آیا هنرمندان می توانند از هوش مصنوعی مولد کسب درآمد کنند؟

همانطور که شرکت‌های فناوری شروع به بهره‌برداری از هوش مصنوعی مولد می‌کنند، هنرمندان که از آثار آنها در آموزش این مدل ها استفاده می شود، درخواست دریافت سهم عادلانه خود را دارند.

به گزارش تکناک، تاکنون هیچ کس نتوانسته درباره اینکه هنرمندان باید چقدر و چگونه پاداش بگیرند، نظری بدهد.

نامه سرگشاده جدید انجمن نویسندگان آمریکا که توسط بیش از 8500 نویسنده از جمله مارگارت اتوود، دن براون و جودی پیکولت امضا شده است، از شرکت‌های مولد هوش مصنوعی می‌خواهد که استفاده از آثار هنرمندان را بدون مجوز یا غرامت مناسب متوقف کنند. در همین حال، هنرمندان شکایت های متعددی را علیه فروشندگان هوش مصنوعی مولد مانند  Stability AI، MidJourney  و مایکروسافت در رابطه با کپی رایت و سوء استفاده مطرح کرده اند.

برخی از فروشندگان متعهد شده‌اند که صندوق‌هایی برای سازندگان و ابزارهای دیگری برای پرداخت به هنرمندان، نویسندگان و نوازندگانی که از آثارشان برای توسعه مدل‌های هوش مصنوعی خود استفاده کرده‌اند، ایجاد کنند. برخی حتی گامی برای راه‌اندازی وجوه مذکور برداشته‌اند که از آن به عنوان حرکتی به سمت مدل‌های تجاری مولد هوش مصنوعی عادلانه‌تر و پایدار خبر داده‌اند.

بنابراین، سازندگان به طور واقع بینانه چقدر می توانند انتظار داشته باشند که از این سرمایه ها درآمد داشته باشند؟

این به نظر یک سوال ساده است. اما وقتی سیاست‌های جبرانی مختلفی را که توسط فروشندگان هوش مصنوعی مولد پیشنهاد شده است بررسی می‌کنید، پاسخ دادن به آن بسیار دشوار است.

اصطلاحات مبهم

مدل‌های هوش مصنوعی مولد، خلق تصاویر، موسیقی، متن و موارد دیگر را با انتخاب الگوها در تعداد زیادی نمونه، که معمولاً از وب در دسترس عموم تهیه می‌شوند، یاد می‌گیرند. نمونه‌ها که معمولاً عکس‌ها، آثار هنری، صدا و متن هستند، اغلب دارای حق چاپ هستند یا تحت مجوز استفاده منتشر می‌شوند که فروشندگان آن را نادیده می‌گیرند و سازندگان آن آثار اغلب حتی مطلع نمی‌شوند که آثارشان در این راه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگرچه برخی از شرکت‌هایی که ابزارهای هوش مصنوعی مولد را توسعه می‌دهند، استدلال می‌کنند که آنها برای آموزش آثار دارای حق چاپ تحت عنوان اصول «استفاده منصفانه» توجیهی برای خود دارند، اما حداقل در ایالات متحده، این موضوعی است که بعید به نظر می‌رسد به این زودی حل شود. در کنار مسائل حقوقی، افکار عمومی تا حد زیادی پشت سر هنرمندانی که اکثر آنها در مقایسه با میلیاردها شرکت فناوری و هوش مصنوعی که در آن شرکت می کنند، درآمد ناچیزی دارند، جمع شده است.

بنابراین فروشندگانی از جمله  Adobe، Getty Images،  Stability AI  و YouTube  راه‌هایی را معرفی کرده‌اند یا قول داده‌اند که معرفی کنند. راه‌هایی را که سازندگان می‌توانند در سودهای هوش مصنوعی مولد خود سهیم شوند. مشکل اینجاست که این شرکت‌ها دقیقاً مشخص نکرده‌اند که سازندگان چقدر می‌توانند انتظار کسب درآمد داشته باشند. همین ابهامات برای سازندگانی که در نظر دارند به فروشنده اجازه دهند تا مدلی را روی آثارشان آموزش دهد، تصمیم را سخت می کند.

