خوردن غذاهای تخمیری بوی بد دهان را از بین می‌برد؟

بوی بد دهان

یک متاآنالیز جدید منتشر شده نشان می دهد که انواع خاصی از باکتری های موجود در غذاهای تخمیر شده ممکن است به افرادی که از بوی بد دهان بطور دائمی رنج می برند،کمک کند.

به گزارش تکناک، هالیتوزیس که اصطلاح بالینی برای بوی بد دهان است،می تواند توسط میکروارگانیسم های موجود در دهان که ترکیبات آلی فرار تولید می کنند،ایجاد شود.

بنابراین اخیراً محققان شروع به بررسی این موضوع کرده اند که آیا تغییر میکروبیوم دهان فرد می تواند بر علائم هالیتوز تأثیر بگذارد یا خیر.

یک متاآنالیز که در سال 2019 انجام شد،با انجام 3 تحقیق مفید،اثرات پروبیوتیک ها بر بوی بد دهان را بررسی کرد.این بررسی به این نتیجه رسید که ممکن است شواهد کمی وجود داشته باشد که پروبیوتیک‌ها علائم بوی بد دهان را بهبود می‌بخشند و اطلاعات بدست آمده از نظر کمی و کیفی برای یک نتیجه‌گیری مطمئن کافی نبودند.

این متاآنالیز جدید مجموعه داده‌های خود را بطور گسترده ای افزایش داد،از جمله هفت مطالعه که اثرات پروبیوتیک‌ها بر بوی بد دهان را بررسی کردند و در حالی که نتیجه گیری کلی هنوز دقیق و کامل نیست، محققان فکر می کنند که چندین باکتری پروبیوتیک کلیدی می توانند با کاهش سطوح ترکیبات آلی فرار و بهبود بوی بد دهان مرتبط باشند.

محققان در مطالعه جدید نتیجه می گیرند که این بررسی سیستماتیک و متاآنالیز نشان می دهد که پروبیوتیک ها ممکن است با کاهش غلظت VSC (ترکیب گوگرد فرار) در کوتاه مدت،بوی بد دهان را کاهش دهند،اما از تاثیر قابل توجه این پروبیوتیک ها در مورد علت اصلی هالیتوز،مانند پلاک و پوشش زبان هنوز خبری نیست.

یک سوال بزرگ که در این مطالعه بی پاسخ مانده است این است که آیا خوردن غذاهای تخمیر شده حاوی این باکتری های مفید می تواند علائم بوی بددهان را بهبود بخشد یا خیر. تحقیقات بالینی در این مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفت،همه محققان از مکمل های پروبیوتیک در تحقیقات خود استفاده کردند.بنابراین اگرچه این باکتری های بهبود دهنده تنفس را می توان در غذاهای تخمیر شده مانند ماست، سوپ، ترشی ها و نان با خمیر ترش یافت، اما مشخص نیست که فقط با خوردن آن غذاها می توان بوی بد دهان را بهبود بخشید یا خیر.

دکتر مارتیننا برتولینی،در گفتگو با NBC news گفت: از آنجایی که برخی از غذاهای تخمیر شده حاوی مقادیر زیادی از باکتری هستند،مردم باید مراقب چیزهای دیگری که در این غذاها وجود دارد،باشند.به گفته برتولینی، برخی از باکتری ها ممکن است به طور بالقوه بوی بد دهان را بهبود ببخشند، اما چیزهای دیگر در غذاهای تخمیر شده،می توانند باعث بوی بد دهان شوند.

برتولینی افزود:یکی از مواردی که باید در نظر گرفت این است که مصرف لبنیات به منظور گنجاندن رژیم غذایی غنی از پروبیوتیک ها ممکن است منجر به افزایش مصرف کربوهیدرات ها و قندها و افزایش تجمع پلاک و بیوفیلم شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.