پایان آلرژی به تخم مرغ با یک اصلاح ژنتیکی

محققان از فناوری ویرایش ژنوم برای تولید تخم مرغی استفاده کرده‌اند که ممکن است خوردن آن برای مبتلایان به آلرژی، بی‌خطر باشد.

به گزارش تکناک، آلرژی به تخم مرغ یکی از شایع ترین آلرژی ها در کودکان است و می تواند توسط طیف وسیعی از محصولات غذایی و حتی واکسن ها ایجاد شود.

آلرژی ناشی از تخم مرغ، واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به پروتئین موجود در تخم مرغ است. یک فرد ممکن است به سفیده یا زرده آن حساسیت داشته باشد، اما آلرژی به سفیده تخم مرغ شایع تر است. معمولا، اما نه همیشه، کودکان قبل از نوجوانی از حساسیت به تخم مرغ رنج می برند.

علائم آلرژی به تخم مرغ از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما معمولاً شامل التهاب پوست یا کهیر، احتقان بینی، آبریزش بینی و عطسه، گرفتگی معده، تهوع و استفراغ و مشکل در تنفس است. بدترین نوع آلرژی، شوک آنافیلاکسی است که یک واکنش آلرژیک شدید و مرگبار است که نیاز به فوریت های پزشکی دارد.

تعداد بی شماری از محصولات غذایی حاوی تخم‌مرغ هستند که برخی از معروف ترین آنها شامل پودر تخم‌مرغ یا تخم‌مرغ‌های خشک، سس سالاد سزار، کرپ و وافل، بستنی، آب‌نبات، کوکو و کوفته، مارشمالو و مارزیپان هستند. علاوه بر این، بیشتر واکسن‌های آنفولانزا با استفاده از فناوری مبتنی بر تخم‌مرغ تولید می‌شوند.

اکنون، محققان دانشگاه هیروشیما از فناوری ویرایش ژنوم که TALENs نام دارد، برای تولید تخم مرغی استفاده کرده اند که حاوی پروتئین نامطلوب ovomucoid (OVM) نیست، که حدود 11 درصد از کل پروتئین های موجود در سفیده تخم مرغ را تشکیل می دهد.

دانشمندان دانشگاه هیروشیما با استفاده از ابزارهای ویرایش ژنوم جوجه های حذف شده OVM را تولید کردند. جوجه های رنگی جوجه های حذفی هستند

نوکلئازهای موثر مانند فعال کننده رونویسی (TALENs)، آنزیم های مصنوعی هستند که برای برش DNA در یک توالی خاص و شکستن رشته های دوگانه آن مهندسی شده اند. هنگامی که این رشته ها شکسته می شوند، سلول با شروع مکانیسم ترمیم، پاسخ می دهد تا هر دو طرف را دوباره به هم متصل شوند.

سایر فناوری‌های ویرایش ژن مانند CRISPR، می‌توانند اثرات خارج از هدف ایجاد کنند، به این معنی که فرآیند ویرایش، باعث جهش‌های جدید می‌شود. در این مورد، مشکل اثرات خارج از هدف، پتانسیل ایجاد انواع جهش یافته از پروتئین OVM است که همچنان می تواند باعث واکنش آلرژیک شود.

محققان نوکلئازهای موثر را مهندسی کردند تا قطعه ای از RNA مرغ به نام اگزون 1 را که پروتئین های خاصی را تولید می کند را از بین ببرند.

این تخم‌ مرغ ها هیچ گونه ناهنجاری آشکاری نداشتند و هیچ اثری از OVM یا گونه‌های جهش یافته پروتئین نداشتند. در حالی که توالی‌یابی کل ژنوم تخم مرغ‌های تغییریافته، جهش‌هایی را نشان می‌دهد که نشان‌دهنده اثرات خارج از هدف است، اما آنها بر هیچ یک از مناطق فعالیت پروتئین، تأثیری نداشتند.

با علم به اینکه حتی کوچکترین مقدار OVM می تواند باعث واکنش آلرژیک در برخی افراد شود، تا زمانی که آزمایش های بیشتر تایید کنند که تخم مرغ ها غیر حساسیت زا هستند، محققان مطمئن هستند که این تخم مرغ های اصلاح ژنتیکی شده نسبت به تخم مرغ های معمولی، حساسیت کمتری ایجاد می کنند.

(زیرنویس عکس: محققان از فناوری ویرایش ژنوم برای تولید تخم مرغ کمتر حساسیت زا استفاده کرده اند.)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.