کشف جدید منشأ گونه های انسانی را به چالش می کشد

الگوی جدید درمورد منشأ گونه های انسانی نشان می دهد که انسان امروزی از چندین جمعیت نزدیک به هم به وجود آمده است.

به گزارش تکناک، مطالعات اخیر نظریه‌های رایج درمورد منشأ گونه های انسانی را به چالش می‌کشد و نشان می‌دهد که انسان‌های امروزی از چندین جمعیت مختلف در سراسر آفریقا و با اولین شکاف قابل تشخیص در 120 تا 135هزار سال پیش، پس از دوره‌های طولانی اختلاط ژنتیکی، تکامل یافته‌اند.

در آزمایش مواد ژنتیکی جمعیت‌های کنونی در آفریقا و مقایسه آن با شواهد فسیلی موجود از جمعیت‌های اولیه انسان‌های امروزی در آنجا، محققان الگو جدیدی از تکامل انسان را کشف کرده‌اند که باورهای قبلی مبنی بر اینکه یک جمعیت آفریقایی منفرد باعث پیدایش همه انسان‌ها شده است را زیر سوال می‌برد. این تحقیق جدید در 17 می در مجله Nature منتشر شد.

برنا هن، پروفسور انسان شناسی در دانشگاه کالیفرنیا دیویس و نویسنده مسئول این تحقیق گفت: اگرچه به طور گسترده باور شده است که منشا انسان امروزی در آفریقا سرچشمه گرفته است، اما همواره یک عدم قطعیتی در مورد چگونگی واگرایی شاخه های تکاملی انسان و نحوه مهاجرت مردم به سراسر قاره وجود دارد.

نمایی از روستای Kuboes، در مرز آفریقای جنوبی و نامیبیا. نمونه های DNA مورد استفاده برای این الگوی جدید از افراد که از دیرباز در این منطقه زندگی می کردند جمع آوری شد

او می‌گوید: این عدم قطعیت به دلیل محدود بودن داده‌های فسیلی و ژنومی باستانی است و همچنین این موضوع که سابقه فسیلی همیشه با انتظارات نمونه هایی که با استفاده از DNA مدرن ساخته شده‌اند مطابقت ندارد، است. این تحقیق جدید منشا گونه ها را تغییر می دهد.

digikala

محققان ژنوم‌هایی که به تازگی توالی‌یابی شده‌اند را از 44 نفر بومی ساکن ناما در جنوب آفریقا که دارای میزان استثنایی از تنوع ژنتیکی در مقایسه با سایر انسان های امروزی هستند، بررسی کردند. محققان داده های ژنتیکی را با جمع آوری نمونه های بزاق از افرادی که بین سال های 2012 تا 2015 در روستاهایشان به تجارت روزمره خود مشغول بودند، به دست آوردند.

این آزمایش نشان می‌دهد که اولین انشعاب جمعیت در بین انسان‌های اولیه که در جمعیت‌های معاصر قابل تشخیص است، ۱۲۰،۰۰۰ تا ۱۳۵۰۰۰ سال پیش رخ داده است. پس از تقسیم جمعیت، مردم همچنان بین جمعیت ها مهاجرت کردند و یک ساقه با ساختار ضعیف ایجاد کردند. نویسندگان گمان می‌کنند که این توضیح بهتری از تنوع ژنتیکی در بین انسان‌ها و گروه‌های انسانی نسبت به نمونه های قبلی ارائه می‌دهد.

هن درباره این تحقیق گفت: ما چیزی را ارائه می‌دهیم که مردم قبلاً هرگز آن را آزمایش نکرده بودند. این تحقیق، علم انسان شناسی را به طور قابل توجهی به جلو می برد.

نویسندگان این مطالعه پیش‌بینی می‌کنند که طبق این آزمایش، 1تا4 درصد از تمایز ژنتیکی در میان جمعیت‌های انسانی امروزی را می‌توان به تنوع در جمعیت‌های بنیادی نسبت داد. این آزمایش ممکن است پیامدهای مهمی برای تفسیر سوابق فسیلی داشته باشد.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.