آرایه الکترود قابل انعطاف ساخته شد

در درمان صرع و سایر اختلالات عصبی، پزشکان گاهی اوقات آرایه هایی از الکترودهای محرک را روی سطح مغز بیمار کاشت می کنند. یک سیستم رباتیک نرم جدید اجازه می دهد تا الکترودها به مراتب کمتر از همیشه تهاجمی باشند.

به گزارش تکناک، مشکل کاشت یک گروه کامل از الکترودهای متصل در این واقعیت نهفته است که بخش نسبتاً بزرگی از جمجمه باید در این فرآیند برداشته شود و سپس جایگزین شود. بدیهی است اگر این فرایند جراحی فقط با ایجاد یک سوراخ کوچک جایگزین شود، بسیار بهتر است.

با در نظر گرفتن این چالش، دانشمندان مؤسسه تحقیقاتی EPFL سوئیس، یک آرایه الکترود قابل انعطاف ساخته اند که از یک الاستومر نرم زیست سازگار تشکیل شده و به شکل گلبرگ های یک گل با شش بازوی مارپیچی طراحی شده است. هر بازو دارای چندین الکترود طلا در قسمت زیرین خود است.

در ابتدا، دستگاه جمع شده در داخل یک لوله استوانه ای قرار می گیرد. سپس انتهای آن لوله از طریق یک سوراخ 2 سانتی متری (0.8 اینچی) در جمجمه وارد فضای 1 میلی متری بین مغز و جمجمه می شود. سپس یک مایع بی ضرر به داخل آرایه پمپ می شود و باعث می شود هر یک از بازوهای آن به ترتیب متورم شوند و به آرامی در داخل جمجمه شکل بگیرند.

هنگامی که این فرآیند کامل شد، آرایه‌ای به شکل گل، ناحیه‌ای به وسعت 4 سانتی‌متر (1.6 اینچ) از قشر مغز را می‌پوشاند، در حالی که از سوراخی به اندازه نصف این مساحت عبور کرده اند. از آنجایی که بازوهای آرایه در حین باد شدن به سمت راست می چرخند، الکترودهای موجود در قسمت زیرین آنها با بافت مغز تماس کامل پیدا می کنند.

این فناوری قبلاً با موفقیت بر روی خوک های مینیاتوری آزمایش شده است و اکنون توسطEPFL spinoff company Neurosoft Bioelectronics در حال تجاری سازی است. با توسعه بیشتر دستگاه، اندازه سوراخ در جمجمه و آرایه الکترود مستقر شده احتمالاً به ترتیب کاهش و افزایش خواهند یافت.

مقاله ای در مورد این مطالعه که توسط پروفسور استفانی لاکور و محقق رباتیک سوخو سونگ هدایت می شود، اخیراً در مجله Science Robotics منتشر شده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.