چگونه از شیوه مدیریت ذره بینی اجتناب کنیم؟

مدیریت ذره بینی

آیا تا به حال رئیسی داشته اید که پشت گردن شما نفس بکشد؟ یا مدیری که مدام همه حواسش به کارهایی که می کنید باشد؟ این یک مدیریت ذره بینی یا خرد نام دارد که قطعا مورد پسند خیلی ها نیست.

به گزارش تک ناک، اما مدیریت ذره بینی به طرز شگفت آوری رایج است . 59 درصد از کارمندان می گویند که یک مدیر با این خصوصیت داشته اند و 36 درصد می گویند که به دلیل آن شغل خود را تغییر داده اند.

مدیریت ذره بینی روحیه را کاهش می دهد، به بهره وری همه اعضای تیم آسیب می رساند . باعث ایجاد فضای  سمی در محیط کار می شود و انجام کارها را برای اعضای تیم دشوار می کند. هیچ کس آن را نمی‌خواهد، بنابراین بیایید ببینیم که مدیریت ذره بینی چه نشانه هایی دارد و چگونه می‌توانید به عنوان یک رهبر از گرایش ‌به مدیریت ذره بینی اجتناب کنید.

مدیریت ذره بینی  چه نشانه هایی دارد؟

مدیریت ذره بینی یا خرد به طرق مختلفی آشکار می شود. بسته به کسب و کار شما، ممکن است به شکل های  زیر بروز کند:

digikala
  • وسواس در مورد جزئیات کوچکی که هیچ تاثیری بر نتیجه پروژه ندارند، مانند اندازه فونت یا قالب بندی در متون.
  • قرار دادن وزن بیش از حد بر معیارهای بی معنی، مانند مدت زمانی که افراد پشت میز خود می گذرانند یا تعداد دفعاتی که از دستشویی استفاده میکنند.
  • چندین بار مراجعه در روز به میز کارمندان برای بررسی یک مورد
  • برعهده گرفتن همه وظایف برای جلوگیری از تفویض اختیار
  • گرفتار شدن در ریزه کاری های سلیقه ای و بی تاثیر بر نتیجه نهایی به جای نگاه کردن به تصویر بزرگ.

چگونه می توانیم مدیریت خرد را متوقف کنیم؟

مدیریت خرد می تواند در برخی موارد مفید باشد. اگر در کسب و کاری  هستید که حتی کوچکترین اشتباه می تواند شما را در معرض خطر شکایت یا جریمه های سنگین قرار دهد، شیوه مدیریت خرد قابل درک است. اما با این وجود، مدیریت خرد یک سبک مدیریت سالم، به خصوص بلند مدت نیست.

خبر خوب این است که شما برای همیشه محکوم به مدیریت خرد نیستید. شما می توانید همین حالا با این نکات ریز شیوه مدیریت خود را اصلاح کنید.

کمی در اعماق ذهنتان کنکاش کنید

مدیریت خرد معمولاً نشانه یک مشکل عمیق تر ذهنی است. برای مبارزه با تمایلات مدیریت خرد خود، باید بدانید که چرا این سبک مدیریت را به صورت پیش‌فرض انجام میدهید.

آیا به این دلیل است که مدیران شما به همین شیوه شما را مدیریت می کرده اند و شما به جز این مدل مدیریت با مدل دیگری برخورد نداشته اید؟

یا به این دلیل است که ذاتاً به تیم خود اعتماد ندارید که بتواند به تنهایی کار را پیش ببرد؟ یا شاید شما نگران تحویل خروجی ضعیف به مشتریان هستید؟

هنگامی که می دانید چرا مدیریت خرد انجام می دهید، می توانید برای مقابله با آن چاره جویی کنید. به عنوان مثال، اگر این شیوه مدیریت را به به دلیل اینکه راه دیگری را بلد نیستید انتخاب میکنید، این نشانه ای است که به شما میگوید باید افق ذهنی خود را فراتر ببرید و شیوه های جایگزین مدیریت را بررسی کنید.

به دنبال آموزش مهارت های نرم باشید

رهبران باید بدانند چگونه برای رسیدن به نتیجه خوب در کار انسان های دیگر را مدیریت کنند، به این معنی که آنها به مهارت های نرم قوی نیاز دارند. اما هیچ کس با دانستن نحوه مدیریت دیگران به دنیا نمی آید و به همین دلیل است که کلاس های رهبری بسیار مهم است.

شرکت در کلاس های آموزش شیوه های مدیریت یک سرمایه گذاری هم بر روی خودتان و هم در فرهنگ سازمانی شما است، بنابراین به دنبال آموزش هایی باشید که بر رهبری مثبت و تفویضی تاکید دارد.

از  KPI(شاخص های اصلی عملکرد) معنادار استفاده کنید

تیم شما زمانی که دور از میز کار خود هستند می‌توانند کار بزرگی انجام دهند، بنابراین اندازه‌گیری بهره‌وری یک کارمند با تعداد دفعاتی که آنها را می بیند یک روش مؤثر نیست.

برای دور شدن از مدیریت خرد، باید به جای چیزهای کوچکی که اهمیتی ندارند، مانند چند بار رفتن فلان کارمند به دستشویی در روز، روی اهداف و خروجی اعضای تیم تمرکز کنید.

با شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) برای هر کارمند، می توانید عملکرد یک کارمند را به صورت کمی اندازه گیری کنید و روی تصویر بزرگتر تمرکز کنید. برای ردیابی این اهداف به سیستم‌هایی مانند Asana یا Trello نیاز دارید، اما این روشی بسیار سالم‌تر برای تضمین کیفیت کار کارکنان بدون مدیریت خرد است.

نحوه تفویض اختیار را بیاموزید

مدیریت خرد برای کارمندان سازنده نیست و برای مدیران خسته کننده است. اگر می‌خواهید مدیریت خرد را متوقف کنید، باید نحوه واگذاری اختیارات را یاد بگیرید.

اعضای تیم احتمالا اشتباهاتی خواهند داشت. بله، آنها کارها را متفاوت از آنچه شما انجام می دادید انجام می دهند. اما وقت آن است که این گونه دغدغه ها را رها کنید! انسانها باید تلاش کنند و در یادگیری شکست بخورند. اگر موردی وجود دارد که اشتباه است، اصلاح آن‌ها اشکالی ندارد، اما اگر این موضوع ترجیحی و فقط سلیقه شما با سلیقه کارمند شما در نحوه انجام کاری متفاوت است، آن را رها کنید.

اگر نگران این هستید که تیمتان وظایف خود را به درستی انجام نمی دهد، این نشانه آن است که آنها به آموزش نیاز دارند، نه مدیریت خرد. آموزش، تیم شما را به ابزارهایی که برای انجام یک کار خوب نیاز دارند مجهز می کند. به علاوه، تفویض اختیار را برای شما بسیار آسان‌تر می‌کند!

کافیست به مدیریت خرد نه بگویید.

مدیریت خرد به کارکنان عدم اعتماد شما به آنها را القا میکند. اگر نمی خواهید کارمندان تان هر روز روی پوسته تخم مرغ راه بروند، وقت آن رسیده است که با تمایلات مدیریت خرد در خود مقابله کنید.

اگر شما تمایلات مدیریت خرد را در خود تشخیص داده اید، قدم بعدی این است که کاری برای اجتناب از این شیوه مدیریت انجام بدهید . برای جلوگیری از ریزمدیریت، این نکات را دنبال کنید. تیم شما برای مدت طولانی تری دوام می آورد، کار رضایت بخش تر خواهد شد و شما ظرفیت انجام کارهای بزرگتر و بهتر را توسط تیم خود خواهید داشت.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.