برندگان نوبل شیمی معرفی شدند

برندگان نوبل شیمی

آکادمی سلطنتی علوم سوئد برندگان نوبل شیمی را اعلام کرد که بر این اساس جایزه ۲۰۲۲ مشترکا به کارولین برتوزی، مورتن ملدال و کارل بری شارپلس اهدا شد.

به گزارش تک ناک، جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۲ به کارولین آر برتوزی (Carolyn R. Bertozzi)، استاد دانشگاه استنفورد آمریکا؛ مورتن ملدال (Morten Meldal)، استاد دانشگاه کپنهاگ دانمارک و کارل بری شارپلس، از مؤسسه تحقیقاتی اسکریپس آمریکا به پاس تلاش‌هایشان برای توسعه ساختار عملکردی شیمی (شیمی کلیک) و شیمی بیواورتوگونال (bioorthogonal chemistry) اهدا شد.

شیمی کلیک (Click chemistry) عبارتی است که برای نخستین بار توسط کارل بری شارپلس در سال ۲۰۰۱ برای واکنش‌های با راندمان بالا اختصاص داده شد. بری شارپلس در سال ۲۰۰۱ نیز برنده جایزه نوبل شیمی شده بود.

به برگزیدگان امسال، طی مراسمی که در ۱۰ دسامبر برگزار خواهد شد و بر اساس وصیت خالق این جایزه یعنی آلفرد نوبل مخترع سوئدی، یک جایزه نقدی به ارزش ۱۰ میلیون کرون سوئدی (حدود ۹۰۰ هزار دلار) اهدا می‌شود.

اسامی برندگان جوایز پزشکی و فیزیک نوبل ۲۰۲۲ به ترتیب در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه اعلام شدند. قرار است برنده جایزه ادبیات نوبل فردا پنج‌شنبه ۱۴ مهر (۶ اکتبر) و برنده جایزه صلح روز جمعه ۱۵ مهر (۷ اکتبر) معرفی شوند.
نام برنده جایزه اقتصاد نوبل نیز در روز دوشنبه ۱۸ مهر (۱۱ اکتبر) اعلام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.