نقش هوش مصنوعی در حل بحران جهانی آب

در دنیای امروز اتومبیل های خودران به یک واقعیت تبدیل شده اند و چاپ سه بعدی و هوش مصنوعی با سرعتی پرشتاب به مسیر خود ادامه می دهد با این حال، انسان هنوز نتوانسته است دسترسی کل جهان به آب پاک را فراهم کند.

به گزارش تکناک، با رواج فزاینده راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف، طبیعی است که این ایده برای حل بحران آبی که بشریت با آن مواجه است مطرح شود.

تیمی از محققان در مرکز مطالعه CSER، که یک مرکز تحقیقاتی میان رشته ای در دانشگاه کمبریج است، این فرصت را برای مشکلات احتمالی تجزیه و تحلیل می کنند.

در حالی که پیشرفت‌های مهندسی نتایجی را به همراه داشته و مشکلات متعددی را حل کرده‌اند، نمی‌توان انکار کرد که این موارد گهگاه به تله‌های پیشرفت منجر شده‌اند.

CSER در مطالعه ریسک‌های مرتبط با پیشرفت‌های فناوری آینده‌نگر تخصص دارد و توان خود را وقف درک آنها کرده است، این گونه خطرات را از قبل شناسایی کرده و اقدامات لازم را برای کاهش این خطرات انجام میدهد.

یافته‌های این تیم که در مجله علمی معتبر Nature منتشر شده است، عوارض احتمالی، از جمله به خطر افتادن سیستم ناشی از اشتباهات طراحی، خرابی، و حملات سایبری و همچنین قرار گرفتن در معرض خرابی‌های زیرساختی حیاتی را توصیف می‌کند.

سه سطح مورد بحث که سیستم های آب را پوشش می دهند عبارتند از سطح تامین آب، سطح توزیع و دفع آب، و سطح تقاضای آب (کاربر نهایی).

راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند به حفظ محدودیت‌های سطح آب و برنامه‌های پر کردن سدها برای کاهش آسیب به اکوسیستم‌های آبی و در عین حال نظارت بر جریان ورودی مخزن و دور سنجی سدها برای مدیریت رهاسازی سرریزها کمک کنند.

در سطح شبکه، هوش مصنوعی همراه با حسگرها می‌تواند توسعه زیرساخت‌های جدید را سرعت ببخشد و دارایی‌های حیاتی قدیمی را به‌طور موثر مدیریت کند.

هر گونه کاهش نشتی شبکه که در حال حاضر معادل 45 میلیارد لیتر آب آشامیدنی در روز در کشورهای در حال توسعه است، مشکل ما را به شدت کاهش خواهد داد.

ترکیبی از دستگاه‌های اینترنت اشیا مانند توالت‌های هوشمند، شیرآلات و کنتورهای هوشمند و هوش مصنوعی می‌تواند تأثیر مشابهی را در سطح جامعه ایجاد کند و مصرف غیرضروری در بخش کشاورزی و خانوارها می تواند کاهش یابد.

تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده تقاضا و قیمت‌گذاری می‌توانند برای هدایت تغییرات رفتاری بیشتر به سمت حفاظت و کاهش مصرف غیر ضروری مورد استفاده قرار گیرند.

این پاداش ها را درو کنید

یافته‌های این تیم مزایایی را که هوش مصنوعی می‌تواند برای بخش آب به ارمغان بیاورد تأیید می‌کند و سه توصیه کلیدی را برای جلوگیری از هرگونه عواقب نامطلوب پیشنهاد می‌کند.

این اقدامات شامل به کارگیری مسئولانه هوش مصنوعی در سراسر سیستم‌های تامین آب، سیستم‌های امنیتی وسیستم های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است تا از نفوذ عوامل بد جلوگیری به عمل آید.

علاوه بر این، آنها یک چارچوب سیستماتیک ارزیابی سود و ریسک شش لایه را پیشنهاد می کنند که می تواند به اولویت بندی برنامه ها کمک کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.