همه آنچه باید از کابل HDMI و نحوه استفاده از آن بدانید

همه آنچه باید از کابل HDMI و نحوه استفاده از آن بدانید

اگر هنگام پخش تصویر یا صدا در تجهیزات جدید خود با مشکل در کابل HDMI مواجه شده‌اید، نگران نشوید .ما دلایل آن را به تفضیل برای شما توضیح می دهیم.

به گزارش تک ناک، قصد این گزارش توضیح موارد بروز مشکل هنگام راه اندازی سیستم جدید و عدم کارایی آن همچنین نحوه جلوگیری از برخورد با آن مشکل در وهله اول است.

کابل HDMI قدیمی استاندارد

در گذشته نزدیک، توصیه به افرادهنگام نیاز به راهنمایی در مورد کابل هایHDMI، بسیار ساده بود. عملکرد کابل HDMI مورد استفاده تا فاصله 4.57 متر تقریباً تضمین شده است. و احتمالاً تا 7.62 متر هم همچنان کارایی خوبی دارد. اما اگر کابل بلندتری نیاز باشد، کابل با شماره گیج پایین‌تر باید انتخاب کرد (در نظر داشته باشید، هرچه شماره گیج کابل پایین تر باشد، ضخامت مس آن بیشتر می‌شود.)

اساساً، هرچه کابل HDMI بلندتر باشد، بیشتر شبیه شیلنگ آتش نشانی می‌شود تا یک نی نوشیدنی. حال اگر می‌خواهید تمام تلاش خود برای اطمینان از کیفیت تصویر و اتصال دهنده مناسب در هر طرف کنید و همچنین امتیازاتی مانند انعطاف پذیری بالا برای مدیریت آسان کابل یا استفاده از رنگی غیر از مشکی داشته باشید، می‌توانید از نوع دیگری کابل استفاده کنید. پایین‌تر، بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

برای مدت طولانی، اکثر مردم با استفاده از یک کابل به سبک Amazon Basics برای بیشتر استفاده‌های کاربردی در خانه مشکلی ندارند. تا زمانی که کابل خراب نباشد، معمولاً عملکرد خوبی دارند. تا وقتی انتقال یک ها و صفرها از نقطه A به B  انجام شود، دریافت تصویر و صدا ممکن خواهد بود. حال اگر قصد صرف هزینه زیادی برای یک کابل رده بالا به امید دریافت تصویر و صدای با کیفیت کمی بهتر را دارید، مختار هستید.

حال همه چیز فرق کرده است. در دنیای HDMI 2.1، یا به طور خاص، دنیایی که در آن کابل‌های HDMI جدید قرار است بتوانند 40 تا 48 گیگابیت در ثانیه پهنای باند را مدیریت کنند (که نسبت به استاندارد 18 گیگابیت در ثانیه نسخه قبلی بسیار بالاتر است)، همه کابل جدید را انتخاب می‌کنند، البته این مدل باعث بروز برخی مشکلات نیز می‌شود.

اگر کابلی قرار است تا سرعت 48 گیگابیت بر ثانیه در طول های بین 2 تا 3 متر (حدود 6 تا 9 فوت) را تحمل کند، نوع برند در انتخاب آن مؤثر است. در طول های طولانی تر و کوتاه تر از آن نیز احتمال بروز مشکل بیشتری وجود دارد.

HDMI 2.1: آنچه تغییر کرده است

در قلب این موضوع که چرا کابل‌های قدیمی دیگر کافی نیستند، نقطه تلاقی انتخاب بین پهنای باند یا سرعت بالاتر اطلاعات وجود دارد و مانند این است که سعی کنیم یک سری لوله پیچیده ریاضی و فیزیک از کابل HDMIعبور دهیم. نتیجه نهایی این است که اتفاقات در داخل کابل HDMI بیشتر از چیزی که فکر می کنید در جریان است. اکثر افرادی که با آنها صحبت می کنم بر این عقیده هستند که ما در مورد سیگنال های دیجیتال صحبت می کنیم ( یک و صفر )و از آنجایی که این یک فرآیند دیجیتالی است، باید بسیار ساده باشد و هیچ تفاوت کیفیت واقعی در خروجی یک کابل HDMI وجود نخواهد داشت.

البته تا حدی، این نکته درست است. سیگنال در حال تحویل، دیجیتال است. اما روش ارائه آن شامل یک سری عوامل آنالوگ زیبا می‌شود.

