آغاز پرواز آزمایشی جدیدترین هواپیمای فضایی در نیوزیلند

شرکت فضایی Dawn Aerospace، اعلام کرد که سه پرواز آزمایشی اول هواپیمای Mk-II Aurora با موتور راکتی را به پایان رسانده است.

یک شرکت فضایی مستقر در نیوزیلند با نام Dawn Aerospace، روز چهارشنبه اعلام کرد که سه پرواز آزمایشی اول هواپیمای Mk-II Aurora با موتور راکتی را به پایان رسانده است.

به گزارش تکناک، طول هواپیمای Mk-II Aurora حدود 4.5 متر است و از یک موتور موشک احتراقی نیرو می گیرد که با سوخت نفت سفید و پراکسید هیدروژن کار می کند. این شرکت گفت که این هواپیما در طول پروازهای اولیه خود تا ارتفاع حدود 1800 متر پرواز کرد و به حداکثر سرعت حدود 315 کیلومتر در ساعت رسید.

در پرواز آزمایشی که از فرودگاه گلنتانر در نیوزلند انجام شد، هواپیمای Mk-II Aurora حدود 20 کیلومتر در آسمان پرواز کرد. درس های آموخته شده از این هواپیما در نسخه دوم Mk-II Aurora که می تواند قبل از پایان سال جاری یا اوایل سال 2024 پرواز کند مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

کاوش در جو فوقانی

استفان پاول، مدیر اجرایی Dawn Aerospace در مصاحبه‌ای گفت که هواپیمای دوم دارای ساختار بسیار سبک‌تر، موتور قدرتمندتر و سایر ویژگی‌هایی است که به آن اجازه می‌دهد تا به مراتب بالاتر برود. هدف این است که این هواپیمای فضایی در ارتفاع 100 کیلومتری بالای سطح زمین جایی که مرز بین المللی رسمی فضایی نامیده می شود پرواز کند.

او گفت: هواپیمای Mk-II Aurora  تنها قادر به حمل چند کیلوگرم بار است. بنابراین شما واقعاً چیزی را راه اندازی نمی کنید. وقتی که شما ظرفیت حمل پنج کیلوگرم دارید مرحله دومی وجود ندارد. اما من فکر می کنم آنچه واقعا ناشناخته است بازار پرواز های زیر مداری در این حوزه است.

منظور پاول این است که در حال حاضر هیچ قابلیتی برای انجام تحقیقات منظم و قابل تکرار در جو از فاصله 30 کیلومتری تا 100 کیلومتری وجود ندارد. با Mk-II Aurora، این شرکت به دنبال این است که بتواند دو بار در روز با این وسیله نقلیه پرواز کند و پلتفرمی را برای کاربردهایی مانند تحقیقات محیطی در مزوسفر و ترموسفر ارائه دهد.

او گفت: بیش از 30 کیلومتر برای بالن ها خیلی زیاد و برای ماهواره ها خیلی کم است. برخی از محققان از آن به عنوان کره نادیده گرفته یاد می کنند. می دانیم که این منطقه تأثیرات زیادی بر مدل های آب و هوایی و مدل های اقلیمی دارد. بنابراین، این نظریه وجود دارد که ارزش زیادی برای درک بهتر این بخش از جو زمین وجود دارد. بنابراین ما احتمالاً شروع به بارگیری محموله‌های جمع‌آوری داده‌های اولیه در هواپیما می‌کنیم، فقط به این دلیل که وزن زیادی ندارند.

هدف این شرکت این است که ناوگان خود را با کارآیی شبیه به هواپیما اداره کند. این موارد شامل برخاستن و فرود از باند فرودگاه، استفاده از سوخت‌های غیرمعمول، و عدم نیاز به بازسازی قابل توجه بین پروازها است. پاول گفت که شرکت‌های پرتاب عمودی با ساخت موشکی با حداکثر قابلیت بالارفتن شروع می‌کنند و در طول زمان به قابلیت استفاده مجدد می‌پردازند. اما Dawn Aerospace به دنبال شروع با یک وسیله نقلیه قابل استفاده مجدد و تقویت توانایی آن است.

برای این منظور، هواپیمای Mk-II Aurora همچنین یک بستر آزمایشی برای هواپیمای فضایی بزرگتر Mk-III Aurora است که هدف آن پرواز در ارتفاع بالاتر و ارسال محموله های بزرگتر به به فضا است. هدف این است که در نهایت بتوانیم ماهواره هایی با جرم حدود 250 کیلوگرم را به مدار پایین زمین پرتاب کنیم.

قابلیت استفاده مجدد سریع

Mk-II Aurora با استفاده از قدرت تک موتور موشکی خود که قرار است هواپیما را تا ارتفاع حدود 30 یا 40 کیلومتری بالا ببرد بلند می شود. پس از آن هواپیما تا حدود 100 کیلومتر قبل از ورود مجدد به جو زمین، پیمایش انجام میدهد. این شرکت هنوز در حال ارزیابی گزینه‌های خود برای محافظت از هواپیمای فضایی در هنگام ورود به جو زمین است. اما پاول گفت که تیم مهندسی او بر این باور است که آنها قادر خواهند بود از مواد کامپوزیتی مقاوم به دمای بالا استفاده کنند، که با هدف شرکت برای پروازهای زیاد سازگار است.

پاول گفت: ما این را به عنوان یک هواپیما در نظر میگیریم. بنابراین هنگامی که گواهینامه خود را دریافت کردیم، اجازه داریم هر چند وقت یک بار که می خواهیم پرواز کنیم، به شرطی که در الزامات آن گواهی بمانیم. این حالت باعث می شود که هر بار که می خواهیم پرواز کنیم نیازی به مراجعه به مراجع برای اخذ مجوز نداشته باشم.

در حال حاضر، Dawn Aerospace حدود 110 کارمند دارد که اکثریت آنها در نیوزلند هستند، اما یک تیم فنی نیز در هلند است. پاول گفت که نیمی از آن ها روی تجارت پیشرانه ماهواره ای این شرکت کار می کنند که سودآور است و نیمی دیگر روی هواپیمای فضایی کار می کنند. این شرکت اعلام کرده است که تا به امروز مبلغ 20 میلیون دلار را جمع آوری کرده است و این کمک مالی برای دستیابی به اهداف شرکت ضروری است.

پاول در پایان گفت: ما در حال حاضر پول نقد را می سوزانیم، اما به این دلیل است که ما به دنبال سرمایه گذاری هنگفت در بخش فضاپیما هستیم و به آینده بسیار امیدوار هستیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.