آزمایش موفق جدیدترین هواپیمای جاسوسی جهان

شرکت BAE Systems اعلام کرد آزمایش مهمی را برای هواپیمای جاسوسی جدید خود به نام Phasa-35 انجام داده است.

به گزارش تکناک، این هواپیمای خورشیدی پایدار در ارتفاع بالا با طراحی ظریف و بسیار سبک، برای پرواز در ارتفاعات بالا طراحی شده است.

این هواپیما با موتورهای الکتریکی کوچک، دارای بال‌های پنل خورشیدی فوق‌العاده بلندی است که وقتی با باتری‌های لیتیومی آن همراه می‌شود، می‌تواند هواپیما را برای هفته‌ها در آسمان نگه دارد.

کلاس جدید پیشگام

PHASA-35 توسط شرکت BAE Systems Prismatic Ltd طراحی شده است و یک پهپاد بدون سرنشین (UAS) جدید، فوق سبک و خورشیدی-الکتریکی با قابلیت پرواز در ارتفاع بالا (HAPS) است که یک رویکرد جایگزین و انعطاف پذیر برای سیستم های معمولی مانند ماهواره ها یا هواپیماهای معمولی برای ارائه تصاویر و ارتباطات پایدار و مقرون به صرفه ارائه می دهد.

Phasa-35 دارای طول بال35 متر است و بدنه آن از فیبر کربن نازک به اندازه مداد ساخته شده است. این هواپیما به قدری سبک است که تنها 150 کیلوگرم وزن دارد. همچنین فاقد ارابه فرود است و با استفاده از چرخ های یک بار مصرف بلند می شود. Phasa-35 یک فرود کنترل شده روی غلاف های موتور های خود انجام می دهد تا در صورت نیاز رو بدنه فرود آید. سپس ملخ های آن قبل از ماموریت بعدی تعویض می شوند.

این پرواز آزمایشی در جولای سال جاری (2023) در یک منطقه نظامی در نیومکزیکو ایالات متحده انجام شد. آب و هوای این منطقه برای رسیدن Phasa-35  به ارتفاع 66000 فوتی (20112 متری) عالی است. این تقریباً دو برابر ارتفاعی است که هواپیماهای تجاری در آن پرواز می کنند. در این ارتفاع، آب و هوای نسبتاً ملایم نیومکزیکو نیز فاقد بادهای شدید است که می‌تواند هواپیما را آشفته کند.

PHASA-35 با سرعت 55 مایل در ساعت (89 کیلومتر در ساعت) به آرامی حرکت می کند تا به مقصد خود در ارتفاع بالا درست یابد. این سرعت آنقدر آهسته است که اگر در ارتفاع با بادهای شدید روبرو شود، می تواند در ارتفاع، متناسب با سرعت چرخش زمین به سمت عقب حرکت کند.

استراتژیست های نظامی در ایالات متحده و بریتانیا در حال بررسی پتانسیل پهپاد های کلاس HAPS به عنوان جایگزینی برای ماهواره های سنتی هستند. وزارت دفاع بریتانیا پروژه Aether را توسعه داده است که شامل بالون‌های ارتفاع بالا و هواپیماهای خورشیدی در آزمایش‌های شبه ماهواره‌ای است.

با حمل مجموعه‌ای از دوربین‌ها یا حسگرها، یک کاوشگر HAPS می‌تواند برای مدت طولانی بر روی یک مکان خاص شناور باشد، ارتباطات را زیر نظر بگیرد یا اطلاعاتی درباره فعالیت‌های نیروهای دشمن ارائه دهد. در طول آزمایشات Phasa-35، یک سیستم سنجش لیزری برای ردیابی شرایط آب و هوایی و سرعت باد در 152 متر تا ارتفاع نهایی شبه ماهواره مورد استفاده قرار گرفت. این رویکرد دقیق برای پیش بینی آب و هوا، Phasa-35 را قادر ساخت تا از هرگونه مواجهه با آب و هوای متلاطم اجتناب کند.

امکانات فراوان پهپاد های HAPS

به گفته فیل وارتی، رئیس توسعه کسب و کار Phasa-35 در BAE Systems، شبه ماهواره‌های سرگردان می‌توانند به طور موثر ثابت بمانند و عملکردی مشابه با ماهواره‌های مدار زمین ثابت را ارائه دهند. این ویژگی برای مشتریان نظامی و تجاری جذاب است و در حوزه نظامی از آن برای مشاهده یک منطقه خاص برای مدت طولانی استفاده می کند. مشتریان تجاری نیز می توانند با استفاده از چندین شبه ماهواره ارتباطات اینترنتی در مناطق دورافتاده ارائه دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.