به این نمودار نگاهی بیندازید که از مکالمه یوتیوب بین جف بوکاچیو در آزمایشگاه DPL و جیسون داستال در موریدئو آورده شده است. همانطور که در زیر می بینید، یک خط 5 ولت، یک شمع، یک کانال داده نمایشگر، برخی کانال های ویدئویی، و سپس در پایین، یک ساعت وجود دارد .این‌ها همه خطوط جداگانه‌ای است که در یک کابل HDMI از آن استفاده شده است.

اما همین نمودار به ما نشان می‌دهد که در کابل HDMI ، بسیار بیش از آنچه دیگران فکر می‌کنند اتفاق در حال وقوع است.

این یک ساده‌سازی بیش از حد است، اما آن کانال 5 ولتی در بالا باید یک میلی‌آمپراژ بسیار خاص بین یک منبع، مانند Xbox Series X، و یک گیرنده، مانند تلویزیون یا گیرنده A/V را فقط برای شروع رد و بدل کند. اگر همین مساله کوچک رخ ندهد، پس هیچ اتفاقی نمی‌افتد. در حالی که این مساله در گذشته به طور نسبتاً موفقیت آمیزی حل می‌شد، اکنون انجام آن دشوارتر شده است. در ادامه به چرایی آن خواهیم پرداخت.

در سمت دیگر این نمودار یک ساعت قرار دارد. بدون پرداختن به آنچه ساعت در واقع انجام می دهد، می توان آن را به کنترل ترافیک هوایی تشبیه کرد. اگر ساعت نتواند کار خود را انجام دهد، باز هیچ اتفاقی نمی‌افتد و هیچ سیگنال صوتی یا تصویری به تلویزیون یا گیرنده A/V شما نمی رود و احتمال دارد فقط سیگنال صوتی و تصویری مقطعی ببینید.

عوامل دیگری مانند HDCP و EDID و CEC وجود دارند که باید قبل از ارسال صوت و تصویر به صورت دیجیتالی با موفقیت در مورد قابلیت های آن‌ها بدانیم.

خب هدف در اینجا چیست؟ قبل تر اشاره شد که سرعت بیشتر یا پهنای باند بیشتر یک عامل است. هرچه سعی بر انتقال حجم بیشتری از لوله باشد، تقاضا برای ظرفیت آن بیشتر می شود. نکته اصلی این است که اکنون که تقاضاها برای وضوح K۴ با سرعت 60 فریم در ثانیه یا بیشتر، با ابرداده HDR و صدای غیر فشرده افزایش یافته است، اگر مس موجود در کابل به اندازه کافی محکم نباشد و یا در نقاظ حساس استحکام لازم را نداشت باشد، احتمال خرابی آن به نحوی که قبلا ممکن نبود، قریب الوقوع است.

تقاضاها در گذشته کمتر بود، بنابراین ضریب خطا بیشتر بود. با افزایش تقاضا، این ضریب کاهش یافته است. و اکنون شاهد شکست های بیشتری نسبت به گذشته هستیم.

هر چه کابل HDMI شما طولانی‌تر باشد، ساختار آن مهم‌تر خواهد بود ویا ضرورت استفاده از نوع دیگری کابل که صرفا از تعدادی مس نازک تشکیل نشده باشد،مشخص می‌شود.

بنابراین، اگر کابلی بخرید که روی آن «HDMI 2.1» یا «گواهینامه 8K یا «گارانتی بر 48 گیگابیت بر ثانیه » نوشته شده باشد، به چه معناست؟ آیا به این معناست که کابل کار می‌کند؟ روی بسته “تأیید شده”نوشته شده است، در یک دنیای کامل، بله، قطعا باید کار کند اما احتمالا برای دوره‌ای کوتاه تر، این کار را خواهد کرد. اما تنها چیزی که می توان گفت این است که ما در مورد عدم کارایی آنها بسیار بیشتر نسبت به گذشته می شنویم. این دنیای A/V است که ما در آن زندگی می کنیم.

این مساله فقط در مورد کابل ها نیست، بلکه برای دستگاه های منبع و دستگاه های گیرنده نیز صادق است. آنها نیز در حال تغییر هستند. این یک وضعیت در حال تحول است و بر اساس صحبت‌های برخی افراد مطلع در صنعت، این یک نوع آشفتگی است و به هم ریخته‌تر ‌هم می‌شود.

به دنبال چه‌چیزی باشیم؟

بنابراین، هنگام خرید کابل‌های HDMI باید به دنبال چه چیزی باشیم که خطر بروز مشکل را کاهش دهد؟ و اگر مشکلی پیش آمد، چه باید کرد؟ در ابتدا از یک فروشگاه معتبر خرید کنید تا بتوانید آن را پس دهید یا با کالای دیگری تعویض کنید. رسیدهای خود را نگه دارید!

دوم، وقتی کابل خود را گرفتید، آن را وصل و قبل از انجام هر کار دیگری آن را تحت فشار تست کنید. با کیفیتK۴ ۱۲۰ هرتز با آن بازی کنید یا هر کاری را که بیشترین تقاضای صوتی و تصویری از سیستم دارد، انجام دهید. قبل از اینکه کابل ها با دقت جاگیر شود و تجهیزات سنگین را برای آن جابجا کنید، این کار را انجام دهید. اگه کارایی داشت، که خوب است. اما اگر کار نکرد، چه باید کرد؟ می‌توانید آن را تعویض کنید. این کار شما را از یادگیری روش سخت یافتن سریع مشکل کابل و برطرف کردن آن نجات می‌دهد.

به خاطر داشته باشید این توصیه برای افرادی که با K۴، نرخ فریم بالا، HDR، کنسول‌های نسل بعدی و دیگر دستگاه‌های پیشرفته سر و کار دارند و می‌خواهند تا حد امکان در آینده به مشکل بر نخورند، کارایی دارد. اگر PS3 یا یک لپ‌تاپ قدیمی خود را می‌خواهید وصل کنید، با اکثر کابل‌های HDMI خوب موجود در بازار امروز ممکن است.

کابل های مسی

اول از همه، بهتر است کابل HDMI استاندارد و مسی کوتاه‌تر از 1 متر نخرید. اگر طول آن کمتر از ۱ متر باشد، این احتمال که ساعتی که قبلا ذکر کردم کار نکند، وجود دارد و کابل از کار می‌افتد. بنابراین اگرچه ممکن است طولانی‌تر نیاز شما باشد، استفاده از مدل ۱ متری آن امن‌تر است.

همچنین از کابل مسی استاندارد بلندتر از 2 متر استفاده نکنید. انواع کابل های دیگر را بررسی خواهم کرد، اما میان 1 یا 2 متر، کابلی که دارای 48 گیگابیت بر ثانیه سرعت و برند معتبری است دارید، خریداری کنید. ما در اینجا برندها را بیان نمی‌کنیم، اما اگر قبلاً نام تجاری آن را نشنیده‌اید  ممکن است خوب باشد، اما ریسک است. از کارکرد آن مطمئن شوید و آماده باشید که اگر کار نکرد، آن را برگردانید.

همچنین، ارزان ترین کابل ویا بسیار گران قیمت نخرید. قیمت وسایل خوب متوسط است. کابل های بسیار گران قیمت احتمالاً کاملاً قابل اعتماد هستند، اما بیش از حد گران هستند.

HDMI AOC

اگر می خواهید کابل HDMI بیش از 2 متر داشته باشید، حتما باید کابل HDMI Active Optical یا HDMI AOC  تهیه کنید. قبلاً کابل های مسی کارایی مناسبی داشت و می‌شد با آن کنار آمد، اما اکنون در مدت طولانی بسیار خطری است.

HDMI AOC هیبریدی است و از فیبر نوری در برخی مدل‌ها و از مس در برخی دیگر استفاده می‌شود و و حالت مطمئن‌تری در مدت طولانی است.HDMI AOC  چقدر در دنیای 40 گیگابیت بر ثانیه قابل اعتماد است؟ ما هنوز در حال تلاش برای تعیین آن هستیم و به محض محاسبه این مقاله را به روز خواهیم کرد. می توانیم بگویم که اگر یک کابل HDMI AOC کار نمی کند، یک ارتقا دیگر برای استفاده طولانی‌مدت وجود دارد.

کابل برقی HDMI

این ارتقا شامل کابل برقیHDMI می‌باشد. دو نوع استفاده از ویژگی‌های این کابل وجود دارد. در حال حاضر، اکثر دستگاه‌ها قابلیت استفاده از کابل برقی HDMI را ندارند، بنابراین کابل‌های برق HDMI  که دریافت می‌کنید دارای یک کانکتور جداگانه هستند که برای مثال، برق را از طریق USB تأمین می‌کند. اما در آینده، از آنجایی که دستگاه‌های بیشتری از کابل برقیHDMI  پشتیبانی می‌کنند، می‌توانید از کابل‌های برق HDMI بدون کانکتور آن استفاده کنید . اگر HDMI AOC شما کار نمی کند، از طریق کابل برقی HDMI باید کار کند.

یک نکته مهم دیگر این است، اگر برای جایگذاری در دیوار آن را بررسی می‌کنید مطمئن شوید برای دستگاه شما کارایی دارد. این معمولاً به این معنی است که یک پوشش مخصوص بیرون از دیوار برای جلوگیری از گسترش یا در برخی موارد رخداد آتش سوزی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram