نگرانی مقامات دولت آمریکا از نفوذ گسترده ایلان ماسک

سایت واشنگتن پست گزارش داد که نفوذ گسترده ایلان ماسک در امور جهانی برخی از مقامات آمریکایی را نگران کرده است.

سایت واشنگتن پست گزارش داد که نفوذ گسترده ایلان ماسک در امور جهانی برخی از مقامات آمریکایی را نگران کرده است.

به گزارش تک ناک، ماسک در حالی که از واشنگتن دور بوده با مقامات خارجی در تماس بوده است.مقامات ایالات متحده به طور فزاینده‌ای از روابط او با دولت‌های خارجی نگران شده اند.

دولت‌های ایالتی و فدرال میلیاردها دلار به پروژه های علمی و تجاری ایلان ماسک سرازیر کرده‌اند و در 20 سال گذشته  به او قراردادهای دولتی سودآور و انحصاری گذشته پیشنهاد داده‌اند. اما بر اساس گزارش سایت واشنگتن پست، برخی از مقامات اکنون نگران هستند که ماسک نفوذ بیش از حدی در امور خارجی امریکا دارد و به دنبال کاهش نفوذ او در واشنگتن با تأمین مالی رقبای تجاری او هستند.

یکی از مقامات کاخ سفید به روزنامه پست گفت: “ایلان، همه جا”، ایلان معتقد است که او چنان هدیه‌ای برای بشریت است که نیازی به نرده‌های محافظ ندارد و همه چیز را خودش بهتر از بقیه می‌داند.

منابع نزدیک به ماسک به سایت واشنگتن پست گفتند، در حالی که ماسک در سال گذشته علناً با رئیس‌جمهور جو بایدن مخالفت کرده است، در عین حال که مخالفت وی با واشنگتن علنی تر می‌شد همچنین با بیشتر نخست‌وزیرها و رئیس‌جمهورهای خارجی در تماس بوده است.

digikala

ماسک به طور علنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل و دیگر رهبران خارجی ملاقات کرده است و مسائل مربوط به تضاد منافع را مطرح کرده است. به عنوان مثال، پس از اینکه یان برمر، رئیس گروه اوراسیا، ادعا کرد که ماسک با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ملاقات کرده است (ماسک آن را رد می‌کند ) او شروع به ترویج این ایده کرد که اوکراین باید کریمه را به روسیه واگذار کند، موضوعی که در میان وفاداران به پوتین و دیگر مقامات روسیه محبوبیت دارد. البته ماسک از ارائه  اظهار نظر به سایت پست خودداری کرد.

منابع همچنین به سایت پست گفتند که آنها نگران مسائل امنیت ملی هستند که با روابط تجاری زیاد ماسک همراه است.بر اساس گزارش بلومبرگ که روز جمعه منتشر شد، دولت بایدن به دنبال راه‌هایی برای بررسی قرارداد 44 میلیارد دلاری ماسک برای خرید توییتر به دلیل وجود چندین نهاد خارجی است که در این معامله سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

سرمایه گذاران شامل شاهزاده الولید بن طلال عربستان سعودی، صندوق سرمایه‌گذاری مستقل قطر و هولدینگ بایننس که توسط تاجر چینی چانگ پنگ ژائو تأسیس شده است، هستند.

به گفته منابع ناشناس که با بلومبرگ صحبت کردند، پس از اینکه مقامات از طرح ماسک برای صلح بین روسیه و اوکراین ناراحت شدند، شبکه اینترنتی استارلینک همچنین می‌تواند بررسی امنیت ملی را دریافت کند.

در گزارش سایت پست آمده است که مقامات دولتی رقبای ماسک را در تلاش برای کاهش اتکای آنها به تجارت او تقویت کرده اند. این شامل تأمین مالی رقبای اسپیس ایکس، مانند استار لاینر، بوئینگ، تشویق بیشتر سازندگان خودروهای الکتریکی به رقابت با تسلا، و جستجوی جایگزین‌هایی برای استارلینک در اوکراین است.

یکی از سخنگویان پنتاگون در 14 اکتبر گفت: فقط اسپیس ایکس وجود ندارد. نهادهای دیگری نیز وجود دارند که ما مطمئناً می‌توانیم در ارائه آنچه که اوکراین در میدان جنگ به آن نیاز دارند، با آنها شریک شویم.

با این حال، گزارش سایت پست خاطرنشان می‌کند که هنوز علاقه زیادی از سوی دولت ایالات متحده برای همکاری با ماسک وجود دارد. یکی از اعضای کنگره به سایت پست گفت: یک چیز واضح است: ماسک معتقد است که بهتر می‌داند و هر کاری را که بخواهد انجام می‌دهد و این می‌تواند خوب و بد باشد.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.