واکسن‌ هایی که پاسخ ایمنی را طولانی می‌کنند محافظت بهتری دارند

واکسن‌ هایی که پاسخ ایمنی طولانی‌تری را تحریک می‌کنند ممکن است محافظت بیشتری در برابر عفونت ایجاد کنند، زیرا سلول‌های ایمنی خاصی برای ذخیره‌سازی طولانی‌مدت انتخاب می‌شوند.

واکسن‌ هایی که پاسخ ایمنی طولانی‌تری را تحریک می‌کنند ممکن است محافظت بیشتری در برابر عفونت ایجاد کنند، زیرا سلول‌های ایمنی خاصی برای ذخیره‌سازی طولانی‌مدت انتخاب می‌شوند.

به گزارش تکناک، واکسیناسیون باعث تحریک سلول های B، نوعی سلول ایمنی، می شود تا آنتی بادی علیه یک پاتوژن خاص مانند ویروس آنفولانزا تولید کند.

اکثر واکسن ها برای ایجاد یک پاسخ ایمنی سریع و قوی طراحی شده اند که حداکثر چند هفته طول می کشد. پس از این، چند سلول B به عنوان سلول های پلاسما با عمر طولانی در مغز استخوان ذخیره می شوند که ایمنی پایدار را ایجاد می کنند.

اما آزمایش‌ها روی موش‌ها نشان می‌دهد که پاسخ ایمنی طولانی‌تر از نظر تئوری به موثرترین سلول‌های B اجازه می‌دهد تا به عنوان سلول‌های پلاسما انتخاب شوند.

از آنجایی که سلول‌های ایمنی به تدریج در تولید آنتی‌بادی‌های خاص بهتر می‌شوند، محققان تصور می‌کردند که بدن تمام سلول‌های پلاسمایی خود را از مجموعه‌ای از سلول‌های B با تجربه، چندین هفته پس از واکسیناسیون به‌کار می‌گیرد.

دیوید تارلینتون از دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا می‌گوید در نتیجه، بسیاری از آزمایشگاه‌ها واکسن‌هایی ایجاد می‌کنند که پاسخ ایمنی کوتاه و تیز را القا می‌کنند. او می گوید، اما این بر اساس ایده ای است که هرگز ثابت نشده است.

برای آزمایش این موضوع، تارلینتون و همکارانش موش‌های آزمایشگاهی را با یک آنتی ژن استاندارد تحقیقاتی واکسینه کردند و چند هفته بعد آنها را برای مطالعه مغز استخوان در پاهایشان کشتند. موش‌ها به‌گونه‌ای اصلاح ژنتیکی شده بودند که «مهر زمانی» “time stamp” ایجاد می‌کردند که نشان می‌داد چه زمانی سلول‌های B برای تبدیل شدن به سلول‌های پلاسما انتخاب شدند.

در کمال تعجب، محققان دریافتند که جذب فقط در پایان پاسخ ایمنی اتفاق نمی افتد، بلکه هر روز اتفاق می افتد. به طور متوسط، تقریباً هر ساعت یک سلول پلاسمایی جدید پس از واکسیناسیون انتخاب می شود. هر چه پاسخ ایمنی بیشتر طول بکشد، سلول های پلاسمای بیشتری در مغز استخوان قرار می گیرند.

تارلینتون می‌گوید: این نشان می‌دهد که هرچه بتوانید این پاسخ ایمنی را طولانی‌تر کنید، سلول‌های ترشح‌کننده آنتی‌بادی بیشتری انباشته می‌شوید و بهترین‌ها در پایان خواهند بود.

تقویت سیستم ایمنی باستانی ما می تواند به مبارزه با همه گیری های آینده کمک کند

او می‌گوید، این بدان معناست که واکسن‌ها ممکن است مؤثرتر باشند اگر برای تحریک پاسخ‌های ایمنی ماهیانه به جای هفته‌ای طراحی شوند. برای مثال، این امر می‌تواند شامل تنظیم روشی که واکسن آنتی‌ژن‌ها را به بدن می‌رساند، یا افزودن مواد دیگری به نام ادجوانت”adjuvants”  که پاسخ ایمنی را تعدیل می‌کند، باشد.

تارلینتون می‌گوید، برای گیرنده، التهاب اولیه و عوارض جانبی با واکسن‌هایی که پاسخ ایمنی کوتاه‌تری ایجاد می‌کنند، تفاوتی نخواهد داشت.

او می‌گوید اینکه آیا جذب سلول‌های پلاسما در پاسخ به عفونت‌های طبیعی، بر خلاف واکسیناسیون، عمل می‌کند، هنوز مشخص نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.