک CPU پرچمدار محسوب می‌شود. به طور دقیق، تراشه 8+ نسل 1 در حال حاضر در گوشی گلکسی Z Fold 4 سامسونگ استفاده شده است. گوشی پرچمدار تاشوی سامسونگ را می‌توان به عنوان مثالی برای استفاده از این تراشه در دستگاه‌های پیشرفته به حساب آورد.

با این حال، سرعت ساعت هسته‌ ها دقیقاً مطابقت 1 به 1 ندارد. هسته اصلی Cortex X2 مربوط به 8+ نسل 1 قادر به دستیابی به سرعتی تا 3.2 گیگاهرتز است. اما این موضوع نشان ‌دهنده این نیست که اسنپدراگون 7+ نسل 2 به طور قابل توجهی در سرعت ساعت به اندازه زیادی عقب‌ افتاده باشد.

علاوه بر این، CPU کرایو تراشه اسنپدراگون 7+ نسل 2 به نظر قدرتمند می‌رسد و در مقایسه با جانشین قبلی خود، بهبود عملکردی بالغ بر 50 درصد دارد. همچنین، این تراشه دارای یک GPU آدرنو است که بر اساس ادعای کوالکام، دو برابر سریع‌ تر از جانشین قبلی خود عمل می ‌کند. این GPU حتی قادر به اجرای ویژگی‌هایی مانند Auto Variable Rate Shading، بازی‌های HDR و رندرینگ حجمی است.

تراشه اسنپدراگون 7+ نسل 2 در بخش دوربین هم بروزرسانی شده است. این تراشه با استفاده از ISP 18 بیتی خود قادر است تا سه دوربین را پشتیبانی کند. این تراشه در مقایسه با جانشین قبلی  ISP 14 بیتی، دارای قابلیت بیشتری برای پردازش دقیق رنگی  یا ISP به معنای پردازشگر سیگنال تصویر(Image Signal Processor) است که در دوربین‌های دیجیتال و گوشی‌های هوشمند برای پردازش سیگنال ‌های ورودی از سنسور تصویر استفاده می‌شود. تراشه‌ اسنپدراگون 7+ نسل 2 همچنین قادر به ضبط 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه است و می‌تواند نمایشگرهای QHD+ را با فرکانس 120 هرتز هدایت کند.

کوالکام در تراشه اسنپدراگون 7+ نسل 2، مودم X62 5G را حفظ کرده است تا این تراشه از Sub-6 و mmWave پشتیبانی کند، با این حال، سرعت بیشینه آن در 4.4 گیگابیت بر ثانیه است و پشتیبانی از AV1 در این تراشه وجود ندارد که  این مورد در اسنپدراگون 8 نسل 2  هم پابرجاست. بنابراین، این تراشه تنها یک کپی کامل از 8+ برای گوشی‌ های میان‌ رده نیست، اما به اندازه کافی قدرتمند است که باعث برتری دستگاه‌های میان‌رده از لحاظ عملکرد شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.