کشف پروتئین کلیدی برای داشتن جوانی طولانی‌تر

کشف پروتئین کلیدی برای داشتن جوانی طولانی‌تر

تحقیقات اخیر منتشر شده در مجله Cell Reports  نشان می‌دهد که امید به زندگی و پیری سالم در موش‌ها می‌تواند به طور قابل‌توجهی تحت تأثیر یک پروتئین خاص موجود در برخی از سلول‌های خاص سیستم ایمنی باشد.

به گزارش تکناک، این پروتئین که به گیرنده ایمنی CD300f معروف است، نقش مهمی در تعیین طول عمر و سلامت این حیوانات دارد. همچنین این مطالعه نشان می‌دهد که فقدان CD300f با کاهش امید به زندگی و شروع زودهنگام زوال عقل و آسیب‌های مرتبط با پیری ارتباط دارد و تأثیر قابل‌توجهی بر زنان دارد.

هوگو پلوفو، رهبر این مطالعه و عضو دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی و مؤسسه علوم اعصاب (UBneuro) از دانشگاه بارسلونا می‌گوید: مطالعه ما نشان می‌دهد که تغییرات در سلول‌های سیستم ایمنی، به عنوان مثال در ماکروفاژها و میکروگلیا، می‌تواند درجه پیری سالم را در موش‌ها تعیین کند.

درک اینکه چگونه گیرنده ایمنی CD300f  و سلول‌های میلوئیدی سیستم ایمنی می‌توانند به خودی خود میزان شروع آسیب‌ مرتبط با پیری را تعیین کنند، به درک بهتر این فرآیند کمک می‌کند و به طراحی استراتژی‌هایی برای تنظیم آن کمک می‌کند. به عنوان مثال، استفاده از گیرنده ایمنی CD300f به عنوان هدف در زیست پزشکی. همچنین گروه ما قبلا نشان داده بود که برخی از انواع گیرنده های ایمنی CD300f  می‌توانند به عنوان نشانگرهای زیستی در بیماران مفید باشند.

این مقاله که اولین نویسنده آن فرانسیس ایوانز کارشناس (انستیتو پاستور و اودلار) است، شامل مشارکت تیم‌هایی از مرکز تصویربرداری مولکولی اروگوئه (CUDIM) در میان موسسات دیگر است.

این گیرنده چه نقشی در روند پیری دارد؟

گیرنده CD300f پروتئینی است که توسط سلول های سیستم ایمنی فعال می شود که متابولیسم و التهاب سلولی را تعدیل می کند. این مطالعه اولین شواهد نقش آن را در فرآیندهای مربوط به پیری و پیری نشان می دهد.

هوگو پلوفو گفت: به طور خاص ما کشف کردیم که موش‌هایی که فاقد گیرنده ایمنی CD300f  بودند، یکی از آسیب‌های مرتبط با پیری (نقص شناختی، ناهماهنگی حرکتی، تومورها، و غیره) و حتی آسیب در چندین اندام مانند مغز، کبد یا ریه‌ها به شکل زودرس در آن‌ها پدیدار شد. علاوه بر این، ما تأثیر مهمی را روی زنان مشاهده کردیم که بیشترین تأثیر را داشتند.

این مطالعه بر اساس نظارت دقیق بر چندین گروه حیوان به مدت سی ماه انجام شد و یک نوآوری در روش شناسایی است که به محققان امکان مشاهده فرآیند پیری واقعی در این حیوانات را فراهم کرده است، که نمایانگر فرآیندی است که قطعا شامل تجمع تدریجی تغییرات با سن می‌شود.

گیرنده های ایمنی و بیماری آلزایمر

هدف، ادامه مطالعه عواقب اختلال عملکرد گیرنده ایمنی CD300f بر پیری مغز، به ویژه در میکروگلیا است.

در آینده ای نزدیک مطالعه ای صورت می گیرد که نقش بالقوه این گیرنده ایمنی در بیماری آلزایمر را بررسی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram