پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل به زودی عرضه می‌شوند

اینتل در حال آماده شدن برای عرضه اولین محصولات از خانواده پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل Core با نام رمز Raptor Lake است.

اینتل در حال آماده شدن برای عرضه اولین محصولات از خانواده پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل Core با نام رمز Raptor Lake است.

به گزارش تک ناک، از جمله فکت های اصلی که این شرکت در تور فناوری اینتل خود اعلام کرد این است که حداقل یکی از اعضای خانواده Raptor Lake قادر به رسیدن به فرکانس 6 گیگاهرتزاز طریق سخت افزار Tom’s خواهد بود.
این روزها وقتی صحبت از افزایش عملکرد CPU می شود، تعداد هسته ها و پیشرفت های معماری به طور کلی مهم تر از سرعت هستند، اما پس از سال ها توقف در محدوده 5 گیگاهرتز، اینتل میخواهد این سقف سرعت را بالا ببرد.

در مورد ما به ازای عملکردی ، اینتل می‌گوید که Raptor Lake در پردازش های تک رشته‌ای تقریباً 15 درصد بهتر از تراشه‌های نسل دوازدهم Alder Lake و 41 درصد در بارهای کاری چند رشته‌ای بهتر عمل می‌کند. سرعت ساعت برای تقویت عملکرد تک رشته ای مهم تر است، در حالی که افزودن هسته های بیشتر معمولا بهترین راه برای بهبود سرعت های چند رشته ای است.هنوز مشخص نیست که کدام یک ازپردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل قادر به رسیدن به فرکانس 6 گیگاهرتز یا تحت چه شرایطی و برای چه مدتی خواهد بود. نمودار SKU اینتل منتشر شده توسط Igor’s Lab نشان می‌دهد که Core i9-13900K در فرکانس 5.8 گیگاهرتز قرار می‌گیرد، اگرچه این امکان وجود دارد که بتواند فراتر از آن تقویت شود.
نمودار SKU همچنین آنچه را که از افشاگری‌ها دیگر شنیده‌ایم تأیید می‌کند . علی‌رغم شباهت معماری به CPUهای فعلی Alder Lake، اینتل با دو برابر کردن تعداد حداکثری هسته‌ های E از هشت به 16 در CPUهای سطح بالای خود، عملکرد را افزایش می‌دهد.

تقویت شود. نمودار SKU همچنین آنچه را که از افشاگری‌ها دیگر شنیده‌ایم تأیید می‌کند . علی‌رغم شباهت معماری به CPUهای فعلی Alder Lake، اینتل با دو برابر کردن تعداد حداکثری هسته‌ های E از هشت به 16 در CPUهای سطح بالای خود، عملکرد را افزایش می‌دهد.

پردازنده i5-12600K  که شامل چهار هسته E بود، باپردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل Core i5-13600K که شامل هشت هسته است نیز جایگزین خواهد شد و اگر مشخصات بقیه سری CPU های دسکتاپ فاش شده درست باشد، برخی از پردازنده های پایین رده Core i5 که بدون هسته E در نسل دوازدهم عرضه شده اند، در نسل سیزدهم چهار یا هشت هسته خواهند داشت.
این نمودار SKU همچنین نشان می‌دهد که این پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل Raptor Lake دارای تغییرات دیگری از جمله افزایش مقدار حافظه نهان L2 و L3 هستند. همچنین به نظر می‌رسد که حداکثر مصرف انرژی توربوی همه تراشه‌ها بین 12 وات تا 63 وات افزایش می‌یابد ( از 241 وات به 253 وات برای Core i9، از 190 وات به 253 وات برای Core i7 و از 150 W. تا 181 وات برای Core i5. قدرت پایه برای همه تراشه ها در سطح 125 وات باقی می ماند.)
این اعداد حداکثر مصرف برق لزوماً به این معنی نیست که همه پردازنده‌های Raptor Lake نسبت به همتایان Alder Lake خود انرژی بیشتری مصرف می‌کنند .این به تنظیمات برق خاصی که سازنده مادربرد یا رایانه شخصی شما انتخاب می‌کند بستگی دارد. این بدان معناست که یک پردازنده Raptor Lake با محدودیت‌های توان بالا و خنک‌کننده کافی، هنگام اجرای بارهای کاری پایدار، به قدرت بیشتری نسبت به یک CPU Alder Lake با پیکربندی مشابه نیاز دارد.
افرادی که به اندازه کافی مسن هستند که نصب ویندوز 98 را به یاد بیاورند ، درخاطر دارند که لاف زدن درباره سرعت ساعت پردازنده در اوایل دهه 2000 یک مساله بسیار مهم محسوب می شد. اینتل قصد داشت تا سال 2005 پردازنده‌های پنتیوم 4 خود را از محدوده متوسط 1 گیگاهرتز تا 10 گیگاهرتز افزایش دهد، اما این معماری به سختی می‌توانست به 4 گیگاهرتز برسد زیرا قبل از اینکه مصرف انرژی و گرما هر دو آنقدر زیاد شود که افزایش بیشتر غیرممکن می شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.