نگرانی سران G-7 از آینده هوش مصنوعی

نگرانی سران G-7 از آینده هوش مصنوعی

روز گذشته رهبران گروه هفت، یا G-7، با انتشار بیانیه‌ای در اجلاس سران خود در هیروشیمای ژاپن، ‌نگرانی‌های خود در مورد آینده هوش مصنوعی در زمینه موضوعات بین‌المللی را مطرح کردند.

به گزارش تکناک، سران کشورهای G-7، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده (به علاوه اتحادیه اروپا)، خواستار تشکیل یک گروه کاری G-7 تحت عنوان  Hiroshima AI process تا پایان سال آینده، به منظور گفتگو و مذاکره در مورد بهترین روش مقابله با ربات‌های چت‌، مولد تصویر و سایر فناوری های هوش مصنوعی شدند.

طبق این بیانیه، مذاکرات بر روی توسعه یک چارچوب بین المللی به منظور”دستیابی به چشم انداز و هدف مشترک برای ایجاد هوش مصنوعی قابل اعتماد” متمرکز است.

این بیانیه می‌گوید: این بحث‌ها می‌تواند شامل موضوعاتی مانند حاکمیت، حفاظت از حقوق مالکیت معنوی از جمله حق چاپ، ارتقای شفافیت، پاسخ به دستکاری اطلاعات خارجی، از جمله اطلاعات نادرست، و استفاده مسئولانه از این فناوری‌ها باشد.

اگرچه نتیجه این مذاکرات مشخص نیست، تمرکز G-7 بر آینده هوش مصنوعی نشانه دیگری از نگرانی مردم در این نقاط در مورد این فناوری و احتیاط آنها در مورد ادامه توسعه آن است. نشست G-7 به دنبال دیگر اقدامات اخیر دولت‌ها برای بررسی و رسیدگی به هوش مصنوعی و خطرات احتمالی آن برگزار شده است.

این هفته، کمیته فرعی سنای ایالات متحده مربوط به حفظ حریم خصوصی، فناوری و قانون، از سام آلتمن، مدیر عامل خالق ChatGPT، Open AI، درباره مزایا و معایب هوش مصنوعی سؤال کرد و وی نیز لزوم تنظیم نوعی مقررات را تأیید کرد. در اوایل ماه، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده با مدیران شرکت‌های فناوری دیدار، در مورد خطرات هوش مصنوعی گفتگو و از مجموعه‌ای از ابتکارات در جهت مقابله با این خطرات رونمایی کرد. همچنین در ماه آوریل، اتحادیه اروپا پیش نویسی از قوانین حاکم بر طیف گسترده ای از فناوری های هوش مصنوعی را منتشر کرد.

از زمان ظهور در صحنه ربات چت هوش مصنوعی ChatGPT در اواخر سال گذشته و جلب توجه افراد به خود با توانایی‌های مکالمه‌ای شبه انسان‌ و پاسخ به سؤالات، شرکت‌های فناوری به سرعت وارد عمل شدند. آنها می‌ترسند عدم هماهنگی با هوش مصنوعی آنها را از رده خارج کند. اکنون، مایکروسافت یک ربات چت هوش مصنوعی را به موتور جستجوی بینگ خود اضافه کرده، آمازون یک همکار کد‌نویس هوش مصنوعی را منتشر و گوگل از موتور جستجوی تغییر یافته مجهز به هوش مصنوعی خود رونمایی کرده است. در کنفرانس سالانه I/O این غول فناوری، جایگاه خاصی را به آینده هوش مصنوعی  اختصاص داده بود.

طبق بیانیه رهبران G-7، آنها با شرکت‌های فناوری و سایرین برای ایجاد استانداردهایی برای آینده هوش مصنوعی با هدف “نوآوری و اجرای مسئولانه” همکاری خواهند کرد. آنها همچنین اذعان کردند که سیاست دولت‌ها همیشه با سرعت رشد سریع فناوری دستخوش تغییر نشده است.

در این بیانیه عنوان شده‌است: ما به این مسأله که تغییرات سریع فن‌آوری باعث تقویت جوامع و اقتصادها می‌شود، اما همیشه حاکمیت بین‌المللی فناوری‌های دیجیتال جدید با آن همگام نبوده است، آگاهیم. با افزایش سرعت تکامل فناوری، ما بر اهمیت رسیدگی به چالش‌های حاکمیتی مشترک و شناسایی شکاف‌های بالقوه تاکید می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram