آزمایش موفق بزرگترین ماهواره ارتباطی جهان

شرکت AST SpaceMobile مستقر در تگزاس، در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که بزرگترین ماهواره ارتباطی جهان به نام، BlueWalker 3 را با ارسال سیگنال های 4G به تلفن های هوشمند با موفقیت آزمایش کرده است.

به گزارش تکناک،  BlueWalker 3 که اساسا به عنوان یک برج سلولی مخابراتی مبتنی بر فضا عمل می کند، به گونه ای طراحی شده است که در نهایت داده ها را با سرعت  5Gارسال کند. با توجه به اندازه عظیم آن، باعث نگرانی جامعه نجومی شده است و برخی خاطرنشان می کنند که به اندازه یک ستاره در آسمان شب درخشان است.

BlueWalker 3  تست کلیدی را پشت سر گذاشت

شرکت AST SpaceMobile اعلام کرد که مهندسان آن مجموعه‌ای از آزمایش‌های ماهواره BlueWalker 3 را در ماه ژوئن انجام داده‌اند. آنها داده ها را با سرعت بالای 10 مگابیت بر ثانیه به تلفن های همراه معمولی روی زمین ارسال کردند.

این ماهواره که به دلیل توانایی خود در مسدود کردن مشاهدات نجومی، جنجال به پا کرده است از طیف AT&T و فناوری Nokia RAN استفاده می کند. گام بعدی برای AST SpaceMobile آزمایش ماهواره با سرعت5G خواهد بود.

آبل اولان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل AST SpaceMobile در بیانیه این شرکت گفت: دستیابی به این نقطه عطف که یک تلفن همراه استاندارد و اصلاح نشده روی زمین به ماهواره مدار پایین متصل می شود، یکی دیگر از لحظات پیشگامانه در تاریخ ارتباطات راه دور است.

ماهواره BlueWalker 3 در سپتامبر سال گذشته با موشک فالکون 9 SpaceX به فضا پرتاب شد و در ماه نوامبر مستقر شد.

این آرایه 64 متر مربعی زمانی که کانی واکر، ستاره شناس در بنیاد ملی علوم (NSF) هشدار داد که به اندازه ستاره وگا در راس خود در نزدیکی گرگ و میش خواهد بود، نگرانی هایی را در مورد پرتاب خود برانگیخت.

در ماه آوریل، AST SpaceMobile از BlueWalker 3 برای برقراری تماس صوتی بین دو گوشی هوشمند استفاده کرد که یکی در تگزاس و دیگری در ژاپن بود.

نگرانی در مورد ماهواره عظیم AST SpaceMobile

هدف نهایی AST SpaceMobile ایجاد اولین شبکه پهن باند سلولی مبتنی بر فضا است که داده ها را مستقیماً به تلفن های همراه ارسال می کند. شرکت های دیگر از جمله Lynk Global نیز همین هدف را دارند. Lynk Global اخیراً سه ماهواره را در مدار پایین زمین (LEO) مستقر کرده است. با این حال، AST SpaceMobile با آزمایش‌های اخیر خود نشان داد که شانس خوبی دارد که  اولین ارائه‌دهنده این سرویس باشد.

BlueWalker 3 یک نمونه آزمایشی ماهواره است که برای آزمایش فناوری AST SpaceMobile طراحی شده است. این شرکت قصد دارد در نهایت یک صورت فلکی متشکل از 100 ماهواره به نام BlueBirds را از اواخر سال 2024 به مدار زمین بفرستد.

چندین ستاره شناس افزایش تعداد ماهواره ها در LEO را نگران کننده عنوان کرده اند. برای مثال، در مصاحبه ای با INTERESTING ENGINEERING در سال گذشته، دکتر سامانتا لاولر، اخترشناس دانشگاه رجینا، در مورد حجم عظیمی از ماهواره های استارلینک که اسپیس ایکس به فضا می برد، بحث کرد.

لاولر این نگرانی را برجسته کرد که استارلینک می‌تواند به مشکل فزاینده زباله‌های فضایی کمک کند، چیزی که ما را در آستانه یک سناریوی بالقوه فاجعه‌بار به نام سندرم کسلر قرار داده است.

لاولر توضیح داد که ما دقیقاً در لبه سندرم کسلر هستیم. اگر این اتفاق بیفتد، احساس می‌کنیم که در عرض چند ساعت پس از طلوع یا غروب خورشید در درون یک کره برفی قرار گرفته‌ایم و هر تلاشی برای رفع مشکل شبیه جمع کردن گلوله‌ها است. در همین حال، ناسا همچنین هشدار داده است که ماهواره ها می توانند توانایی آن را برای شناسایی سیارک های بالقوه خطرناکی که به سمت زمین حرکت می کنند، مختل کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.