مقایسه ربات انسان‌نما اپتیموس تسلا با ربات اطلس بوستون دینامیک+ ویدئو

در رویداد هوش مصنوعی تسلا در روز جمعه، این شرکت دو نمونه اولیه از ربات انسان‌نما اپتیموس خود را به نمایش گذاشت که میتواند مستقل و خود کار راه برود .

در رویداد هوش مصنوعی تسلا در روز جمعه، این شرکت دو نمونه اولیه از ربات انسان‌نما اپتیموس خود را به نمایش گذاشت که میتواند مستقل و خود کار راه برود .

به گزارش تک ناک، تسلا مدعی است این رباط برای انجام کارهای «حوصله سربر» روزانه طراحی شده است.
شاید همانطور که انتظار می رفت، چیزی که شرکت روی صحنه پرده برداری کرد چندان چشمگیر نبود به خصوص با توجه به اینکه سطح رقابت در این حوزه بسیار بالاست.

اولین ربات، یک مدل «توسعه خشن» با نام Bumble C، به طرز عجیبی روی صحنه رفت و سیم‌های مهار وسایل الکترونیکی‌اش در معرض دید همگان بود.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا نیز از نسخه‌ نسل بعدی ربات انسان‌نما اپتیموس رونمایی کرد که توسط کارکنان تسلا به روی صحنه آورده شد. ایلان ماسک در این مورد گفت «این ربات توسط کارکنان تسلا به روی صحنه آورده شد زیرا نمی‌خواستیم این ربات با صورت به زمین بخورد».
به طور خلاصه، دموها ربات انسان‌نما اپتیموس یک محصول بسیار ابتدایی بودند، به ویژه در مقایسه با رقبای آن که مدت طولانی تری روی رباتیک انسان نما کار میکنند.
به عنوان مثال اطلس Boston Dynamics را در نظر بگیرید، روباتی که می تواند حرکات موزون چشمگیر و پارکور انجام دهد و حتی از روی یک سکو به سمت عقب پشتک بزند.

digikala

اما پس از تماشای این جادوگری روباتیک توسط اطلس ، نمونه تسلا را بررسی کنید. این یک پروژه دانشجویی تاثیرگذار خواهد بود، اما در حال حاضر، بیشتر شبیه محصولی است که در سایت علی بابا می‌خرید تا یک پروژه تحقیقاتی جدی.
مطمئناً، تسلا در یک بازه زمانی نسبتاً کوتاه راه درازی را پیموده ، اما این رویداد پر زرق و برق شرکت خودروسازی تسلا در هفته گذشته را ویژه و چشمگیر نمی‌کند.

منتقدان به سرعت به کاستی های Optimus اشاره کردند. محقق هوش مصنوعی، فیلیپ پیکنیفسکی، نسخه نمایشی تسلا را “سطح بعدی وحشتناک، کلاهبرداری و یک فریب کامل ” نامید.
سینتیا یونگ، کارشناس رباتیک، در توییتی نوشت: «هیچ یک از اینها پیشرفته نیست. چند دکترا استخدام کنید و به چند کنفرانس روباتیک تسلا بروید.

کریستین هوبیکی، استاد رباتیک در دانشگاه ایالتی فلوریدا، نوشت: “آیا من متحیر شدم؟ نه.” “آیا من می خندم؟ نه.”
هوبیکی استدلال کرد که تسلا به احتمال زیاد به یک روش راه رفتن قدیمی در رباتیک تکیه می کند و ربات را مجبور می کند تا به آرامی تعادل خود از یک پا به پای دیگر در حالت نیمه خمیده انتقال دهد.
ویل جکسون، مدیرعامل Engineered Arts، شرکت سازنده این ربات با حالات چهره وهمانند انسان، به The Verge گفت: «آنها از نظر مفهومی بسیار شبیه به ربات‌های Asimo هوندا هستند که توسعه آن‌ها اکنون رها شده است. “طراحی کلی بسیار سنگین ساخته شده ، دست و پا چلفتی است و قدرت کمی دارد . دست ها بسیار ابتدایی هستند، تنها ویژگی تسلی بخش در دست ها مکانیسم کلاچ در به کار اندازی انگشت ها است.”
این نوع انتقادات منعکس کننده احساسات کارشناسان پس از استارت‌آپ رابط کامپیوتر مغز ماسک Neuralink است که میمونی را در حال انجام یک بازی پینگ پنگ با ذهن خود نشان داد . نمایشی که کارشناسان آن را «منسوخ» و «نه کاملا جدید» نامیدند.
تمایل ماسک به غلو دقیقاً کمکی نمی کند. همانطور که او بارها قبلاً این کار را انجام داده است، او تعدادی اعداد غیرقابل باور را در روز جمعه ارائه کرد. به گفته این میلیاردر، یک ربات Optimus آماده تولید با قیمت «بسیار کمتر از یک خودرو – بسیار کمتر از 20000 دلار» و «در عرض سه سال، و احتمالاً نه بیشتر از پنج سال» به فروش می رسد.
مطمئناً، تسلا از فاصله ای که یک رقصنده با لباس اسپندکس به عنوان یک ربات انسان نما روی صحنه آورد تا رویداد پر زرق و برق هفته پیش کمی به سمت جلو پیشرفت کرده است.
اما با توجه به سابقه افتضاح ماسک در مورد پیش‌بینی‌هایش ( او در ابتدا قول داده بود که تسلا این ربات را تا سال آینده برای فروش عرضه می کند) وقتی ربات را ببینیم، آن وقت آن را باور خواهیم کرد.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.