پلتفرم طراحی UX / UI شرکت ادوبی به نام Adobe XD از لانچر Creative Cloud حذف شده و دیگر نمیتوان آن را به صورت برنامه مستقل خریداری کرد.
به گزارش تکناک، روزها برای Adobe XD به شماره افتاده است. همانطور که توسط توسعه دهنده Alex Ivanovs مشاهده شد، پلتفرم طراحی محصول UX / UI دیگر به عنوان یک برنامه مستقل تحت لانچر Creative Cloud Adobe در دسترس نیست، و عملاً این نرم افزار برای افرادی که قبلاً آن را خریداری نکرده بودند، پایان مییابد.
با توجه به اینکه ادوبی در حال خرید Figma مجموعهای از ابزارهای طراحی مشابه است، این خبر اصلا غیرمنتظره نیست. اما این بدان معنا نیست که برنامه Adobe XD به پایان خود نزدیک شده است.
آنایس گراگب ، مدیر ارشد روابط عمومی Creative Cloud & Innovation تأیید کرد که ادوبی برای مشتریان فعلی به پشتیبانی از Adobe XD ادامه خواهد داد. اگر پیش از حذف آن از Creative Cloud، اشتراک XD را خریداری نکردید، هنوز میتوانید این برنامه را از طریق بسته Creative Cloud All Apps دانلود کنید.
این یک اشتراک بسته برای بیش از ۲۰ برنامه Adobe است که با قیمتی ۵۴.۹۹ دلار در ماه شروع میشود (نسبت به ۹.۹۹ دلار در ماه برای برنامه مستقل Adobe XD)، با این حال، Adobe XD یکی از برنامههای Creative Cloud موجود در صفحه ورودی نیست.
هنوز مشخص نیست چه زمانی برنامه مستقل Adobe XD در واقع حذف شده است. در ماه مه، یکی از اعضای انجمن پشتیبانی Adobe اعلام کرد که نمیتواند لینک دانلود برنامه را پیدا کند و آن از لیست برنامههای Creative Cloud شرکت حذف شده است. نماینده Adobe در این انجمن به منظور روشنسازی اعلام کرد که Adobe XD دیگر در دسترس نیست.
ادوبی هیچ برنامه ای برای خاموش کردن کامل برنامه Adobe XD فاش نکرده است. با این حال، خیلی تعجب آور نخواهد بود اگر این اتفاق بیفتد.
Figma بزرگترین رقیب Adobe XD قبل از خرید بود. این سرویس به دلایل بیشماری محبوبتر است. این سرویس مبتنی بر وب است، دارای یک سطح عضویت رایگان برای استفاده است، و برخی از طراحان استدلال میکنند که این به سادگی یک ابزار انعطافپذیرتر و قدرتمندتر برای نمونهسازی طرحها است. طبق یک مطالعه از UX Tools، Figma در سال ۲۰۲۱ بر ۷۷ درصد از بازار طراحی رابط کاربری تسلط داشت و محبوبیتش از آن زمان تاکنون افزایش یافته است.
این احتمال وجود دارد که خارج کردن برنامه مستقل Adobe XD از فروش، راهی است که Adobe برای منصرف کردن مردم از این سرویس قبل از بسته شدن کامل، استفاده می کند. به عبارت دیگر، پس از تأیید به دست آوردن Figma، هیچ دلیلی برای ادامه دادن دو برنامه مشابه و رقابتی با یکدیگر وجود ندارد. این مسئله قابلیت تصویب را دارد و مورد بررسی سازمان های نظارتی است، با انتظار معرفی تحقیق رسمی توسط اتحادیه اروپا در این زمینه ممکن است معامله ۲۰ میلیارد دلاری به تأخیر بیفتد یا حتی باعث لغو آن شود.