آزمایش موفقیت‌آمیز سریعترین قطار جهان

تکناک قطار هایپرلوپ چین

بر اساس گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست که روز پنجشنبه منتشر شد، قطار هایپرلوپ فوق سریع چین اولین پیمایش آزمایشی خود را موفقیت انجام داده است.

به گزارش تکناک، این رویداد شامل سه پیماش آزمایشی در یک خط آزمایشی قطار مغناطیسی ابررسانا در داتونگ، استان شانشی بود که به سرعت 31 مایل در ساعت (50 کیلومتر در ساعت) رسید.

هدف قطار نسل بعدی این است که در نهایت مسافر و بار را با سرعت 621 مایل در ساعت (1000 کیلومتر در ساعت) یا سریعتر در یک لوله در شرایط نزدیک به خلاء حمل کند.

اگر پروژه طبق برنامه پیش برود، این قطار دارای سریعترین فناوری حمل و نقل زمینی جهان خواهد بود. تاسیساتی که در آن قطار در حال آزمایش است توسط پیمانکار دفاعی شرکت علوم و صنعت هوافضای چین (CASIC) ساخته و اداره می شود و به گفته آنها همه چیز در چند آزمایش اول به خوبی انجام شد.

با این حال، لوله فعلی موجود برای آزمایش تنها 1.24 مایل (دو کیلومتر) طول دارد. انتظار می رود طی چند سال آینده به 37 مایل (60 کیلومتر) افزایش یابد.

چین دارای تمایز قابل توجهی است که در حال حاضر بزرگترین شبکه ریلی پرسرعت جهان را با طول کل بیش از 26000 مایل (42000 کیلومتر) را اداره می کند. دولت برنامه های بلندپروازانه ای برای افزایش حداکثر سرعت قطارهای خود به 248 مایل در ساعت (400 کیلومتر در ساعت) در دو سال آینده دارد.

قطار هایپرلوپ چین
قطار هایپرلوپ چین

به این ترتیب، سرمایه گذاری زیادی در فناوری هایپرلوپ انجام داده است. در اکتبر سال 2022، محققان دانشگاه شمالی چین آزمایش یک سیستم قطار شبیه هایپرلوپ را با موفقیت به پایان رساندند که قطارها را در محیطی با خلاء کم در داخل یک لوله به حرکت در می آورد.

این سازمان و موسسه تحقیقاتی علوم و صنایع هوافضای چین به طور مشترک آزمایشگاهی را برای قطار های مغناطیسی  پرسرعت راه اندازی کردند که در محیط های کم خلاء کار می کنند. بر اساس این سازمان دهی ها، مراسم خط آزمایشی در ماه مه سال گذشته در داتونگ جایی که آزمایش‌ها اکنون بار دیگر در حال انجام است برگزار شد.

در ماه اکتبر، این آزمایش به صورت یکپارچه در مقیاس کامل و فرایند کامل از چنین سیستم های هایپرلوپی قطار مغناطیسی را با سرعت 130 کیلومتر در ساعت حرکت داد و رکورد تاریخی ثبت کرد.

به دنبال این موفقیت، آزمایشگاه ساخت یک مسیر آزمایشی در مقیاس کامل 37 مایل (60 کیلومتر) را آغاز کرد تا در سه فاز تکمیل شود. هدف از این مسیر در مقیاس امکان آزمایش قطارها با سرعت 621 مایل در ساعت (1000 کیلومتر در ساعت) است که به نظر می رسد به تدریج در حال تبدیل شدن به واقعیت است.

ایده ای که از سال 2012 وجود داشته است

ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس ایکس، برای اولین بار ایده قطار لوله ای «هایپرلوپ» را در سال 2012 معرفی کرد و شرکت Boring را برای تحقق این ایده توسعه داد. همچنین ریچارد برانسون، بنیانگذار Virgin Galactic، با شرکت Hyperloop One خود با این ایده همراه شد.

با این حال، از آن زمان، هر دو این شرکت ها با چالش های فنی و بار مالی دست و پنجه نرم می کنند. . آیا این بدان معناست که چین ممکن است به زودی به رهبر این فناوری تبدیل شود و تاریخ ساز باشد؟ فقط زمان می تواند بگوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.