همه آنچه باید درباره جایزه نوبل بدانید

همه آنچه باید درباره جایزه نوبل بدانید

آغاز ماه اکتبر به معنای فصل جایزه نوبل است. شش روز، شش جایزه و چهره‌های جدیدی از سراسر جهان که به فهرست نخبه‌ترین دانشمندان، نویسندگان، اقتصاددانان و رهبران حقوق بشر جهان اضافه می شوند.

به گزارش تک ناک، فصل نوبل امسال از دوشنبه با اهدای جایزه پزشکی آغاز می‌شود و به دنبال آن اعلامیه‌های روزانه منتشر می‌شود. فیزیک در روز سه‌شنبه، شیمی در روز چهارشنبه و ادبیات در پنجشنبه ودر نهایت برنده جایزه صلح نوبل روز جمعه و جایزه اقتصاد در 10 اکتبر اعلام می شود.

اما پنج موضوع وجود دارد که باید در مورد جوایز ارزنده نوبل بدانید:

1- چه کسی جوایز نوبل را بنیان گذاری کرد؟
جوایز پزشکی، فیزیک، شیمی، ادبیات و صلح با اراده آلفرد نوبل، صنعتگر ثروتمند سوئدی و مخترع دینامیت، ایجاد شد. اولین جوایز در سال 1901، پنج سال پس از مرگ نوبل اهدا شد.
ارزش هر جایزه 10 میلیون کرون (نزدیک به 900 هزار دلار) است و با یک دیپلم و مدال طلا در 10 دسامبر – تاریخ درگذشت آلفرد نوبل در سال 1896، اهدا خواهد شد.
جایزه اقتصاد که به طور رسمی به عنوان جایزه بانک سوئد در علوم اقتصادی به یاد آلفرد نوبل شناخته می شود توسط نوبل ایجاد نشد، بلکه توسط بانک مرکزی سوئد در سال 1968 پایه گذاری شد. بین سال های 1901 تا 2021، جوایز نوبل و جایزه علوم اقتصادی 609 بار اعطا شده است.

2- چه کسی برنده خواهد شد و چرا؟
اساسنامه نوبل قضاوت را از بحث در مورد کار خود به مدت 50 سال منع می کند. بنابراین احتمالاً مدتی طول می کشد تا مطمئن شویم که داوران چگونه انتخاب های خود را برای سال 2022 انجام دادند و چه کسانی در لیست نامزدهای آنها برای جوایز بودند.
داوران تلاش زیادی می کنند تا قبل از اعلام برندگان از ارائه جزئیات در مورد برندگان خودداری کنند، اما گاهی اوقات اخباری در این مورد منتشر می شود.
3-چه کسی می تواند افراد را برای جایزه نوبل نامزد کند؟
هزاران نفر در سراسر جهان واجد شرایط ثبت نامزدی برای جوایز نوبل هستند. آنها شامل اساتید دانشگاه، قانونگذاران، برندگان قبلی جایزه نوبل و خود اعضای کمیته هستند.اگرچه نامزدها به مدت 50 سال مخفی نگه داشته می شوند، کسانی که آنها را ارسال می کنند، گاهی اوقات پیشنهادات خود را به طور علنی به ویژه برای جایزه صلح نوبل اعلام می کنند.
4-ارتباط نروژی در این جایزه چیست؟
جایزه صلح نوبل در نروژ و سایر جوایز در سوئد اهدا می شود. این همان چیزی بود که آلفرد نوبل می خواست.
دلایل دقیقی برای این تصمیم آلفرد نوبل مشحص نیست ، اما در زمان حیاتش، سوئد و نروژ در اتحادیه ای ملحق شدند که در سال 1905 منحل شد. گاهی اوقات روابط بین بنیاد نوبل در استکهلم، که پول جایزه را مدیریت می کند، و کمیته مستقل جایزه صلح مستقر در اسلو، پرتنش بوده است.

5-برای بردن نوبل چه شرایطی لازم است؟
اولین مورد داشتن صبر است.دانشمندان اغلب باید چندین دهه منتظر بمانند تا کارشان توسط داوران نوبل به رسمیت شناخته شود، زیرا داوران می خواهند مطمئن شوند که هر پیشرفتی در آزمون زمان پایدار می ماند.
این انحراف از وصیت نامه نوبل است که می گوید این جوایز باید به “کسانی اهدا شود که در طول سال گذشته، بیشترین سود را به بشریت بخشیده اند.” کمیته جایزه صلح تنها کمیته ای است که به طور منظم به دستاوردهای سال قبل نامزدها برای انتخاب برنده استناد میکند .
بر اساس خواسته های نوبل، این جایزه باید به “کسی تعلق گیرد که بیشترین یا بهترین کار را برای ایجاد برادری بین ملت ها، لغو یا کاهش نیروهای نظامی و برگزاری و ترویج کنگره های صلح انجام داده باشد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram