کشف ویروس‌ های ۱۵ هزار ساله باستانی در یخچال‌های تبت

کشف ویروس‌ های ۱۵ هزار ساله باستانی در یخچال‌های تبت

موجودات باستانی تقریباً شبیه بخشی  از یک فیلم ترسناک  از سردخانه های طبیعی دائمی در حال ذوب بیرون می‌آیند ودر یکی از نمونه های اخیر ویروس‌ های 15 هزار ساله باستانی در یخچال‌های تبت یافت شده است.

به گزارش تکناک، از جانوران منقرض شده فوق العاده حفظ شده مانند کرگدن پشمالو گرفته تا بقایای 40هزار ساله یک گرگ غول پیکر و باکتری های بیش از 750هزار ساله که البته همه این موجودات مرده نیستند.

خزه های چند صد ساله توانستند در گرمای آزمایشگاه زنده شوند. کرم‌های گرد 42هزار ساله نیز به‌طور باورنکردنی وجود داشتند.

این نگاه‌های اجمالی شگفت‌انگیز از موجودات زنده از گذشته دور زمین، تاریخ اکوسیستم‌های باستانی، از جمله جزئیات محیط‌هایی که در آن وجود داشته‌اند را آشکار می‌کند.

محققان در مطالعه ای در سال گذشته که برای اولین بار توسط نویسنده و میکروبیولوژیست ژی پینگ ژونگ از دانشگاه دولتی اوهایو منتشر شد، توضیح دادند: ذوب یخ ها منجر به از بین رفتن آن میکروب ها و ویروس های باستانی بایگانی شده نمی شود، بلکه آنها را درآینده به محیط زیست رها می کند.

به لطف تکنیک‌های متاژنومیکس و روش‌های جدید برای استریل نگه‌داشتن نمونه‌های هسته یخ، محققان می‌توانند درک بهتری از آنچه دقیقاً در این قطعات وجود دارد به دست آورند.

در این مطالعه، این تیم توانست بایگانی از ده‌ها ویروس ویروس‌ های 15 هزار ساله را از کلاهک یخی گلیا فلات تبت شناسایی کند و بینشی در مورد عملکرد آنها به دست آورد.

ژونگ می‌گوید: این یخچال‌ها به تدریج شکل گرفتند و همراه با گرد و غبار و گازها، ویروس‌های بسیاری نیز در آن یخ رسوب کردند. این تیم در مقاله خود توضیح داد که این میکروب ها به طور بالقوه نشان دهنده میکروب های موجود در جو در زمان رسوب خود هستند.

مطالعات گذشته نشان داده است که جوامع میکروبی با تغییرات گرد و غبار و غلظت یون در جو ارتباط دارند و همچنین می توانند شرایط آب و هوایی و محیطی را در آن زمان نشان دهند.

در این آرشیو های یخ زده از دوران باستان، در ارتفاع 6.7 کیلومتری از سطح دریا در چین، محققان کشف کردند که 28 ویروس از 33 ویروسی که شناسایی کردند، قبلاً دیده نشده بودند.

متیو سالیوان، میکروبیولوژیست دانشگاه ایالتی اوهایو، گفت: اینها ویروس هایی هستند که در محیط های شدید رشد می کنند.

این تیم با مقایسه توالی ژنتیکی آنها با پایگاه داده ای از ویروس های شناخته شده، دریافتند که فراوان ترین ویروس ها در هر دو نمونه هسته یخ، باکتریوفاژهایی هستند که متیلوباکتریوم را آلوده می کنند ( باکتری های مهم برای چرخه متان در داخل یخ).

آنها بیشتر مربوط به ویروس‌های موجود در سویه‌های متیلوباکتریوم در زیستگاه‌های گیاهی و خاکی بودند. مطابق با گزارش قبلی مبنی بر اینکه منبع اصلی گرد و غبار رسوب‌شده روی کلاهک یخی گولیا احتمالاً از خاک‌ها سرچشمه می‌گیرد.

تیم تحقیقاتی در پایان گفت: این ویروس‌های منجمد احتمالاً از خاک یا گیاهان سرچشمه می‌گیرند و جذب مواد مغذی را برای میزبان خود تسهیل می‌کنند.

در حالی که شبح ویروس‌های باستانی پس از همه‌گیری کووید-19 نگران‌کننده به نظر می‌رسد، اما بزرگترین خطر در آنچه ذوب یخ‌ها آزاد می‌کند نهفته است ذخایر عظیم متان و کربن جدا شده است.اما واضح است که یخ می‌تواند بینش‌هایی در مورد تغییرات محیطی گذشته و تکامل ویروس‌ها نیز داشته باشد.

لونی تامپسون، دانشمند زمین، توضیح داد: ما در مورد ویروس‌ها و میکروب‌ها در این محیط‌های شدید، و اینکه واقعاً چه چیزی وجود دارد، اطلاعات بسیار کمی داریم.

باکتری‌ها و ویروس‌ها چگونه به تغییرات آب و هوایی واکنش نشان می‌دهند؟ چه اتفاقی می‌افتد وقتی از عصر یخبندان به دوره‌ای گرم می‌رسیم که اکنون در آن هستیم؟هنوز چیزهای زیادی برای بررسی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram