هارد دیسک‌ تا ۲۰۲۸ به موزه تاریخ می رود

صرف نظر از اهمیت ذخیره سازی سریع و قابل اعتماد، نمی توان قابلیت هارد دیسک ها به عنوان ارزان ترین راه برای افزایش حافظه سیستم را انکار کرد. اما از زمانی که SSD ها به جریان اصلی تبدیل شده‌اند، به نظر می رسد آنها به زودی منقرض خواهند شد.

به گزارش تکناک، آخرین هارددیسک مکانیکی در سال 2028 فروخته خواهد شد و در نتیجه، پایان دوران حافظه مغناطیسی را تجربه خواهیم کرد. اما دلیل آن چه می تواند باشد؟ چرا هارد دیسک ها بعد از سال 2028 از بین خواهند رفت؟ استدلال فردی که این ادعا را مطرح کرده است، کمی غیرمنتظره به نظر می‌رسد.

شاون روزمارین معاون Pure Storage، شرکت فعال در زمینه هارد دیسک، با بیان اینکه 3 درصد از برق جهان در مراکز داده استفاده می‌شود و حدود یک سوم آن صرف ذخیره‌سازی روی هارد دیسک‌های مکانیکی می‌شود، استدلال خود را آغاز کرد.

طبق توضیح شاون روزمارین، می‌توان با حذف هارددیسک‌های مکانیکی  و استفاده از فلش، بین ۸۰ تا ۹۰ درصد میزان مصرف برق را کاهش داد. این تغییر تنها مربوط به مصرف برق نخواهد بود و امکان افزایش چگالی تدریجی در محیطی که قیمت NAND به طور مداوم در حال کاهش است را فراهم خواهد کرد. و با افت مداوم قیمت NAND، هارددیسک‌ها به پایان خود نزدیک خواهند شد.

در صورت صحت استدلال شان رزمارین، هارددیسک ها تقریباً پس از 75 سال حضور افتخار آمیز در سال 2028 منقرض خواهند شد.
IBM 305 RAMDAC اولین کامپیوتر تجاری شامل هارد دیسک در سال 1956 بود. این سیستم با 50 صفحه مغناطیسی 24 اینچی عرضه شد و شامل ظرفیت ذخیره‌سازی حدود 5 مگابایت بود. این سیستم یک اتاق معمولی را پر می‌کرد. اکنون، هارد دیسک‌ها بسیار کوچک‌تر و به مراتب ارزان‌تر شده‌اند و در سال 2028 ممکن است پیشرفت آنها متوقف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.