عراق برای مقابله با ریزگردها 5 میلیون درخت می کارد

نخست وزیر عراق روز یکشنبه از کمپینی برای مبارزه با اثرات شدید تغییرات آب و هوایی از جمله ریزگردها بر این کشور کم آب، با کاشت پنج میلیون درخت از جمله نخل خبر داد.

به گزارش تکناک، عراق نفت خیز اما جنگ زده از گرمای شدید تابستان، خشکسالی های مکرر، بیابان زایی و طوفان های گرد و غبار منظم رنج می برد، همه این مشکلات با گرم شدن سیاره تشدید می شوند.

نخست وزیر محمد شیعه السودانی در یک کنفرانس آب و هوا گفت که بیش از هفت میلیون عراقی قبلاً تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار گرفته اند و صدها هزار نفر از خشکسالی آواره شده اند.

او به چالش‌هایی از جمله درجه حرارت بالا، کمبود باران و افزایش طوفان‌های گرد و غبار و همچنین کوچک شدن فضاهای سبز اشاره کرد که همگی مواد غذایی، سلامت، محیط زیست و امنیت جامعه را به خطر می‌اندازند.

سودانی که در اواخر اکتبر به قدرت رسید، گفت که دولت او در حال راه اندازی یک طرح بزرگ درخت کاری است که شامل کاشت پنج میلیون درخت و نخل در تمام استان های عراق می باشد.

digikala

در بهار سال گذشته، عراق توسط حدود دوازده طوفان بزرگ شن یا گرد و غبار که بغداد و سایر مناطق را فراگرفته بود، گرفتار شد و باعث مشکلات تنفسی برای هزاران نفر و تعطیلی فرودگاه ها و مدارس شد.

رودخانه های دجله و فرات عراق شاهد کاهش شدید سطح آب بوده است.

سودانی در کنفرانسی در شهر جنوبی بصره با حضور سفرای خارجی و مقامات سازمان ملل گفت که دولت در حال کار بر روی دیدگاه عراقی برای اقدام آب و هوایی گسترده تر است.

او بدون اعلام جزئیات در مورد بودجه یا چارچوب زمانی گفت که این طرح شامل ارتقای انرژی های پاک و تجدیدپذیر، پروژه های جدید آبیاری و تصفیه آب و کاهش سوزاندن گاز های صنعتی است.

سودانی گفت که عراق در حال حرکت به سمت انعقاد قراردادهایی برای ساخت نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر است تا یک سوم نیاز برق ما را تا سال 2030 تامین کند.

نخلستان ها در مقابل طوفان های گرد و غبار

سودانی همچنین به تلاش برای حفظ حقوق عراق در آب‌های رودخانه‌های دجله و فرات اشاره کرد، دو آبراهی که جریان آن‌ها کاهش یافته است و مقامات عراقی سدهای بالادست ترکیه و ایران را مقصر می‌دانند.

نخست‌وزیر عراق در نشست بصره گفت: کنترل یک‌جانبه آب در کشورهای بالادست آسیب‌پذیری کشورهایی را که به دلیل تأثیرات تغییرات آب و هوایی به چالش کشیده‌اند، افزایش می‌دهد.

به عنوان بخشی از طرح گسترده تر، دولت از ایجاد کمربند سبز در اطراف شهرها به عنوان بادگیر در برابر طوفان های گرد و غبار نام برد.

طوفان شن در شهر بصره در جنوب عراق

زمانی به عراق لقب کشور 30 ​​میلیون نخل داده می شد، اما دهه ها درگیری و شکست سیاست های عمومی نماد ملی را ویران کرده است زیرا شهرنشینی فضاهای سبز گذشته را کاهش داده است.

نخلستان های سرسبزی که زمانی از شهرهای بزرگی مانند بغداد یا کربلا محافظت می کردند، جای خود را به محله های سیمانی داده اند.

سودانی متعهد شد که بغداد به زودی یک کنفرانس منطقه ای برای تقویت همکاری و تبادل تخصص در زمینه مبارزه با تغییرات آب و هوا و سایر فشارهای زیست محیطی ترتیب خواهد داد.

سودانی گفت: من از کشورهای دوست و همه کشورهای سازمان ملل می‌خواهم که از ما در مواجهه با اثرات تغییرات آب و هوایی حمایت کنند.

عربستان سعودی، همسایه ثروتمند عراق، در سال 2021 برنامه ای را برای کاشت 10 میلیارد درخت در قلمرو خود در مدت یک دهه و همچنین برنامه ای برای کاشت 40 میلیارد درخت دیگر با همکاری سایر کشورها را اعلام کرد.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.