آب‌میوه یا اسموتی؛ کدامیک سالم تر است؟

اگر به دنبال یک نوشیدنی مغذی هستید، ممکن است از خود بپرسید از بین اسموتی ها یا آب میوه ها، کدامیک سالم تر هستند

 اسموتی ها معمولاً نوشیدنی های غلیظی هستند که از ترکیبی از چیزهای مقوی تهیه می شوند، در حالی که آب میوه ها معمولاً مایعات میوه ها و سبزیجات را استخراج می کنند که حاوی بیشتر مواد مغذی آن میوه یا سبزیجات هستند.

به گزارش تکناک، اگر به دنبال یک نوشیدنی مغذی هستید، ممکن است از خود بپرسید از بین اسموتی ها یا آب میوه ها، کدامیک سالم تر هستند؟

هم اسموتی ها و هم آب میوه ها می توانند مواد مغذی خوبی داشته باشند، اما هرکدام از این دو نوشیدنی، خواص منحصر به فرد خود را دارند و نمی توان گفت کدام یک از دیگری بهتر است.

در حقیقت اینکه اسموتی بهتر است یا آب میوه به نیازها و اهداف شخصی شما برمی گردد. برای اینکه بفهمید کدام یک از این دو مدل نوشیدنی برای شما بهتر است، با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

فواید اسموتی

digikala

از آنجایی که اسموتی ها معمولا شامل ترکیبی از چیزهای مقوی هستند، تمام مواد مغذی میوه ها و سبزیجات را در خود جای می دهند. یکی دیگر از مزایای شگفت انگیز اسموتی ها، قابلیت اضافه کردن مواد مغذی فوق العاده برای تهیه یک نوشیدنی متعادل است. به عنوان مثال، می توانید میزان پروتئین مورد نیاز خود را با اضافه کردن موارد زیر به اسموتی تان تامین کنید:

  • ماست یونانی
  • حبوبات
  • پودر پروتئین

همچنین می توانید چربی های سالم را به شکل زیر داخل اسموتی خود بریزید:

  • آووکادو
  • دانه چیا
  • کره بادام

شما می توانید مواد مغذی فراوان دیگری را برای بهره مندی بیشتر از مواد مغذی با یکدیگر ترکیب کنید. مثلا ماچا، شکل پودری چای سبز است و حاوی ترکیبات مفید برای سلامتی مانند کافئین، آنتی اکسیدان ها و اسید آمینه L-theanine است.

یکی دیگر از مکمل های عالی، زنجبیل تازه رنده شده است که نشان داده شده است که مصرف روزانه آن می تواند در برابر بسیاری از بیماری ها مانند دیابت و بیماری عروق کرونر قلب،موثر باشد. سایر تقویت کننده های تغذیه خوب برای ترکیب در اسموتی ها عبارتند از:

  • پودر کاکائو
  • نعناع تازه
  • دارچین

تعادل تغذیه‌ای اسموتی می‌تواند آن را به یک نوشیدنی کارآمد برای بعد از ورزش یا جایگزینی مناسب برای وعده غذایی تبدیل کند. در واقع، یک اسموتی می تواند احساس سیری بیشتری نسبت به زمانی که همان غذا را به شکل جامد می خورید، در شما ایجاد کند. مطالعه‌ای در سال 2012 که در مجله تغذیه منتشر شد، نشان داد شرکت‌کنندگانی که آب و غذا را به صورت ترکیبی (در این مورد مرغ و سبزیجات) مصرف می کردند نسبت به افرادی که آب می‌نوشیدند و همان غذا را می‌جویدند، احساس سیری بیشتری داشتند.

مضرات اسموتی

اگر اسموتی را فقط با یک چیز و به مقدار زیادی درست کنید، احتمالاً تعداد وعده های میوه و سبزیجات بسیار بیشتری نسبت به آنچه که به طور معمول غیر از اسموتی، در یک وعده مصرف می کنید، مصرف خواهید کرد. اگرچه این ممکن است چیز خوبی به نظر برسد، اما در واقع می تواند به معنای مصرف کالری بیشتر از آنچه می توانید بسوزانید باشد، که ممکن است از کاهش وزن جلوگیری کند یا حتی منجر به افزایش وزن شود.

خیلی از افراد اسموتی را همراه با  وعده غذایی می نوشند نه به عنوان یک وعده غذایی و همین مسئله منجر به افزایش وزن می شود.

مزایای آبمیوه

برخی از مردم سبزیجات را دوست دارند و مشکلی برای مصرف مقدار زیادی از آنها ندارند، اما برخی دیگر از سبزیجات خوششان نمی آید. همچنین برخی افراد زمان بسیار کمی برای خوردن وعده های غذایی می گذارند. برای چنین افرادی آب میوه و یا سبزیجات می تواند مفید باشد.

از آنجایی که آب میوه‌ها بسیار غلیظ هستند، حتی یک مقدار کم از آنها هم می‌تواند مزایای چندین وعده میوه و سبزیجات را تامین کند، که همین مسئله می‌تواند دریافت تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی کلیدی مورد نیاز بدن را بسیار آسان‌تر کند.

مضرات آب میوه

آب میوه عموماً مواد مغذی میوه ها را استخراج می کند، اما فیبر که نوعی کربوهیدرات است که بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم است را نمی تواند از میوه در اسموتی استخراج کند. فیبر، تخلیه معده را کند می کند و باعث می شود مدت طولانی تری احساس سیری کنیم، بنابراین آبمیوه ها نسبت به اسموتی ها یا خود میوه های کامل، احساس سیری کمتری دارند. با حذف فیبر، سلامت روده کاهش می یابد و برخی از مواد مغذی مهم نیز از دست می رود.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2012 در مجله علوم غذایی نشان داد که اسموتی گریپ فروت که حاوی پالپ بیشتری نسبت به آب میوه گریپ فروت است، دارای محتوای بسیار بالاتری از نارینگین است. نارینگین فلاوانوئیدی که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی دارد.

علاوه بر این، هنگامی که آب میوه ها با میوه یا سبزیجات با قند بالا (مانند چغندر و هویج) درست می شوند، ممکن است قند خون را افزایش دهند، به خصوص اگر هیچ غذایی همراه آنها نخورید. همچنین هنگامی که آب میوه ها حاوی میوه های بیشتری نسبت به سبزیجات باشند، ممکن است کربوهیدرات های بسیار بیشتری را نسبت به آنچه انتظار دارید به شما برسانند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.