چگونه میوه ها و سبزیجات را بشوییم؟

حتما شما هم می دانید که میوه ها و سبزیجات تازه، فواید بسیاری دارند، اما آیا می دانید که شکل صحیح شستن آن ها چگونه است؟ در این مطلب ما قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم.

به گزارش تکناک، خاک روی سبزی های برگ دار و میوه ها شاید اشتها را کور کند و چندش آور باشد اما دلیل اصلی شستن میوه ها و سبزیجات تازه، از بین بردن میکروب ها و آفت کش ها است. پاتوژن‌های میکروبی از جمله E.Coli، سالمونلا و میکروب‌هایی که باعث نوروویروس می‌شوند، روی محصول دیده نمی‌شوند، اما می‌توانند باعث بیماری‌های بسیاری شوند.

تحقیقات نشان می دهد که بقایای آفت کش ها، اثرات منفی بر سلامت افراد دارد. مثلا آفت کش ها با پیامدهای نامطلوبی در باروری برای زنان مرتبط هستند، از جمله این پیامدها می توان به اختلال در چرخه قاعدگی، ایجاد تغییرات در تولید هورمون جنسی، افزایش خطر سقط جنین، و افزایش احتمال تولد نوزاد با نقص مادرزادی اشاره کرد. علاوه بر این، باروری مردان نیز ممکن است با خوردن محصولاتی با میزان زیاد آفت کش باقی مانده، به خطر بیفتد.

نحوه صحیح شستشوی میوه و سبزی 

روش های درست و مبتنی بر علم برای شستن میوه ها و سبزیجات وجود دارد. اما اجازه دهید با چند روش که توصیه نمی شود و شاید کمتر راجع به آنها شنیده باشید شروع کنیم. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) شستن میوه ها و سبزیجات با صابون و مواد شوینده را توصیه نمی کند.

در نشریه FDA Food Facts آمده است: میوه ها و سبزیجات متخلخل هستند، بنابراین صابون و مواد شوینده می توانند حتی با شستشوی کامل، توسط میوه ها و سبزیجات جذب شوند و شما را بیمار کنند.

FDA توصیه می کند که قبل از تهیه و یا خوردن محصولات گیاهی، آن ها را به طور کامل زیر آب سرد بشویید. برای محصولات سفت، مانند خیار، آن را با یک برس تمیز بشویید. پس از شستن، محصولات را با یک حوله پارچه ای تمیز یا حوله کاغذی خشک کنید تا باکتری های موجود در سطح را کاهش دهید.

FDA درباره اقلامی مانند سبزی یا محصولات بسته بندی شده که از قبل شسته شده و آماده مصرف هستند، گفت که اگر جمله بالا به وضوح روی بسته بندی ذکر شده باشد، می توانید محصول را بدون شستشوی اضافی، نوش جان کنید.

آیا شستشو با آب، آفت کش ها را از بین می برد؟

در بیشتر موارد، شستشو و خیساندن سبزیجات و میوه ها، میزان باقیمانده آفت کش را کاهش می دهد اما از بین نمی برد. در صورت لزوم، پوست کندن محصول، می تواند بقایای آفت کش ها را به طور موثرتری کاهش دهد. اما توجه به این نکته مهم است که فواید خوردن پنج تا هفت وعده سبزی یا میوه (fruit : food, edible in the raw state) به طور روزانه، بسیار بیشتر از خطرات آفت کش ها برای بدن است.

به عبارت دیگر، حتی اگر شستشو به طور کامل باقیمانده‌ها را از بین نبرد، با مصرف میوه‌ها و سبزیجات بیشتر، شما می توانید بهتر از سلامتی خود محافظت کنید تا اینکه بخاطر مقدار کمی باقیمانده آفت کش، از خوردن آنها اجتناب کنید.

اگرچه تحقیقات نشان داده است که محصولات ارگانیک در مقایسه با سبزیجات و میوه‌هایی که به طور معمول رشد می‌کنند، دارای میزان کمتری از باقیمانده آفت‌کش‌ها هستند، اما خب تحقیقات زیادی در مورد اینکه آیا مزایای سلامتی بیشتری در محصولات ارگانیک نسبت به محصولات معمولی وجود دارد، انجام نشده است. هر دو محصول تازه ارگانیک و معمولی، باید قبل از خوردن شسته شوند.

آیا می توان از سرکه برای شستن میوه ها و سبزیجات استفاده کرد؟

شاید شما هم شنیده باشید که سرکه یک راه طبیعی برای تمیز کردن میوه ها و سبزیجات است. این یک روش طبیعی است اما شستن یا فرچه زدن محصولات تازه زیر آب سرد، به اندازه استفاده از محلول سرکه برای کاهش آلودگی باکتریایی محصولات تازه، موثر است.

استفاده از سرکه نیز ممکن است بر طعم محصولات تاثیر بگذارد، بنابراین اگرچه سرکه ماده ای موثر برای شستن میوه ها و سبزیجات است، اما بهترین روش این است که محصولات را در زیر آب سرد بشویید و در صورت لزوم آنها را فرچه بزنید تا کثیفی و میکروب ها را از بین ببرید.

همه چیز فقط شستشو نیست

به غیر از شستن محصولات گیاهی، نکات مهم دیگری برای ایمن نگه داشتن میوه ها و سبزیجات برای خوردن وجود دارد.

  • محصولی را انتخاب کنید که لک یا آسیب دیده نباشد.
  • میوه ها و سبزیجات را دور از گوشت خام، مرغ و غذاهای دریایی در سبد خرید و یخچال نگهداری کنید.
  • هنگام تهیه غذا از چاقوها و تخته های برش جداگانه ای استفاده کنید.
  • هرگز سالاد یا محصولات تازه را روی بشقاب یا سطحی قرار ندهید که قبلاً گوشت خام، مرغ، غذاهای دریایی یا تخم مرغ در آن قرار داشت.
  • میوه ها و سبزیجات تازه، از قبل بریده شده و بسیار فاسد شدنی مانند انواع توت ها، خربزه و کاهو را در یخچال و در دمای 40 درجه فارنهایت یا کمتر نگهداری کنید.

رژیم غذایی سرشار از محصولات گیاهی، مصرف ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان ها را افزایش می دهد. خوردن سبزیجات و میوه بیشتر با پیروی از یک رژیم غذایی مناسب، می تواند به کاهش فشار خون، بهبود کلسترول، مدیریت وزن و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی کمک کند.

همچنین خوردن محصولات تازه گیاهی از سلامت روان نیز حمایت می کند. خوردن میوه ها و سبزیجات بسیاری از جنبه های سلامت روان را بهبود می بخشد و می تواند از افسردگی و اضطراب جلوگیری کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.