آیا حیوانات هم شکست عشقی می خورند؟

برای بسیاری از ما سخت است که تصور کنیم که حیوانات نیز احساساتی می شوند امh این امر واقعیت دارد و حیوانات قابلیت و تجربه احساسات را دارند.

برای بسیاری از ما سخت است که تصور کنیم که حیوانات نیز احساساتی می شوند اما باید بدانیم که این امر واقعیت دارد و حیوانات قابلیت شناخت و تجربه احساسات را دارند.

به گزارش تکناک، کارن، دامپزشکی است که بیش از 30 سال با حیوانات کار می‌کند، اما باز هم درباره برخی از بیماران خود شگفت زده می‌شود. به عنوان مثال، اخیرا مجبور شد یک گربه وحشی که یکی از پنجه‌هایش بیش از حد رشد کرده بود و بالشتک نرم پنجه‌اش را سوراخ و عفونی کرده بود، معالجه کند. دامپزشک کارکشته می گوید: من می‌دانستم که می‌توانم با تجویز آنتی‌بیوتیک، این عفونت را درمان کنم، اما تا زمانی که ناخنش را کوتاه نمی‌کردم، عفونت او قطع نمی‌شد.

وقتی فاین در حال بررسی روش‌های بهتر برای دسترسی به پنجه آلوده بیمار گربه بود، خود گربه، پنجه‌اش را از توری رد کرد و با باز کردن انگشتان پاهایش، ثابت ایستاد. به نظر می‌رسید که این حیوان کوچک، به نحوی متوجه نیاز خود شده بود و از دامپزشک خود درخواست کمک کرد.

فاین اظهار کرد: فکر می‌کنم که بسیاری از ما کسانی که سال‌ها با حیوانات (animal: kingdom of multicellular eukaryotic organisms) کار کرده‌ایم، هنوز هم مفاهیم بسیاری را درباره آن‌ها درک نکردیم  و به درستی با آن‌ها ارتباط برقرار نکرده‌ایم. حیوانات دارای مهارت‌ها و حواسی هستند که ما فراتر از آنچه می‌دانیم نمی‌توانیم به آن‌ها دسترسی پیدا کنیم. همیشه از بیمارانم یاد می‌گیرم و به نظر می‌رسد که هر روز چیزهای جدیدی در موردشان کشف می کنم.

فاین باور دارد که بهتر است درمان حیوانات در محیط آرام و امن خانه یا محل کار خودش صورت بگیرد. همچنین، او به عنوان یک دامپزشک، تاکید می‌کند که این شغل پیچیدگی‌ های خاص خود را دارد و از آنجا که نرخ خودکشی در بین دامپزشکان بسیار بالا است، آنان باید در ابتدا به سلامتی جسم و روح خودشان توجه داشته باشند.

تمرین طب سوزنی و طب چینی بر روی حیوانات

در مورد تمرینات طب سوزنی و طب چینی بر روی حیوانات، فاین می‌گوید: من خیلی از تکنیک طب سوزنی استفاده می‌کنم و متوجه شدم که این روش برای بسیاری از بیماری‌های مزمن، که روش‌های دامپزشکی ممکن است نتوانند به خوبی درمانشان کنند و یا داروهای تجویزی، عوارض جانبی دیگری برای حیوانات به همراه داشته باشد ، بسیار موثر است. در برخی موارد مثلا در درمان آرتروز، تکنیک طب سوزنی حتی می‌تواند بهتر از روش‌های دیگر عمل کند. من به عنوان یک دامپزشک، از تکنیک طب سوزنی به شدت استقبال می‌کنم و واقعاً از این روش لذت می‌برم.

فاین به برخی فرمول‌ها و مکمل‌های گیاهی چینی در روش‌های درمانی خود اعتماد دارد. با این حال، او توصیه می‌کند که در همه موارد به نیازهای حیوان مثل تغذیه و محیط زندگی پرداخته شود. در نتیجه، بسته به هدف خاص درمان، فاین در برخی موارد از تکنیک ‌های طب چینی و طب سوزنی و در برخی حیوانات، از داروهای شیمیایی استفاده می‌کند.

درمان سردرد گربه

فاین گفت که گربه‌اش به تازگی رفتارهای غیرعادی نشان داده و اولین کاری که کرده، حمله به سگ خانواده‌شان بود که برای یک گربه مهربان و بالغ ۱۵ ساله، بسیار نامعمول بود. پس از این حادثه، او و شوهرش دربارهی مشکل گربه  صحبت کردند و متوجه شدند که او گاهی اوقات سرش را فشار می‌دهد. با توجه به این مورد و همچنین رفتارهای دیگری که قبل از حمله به سگ دیده بودند، شواهد اینکه گربه ‌شان مشکلی جدی‌ دارد، باعث شد که از او ام آر آی گرفت و متوجه شد که آن گربه تومور مغزی دارد.

هزینه های درمان

یکی از مهمترین چالش‌هایی که سرپرستان و دامپزشکان با حیونات با آن روبرو می‌شوند، هزینه‌های درمان حیوانات است که اغلب با چالش‌های سختی همراه است. در برخی موارد، افراد ممکن است از خود بپرسند که آیا توانایی پرداخت هزینه‌ها را دارند؟ آیا ارزش دارد این اندازه هزینه کنند؟ و آیا اگر هزینه را پرداخت کنند، حیوانشان زنده خواهد ماند؟

به عنوان مثال، فرض کنید یک گربه پای خود را شکسته باشد، اما با سه پای دیگر می‌تواند به خوبی زندگی کند و طول عمر طبیعی خود را خواهد داشت. این یک مشکل قابل حل است، اما در برخی موارد، سرپرست حیوان نمی‌تواند هزینه‌های درمان را پرداخت کند و از دامپزشک انتظار دارد که حیوانش را رایگان درمان کند. این موضوع دقیقاً یکی از دلایلی است که دامپزشکی را به شغلی استرس‌آور و سخت تبدیل می‌کند. حتی اگر دامپزشکان بخواهند رایگان حیوانی را درمان کنند، هزینه‌های کلینیک و داروها برای آن‌ها سرسام‌آور خواهد بود.

مرگ گربه دکتر فاین

دکتر فاین درباره حمام کوچکی در طبقه بالای خانه اش صحبت کرد که بدون هیچ پنجره‌ای بود. گربه او اغلب در این حمام استراحت می‌کرد. اما اخیراً، برخلاف زمانی که مریض بود، گربه به نظر می‌رسید در آنجا بسیار آرام و خوشحال بوده است. او حتی خرخر می‌کرد که به نظر دیگر آماده رفتن بود. حیوانات خیلی دقیق مفهوم مرگ را می دانند.همانطور که معنی تولد و زایمان را می دانند.هیچکس به آنها نمی گوید: تو بارداری و قرار است بچه دار شوی! به عقیده من که مرگ بسیاری از حیوانات را دیده ام، حیوانات بوی مرگ را حس می کنند و بطور غریزی و از قبل برای آن آماده هستند.

فرآیند اتانازی از دیدگاه دکتر فاین

وقتی من این کار را انجام می دهم، مردم از من می پرسند که آیا قبلا این کار را انجام داده اید؟ من سعی می کنم که اعتماد به نفس خودم را حفظ کنم و همیشه به آنها می گویم “بله البته”. این کار با تزریق یک داروی آرامبخش به حیوان شروع می شود و پس از آن یک آمپول دیگر به آن تزریق می شود تا حیوان آرام آرام این دنیا را ترک کند.

اما وقتی صاحب حیوان در طی این فرآیند حضور دارد، تمام فرایند کاملاً تغییر می کند. حضور فرد دیگری در اتاق، فضا را به سکوت پرمعنی می کشاند. حتی پس از گذشت سال ها، همچنان این کار برای من عادی نخواهد شد.

غم از دست دادن در حیوانات

همانطور که ما برای از دست دادن عزیزانمان ناراحت می شویم، حیوانات هم مانند ما گاهی اوقات از مرگ دوستانشان یا صاحبشان غمگین می شوند. احتمالا برای بسیاری از ما سخت است که تصور کنیم که حیوانات نیز احساساتی هستند و به چه شکلی با غم از دست دادن کنار می‌آیند. با این حال، حیوانات قابلیت شناخت و تجربه احساسات را دارند.

اگر حیوان خانگی شما از دست دوستش یا صاحبش ناراحت شده است، سعی کنید با توجه به نوع حیوان، روشی برای خوشحالی او پیدا کنید. برای مثال، اگر سگ شما از دست دوستش ناراحت شده است، می‌توانید او را به پارکی ببرید که سگ ‌های دیگری در آنجا هستند تا او با دیگر سگ‌ها بازی کند و روحیه بگیرد. بسیاری از حیوانات به دنبال حمایت و توجه صاحبشان هستند، پس سعی کنید با آن‌ها زیاد صحبت کنید و با آن‌ها زمان بگذرانید.

در نهایت، باید به حریم حیوانات احترام بگذاریم و به آن‌ها اجازه دهیم به شیوه‌ای که دوست دارند با این غم کنار بیایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.