چگونه با اشیاء ساده و ارزان ژنراتور برق بسازیم؟

نوار دو طرفه خریداری شده در فروشگاه، یک عنصر کلیدی در طراحی جدید و امیدوارکننده ژنراتور تریبوالکتریک است.

دانشمندان به رهبری گانگ وانگ از دانشگاه آلاباما، اکنون به روشی ساده و ارزان تر برای ساخت ژنراتورهای تریبوالکتریک دست یافته اند که می تواند همپای برخی نسخه های پیچیده در تولید برق مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش تکناک، ژنراتور این محققین بر اساس تحقیقات قبلی که نشان می‌داد این سیستم‌ها می‌توانند از نوار، پلاستیک و فلز تشکیل شوند، ساخته شده است، اما آنها این اجزا را به گونه‌ای کنار هم قرار می‌دهند که عملکرد آن‌ها را معادل نسخه‌های پیچیده‌تر و گران‌تر می کند.

ژنراتورهای تریبوالکتریک با توانایی تبدیل اصطکاک به مقادیر کمی الکتریسیته ممکن است روزی در لباس هایی که حرکت را به نیرو تبدیل می کنند، در ایمپلنت های مغزی بدون باتری و مجموعه ای از سناریوهای دیگر استفاده شوند.

دانشمندانی که بر روی نسخه‌های ارزان و ساده این ژنراتورهای کوچک کار می‌کنند، می گویند به طرحی دست یافته‌اند که نوار چسب دو طرفه خریداری شده از فروشگاه توانایی کار کردن با نسخه‌های پیچیده‌تر در هنگام تولید برق را دارد.

ما نسخه‌های زیادی از ژنراتورهای تریبوالکتریک را در طول سال‌ها دیده‌ایم. این ژنراتورها با این فرض کار می‌کنند که مواد خاصی مانند بادکنک و موهای شما هنگام مالیدن به یکدیگر، با الکتریسیته باردار می‌شوند. به گفته نویسندگان این مطالعه جدید، طراحی‌های گذشته تاکنون شامل چیدمان‌های پیچیده قطعات گران‌قیمت بوده و از نظر قدرت نیز خروجی محدودی داشته‌اند.

digikala

این طرح شامل نوار دو طرفه و فیلم پلاستیکی خریداری شده از فروشگاه است که بین صفحات نازک آلومینیومی قرار گرفته است. فشار دادن لحظه‌ای لایه‌ها به هم و جدا کردن آن‌ها باعث ایجاد جرقه می‌شود که مقدار فشار وارد شده مستقیماً بر میزان توان تولیدی تأثیر می‌گذارد.

تصویر یک ژنراتور تریبوالکتریک تازه توسعه یافته
تصویر یک ژنراتور تریبوالکتریک تازه توسعه یافته

نسخه ای از این ژنراتور دارای دو الکترود برای تولید چگالی توان الکتریکی 169.6 وات بر متر مربع است که به گفته تیم تحقیقاتی 47 درصد بیشتر از طرح های قبلی کارایی دارد. در یک دور آزمایش، تیم به سادگی از ژنراتور برای روشن کردن آرایه ای متشکل از 400 ال ای دی با فشار دادن روی لایه های آن استفاده کرد.

برق رسانی به ال ای دی یا سایر وسایل الکترونیکی کوچک یکی از موارد استفاده احتمالی برای ژنراتورهای تریبوالکتریک است، اما موارد بسیار بیشتری نیز وجود دارد. این فهرست شامل کف‌ پوش های چوبی است که انرژی را از حرکت عابران جمع‌آوری می‌کند، سمعک‌هایی که انرژی خود را تامین می‌کنند، صفحه‌نمایش‌های لمسی که هنگام استفاده از آن‌ها برق تولید می‌کنند و حسگرهای جنگلی که با تکان دادن شاخه‌های درخت کار می‌کنند. حال در ساخت یکی از این ژنراتورها با کمک اقلام خریداری شده از فروشگاه، دانشمندان یک رویکرد ساده تر و کم هزینه را ارائه داده اند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.