امکان پیش‌بینی زودهنگام آلزایمر با یک آزمایش خون جدید

یک نوع جدید از آزمایش خون می‌تواند سم پنهان نهفته در بیماری آلزایمر را سال‌ها قبل از اینکه بیمار علائم از دست دادن حافظه نشان دهد شناسایی کند.

یک نوع جدید از آزمایش خون می‌تواند یک سم پنهان نهفته در بیماری آلزایمر را سال‌ها قبل از اینکه بیمار علائم از دست دادن حافظه یا سردرگمی را نشان دهد، شناسایی کند.

به گزارش تکناک، اگر بتوان اثبات مفهوم را بیشتر مورد آزمایش و مقیاس قرار داد، این آزمایش می تواند به میزان قابل توجهی سرعت تشخیص را افزایش دهد و به میلیون ها بیمار پاسخ مناسب ارائه و مدت ها قبل از پیشرفت بیماری مراقبت مناسب را در دسترس قرار دهد.

محققان دانشگاه واشنگتن (UW) آزمایش خون جدیدی را ایجاد کردند. این برای جذب یک پیش ماده مولکولی در خون طراحی شده است. این پیش ماده مولکولی می تواند باعث شود پروتئین ها به طور نامنظم تا شوند و در مغز جمع شوند و در نهایت پلاک های آمیلوئید بتا (Aβ) را تشکیل دهند.

پلاک‌های Aβ یکی از مشخصه‌های معروف بیماری آلزایمر هستند، اما نقش آنها در زوال عقل نامشخص است. از نظر تاریخی، این پلاک‌های خارج سلولی به عنوان محرک اولیه اختلال عملکرد و از دست دادن نورون در نظر گرفته شده‌اند که در نهایت منجر به زوال عقل می‌شود.

اما مطالعات اخیر نشان داده است که پلاک های Aβ تنها در یک سوم بیماران آلزایمر وجود دارد و گاهی اوقات در مغز افرادی که هیچ نقص ذهنی را تجربه نمی کنند، وجود دارد.

به عبارت دیگر، پلاک های Aβ خارج سلولی در مغز به خودی خود لزوما سمی نیستند، اما ممکن است از سموم مولکولی که به سختی قابل تشخیص هستند ناشی شوند.

این سموم اساساً نسخه های عملکردی Aβ هستند که در سلول ها یافت می شوند. آنها به‌عنوان «الیگومرهای سمی Aβ» شناخته می‌شوند و برخی از دانشمندان فکر می‌کنند که می‌توانند به‌طور نامحسوس به نورون‌ها از دور آسیب برسانند و به نوعی سلول‌ها را مستعد پلاک‌ها و توده‌های خارج سلولی کنند.

دانشمندان هنوز در حال کشف جزئیات هستند، اما این فرضیه محققان UW را وادار کرده است تا یک روش تاثیر گذار اتصال الیگومر محلول با نام مستعار SOBA  را بسازند .

محققان ابتدا SOBA را روی پلاسمای خون 310 شرکت کننده آزمایش کردند. برخی از شرکت کنندگان اختلال ذهنی خفیف یا بیماری آلزایمر را نشان دادند، در حالی که برخی دیگر از سلامت ذهنی خوبی برخوردار بودند.

با اندازه‌گیری الیگومرهای سمی Aβ در پلاسمای خون، روش SOBA همه 53 شرکت‌کنندهای که مبتلا به بیماری آلزایمر بودند را جدا کرد.

در همین حال، در گروه کنترل، SOBA الیگومرهایی را در نمونه‌های پلاسمای خون 11 نفر شناسایی کرد. ده نفر از این شرکت کنندگان بعداً با اختلال ذهنی خفیف یا آلزایمر تشخیص داده شدند.

والری داگت، مهندس زیستی از UW می‌گوید: آنچه پزشکان و محققان می‌خواستند، یک آزمایش تشخیصی قابل اعتماد برای بیماری آلزایمر است که می‌تواند نشانه‌های بیماری را قبل از بروز اختلالات ذهنی نیز تشخیص دهد.

داگت ادامه داد: نتایج این تحقیق برای سلامت افراد و برای تمام تحقیقات در مورد اینکه چگونه الیگومرهای سمی آمیلوئید بتا ایجاد و باعث آسیب میشود مهم است. آنچه ما در اینجا نشان می دهیم این است که SOBA ممکن است اساس چنین آزمایشی باشد.

این تمام کاری نیست که SOBA می تواند انجام دهد. به هر حال، آلزایمر تنها بیماری نیست که توسط الیگومرهای سمی مشخص شده است.

به نظر می رسد پروتئین هایی که به صورت نادرست تا شده اند با بیماری پارکینسون، دیابت نوع دوم و زوال عقل لوی بادی مرتبط هستند، به این معنی که SOBA می تواند روزی برای شناسایی نشانگرهای اولیه این بیماری های دیگر نیز

آزمایش‌های دیگری نیز برای اندازه‌گیری نشانگرهای آلزایمر با سطوح مختلف موفقیت مورد تحقیق و پژوهش وجود دارند.آزمایش خون آلزایمر

به عنوان مثال، در سال 2018، یک تجزیه و تحلیل خون که همچنین پیش ماده های Aβ را شناسایی می کند، شروع آلزایمر را تا 30 سال قبل از اینکه نشانه های نقص های ذهنی عیان شوند، پیش بینی کرد.محققان می گویند SOBA می تواند پیش بینی های مشابهی انجام دهد.

در روش بالینی متداول، تنها آزمایش‌های خونی که ژن‌های مرتبط با آلزایمر را اندازه‌گیری می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما این آزمایش‌ها در پیش‌بینی اینکه چه کسی واقعاً به این بیماری مبتلا خواهد شد، خوب نیست.

با عملکرد بسیار خوب تست هایی مانند SOBA، ممکن است شرایط پیش بینی این بیماری به شکل بسیار خوبی در حال تغییر باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.