ادوبی  که خانواده مدل‌های هوش مصنوعی مولد خود به نام Firefly را بر اساس تصاویری از کتابخانه دارایی سهام خود Adobe Stock آموزش می‌دهد، می‌گوید که سالی یک‌بار «پاداش» پرداخت می‌کند که این پاداش برای هر مشارکت‌کننده متفاوت است. اولین پاداش در اوایل سپتامبر پرداخت شد.

پاداش ادوبی اساساً بر تعداد کل تصاویر، وکتورها یا تصاویر تأیید شده ارائه شده به استاندارد Adobe Stock یا Premium است که برای آموزش Firefly استفاده شده است و تعداد مجوز تصاویر آنها در طول یک دوره طولانی تولید شده است. پاداش‌های آینده قرار است از روی تصاویر و بارگیری‌های تأیید شده جدید محاسبه شوند، به این معنی که سازندگان نمی‌توانند روی معیارهای دوره جایزه قبلی برای پیش‌بینی پرداخت بعدی خود حساب کنند.

ارزش هر تصویر و مجوز تایید شده فردی چقدر است؟ نمی توان گفت زیرا ادوبی از اعلام این موضوع خودداری کرد.

تنها چیزی که به طور قطع می دانیم این است که مشارکت کنندگان قبل از اینکه بتوانند پاداش خود را برداشت کنند، باید به حداقل آستانه 25 دلاری برسند . ادوبی می گوید ممکن است 8 تا 10 روز کاری یا بیشتر طول بکشد تا برداشت کامل شود. متاسفانه این شرکت هیچ تضمینی برای پرداخت پاداش به طور دائمی ندارد.

اما صبر کنید، داستان از این هم پیچیده‌تر و مبهم‌تر می‌شود.

سخنگوی ادوبی گفت که جایزه Firefly در حال حاضر به تعداد مجوزهای صادر شده برای یک تصویر سنجیده می شود، که این شرکت آن را به عنوان نماینده ای برای تقاضا و مفید بودن یک تصویر می داند. اما شرکت نمی‌گوید معیار چیست و آیا معیار در آینده تغییر خواهد کرد یا خیر.

به گفته یکی از سخنگویان، Getty Images  نیز قصد دارد به مشارکت کنندگان ابزار هوش مصنوعی تولیدی خود که اخیراً اعلام شده است، به صورت مکرر و سالانه پول پرداخت کند. سازندگان محتوا به ازای هر دارایی که در مجموعه داده‌های آموزشی مدل مشارکت کرده‌اند، سهمی متناسب و همچنین بر اساس درآمد صدور مجوز سنتی دریافت می‌کنند.

Getty Images  مانند Adobe در مورد جزئیات این مسئله هنوز صحبتی نکرده است.

سخنگوی Getty Images گفت: یک فرمول مجموعه ای بر اساس تعدادی از عوامل مختلف وجود خواهد داشت و بر این اساس هر مشارکت کننده در ارتباط با ابزار، پرداخت های متفاوتی را دریافت خواهد کرد.

رقیب Getty Imagesیعنی Shutterstock، که مجموعه‌ای از ابزارهای هوش مصنوعی مولد را نیز ارائه می‌کند و متادیتا و تصاویر سهام خود را به شرکای خود از جمله OpenAI می‌فروشد، پرداخت‌های یکباره را از طریق صندوق مشارکت‌کنندگان خود توزیع می‌کند. پرداخت‌های دو بار در سال متناسب با مشارکت سازنده در کتابخانه محتوای Shutterstock است و سازندگان غرامت بیشتری دریافت می‌کنند.

Shutterstock  در وب‌سایت خود می‌نویسد: شرکت‌کنندگان سهمی از کل ارزش قرارداد را دریافت خواهند کرد که این سهم توسط مشتریانی که مجموعه‌های داده مجوز می‌دهند، پرداخت می‌شود. مشارکت‌کنندگانی که محتوایشان برای آموزش مدل‌ها استفاده شده است، برای نقشی که IP آنها در توسعه مدل‌های اصلی بازی کرده است و همچنین از طریق پرداخت‌های حق امتیاز مرتبط با فعالیت‌های صدور مجوز مولد در آینده، غرامت دریافت خواهند کرد.

با این حال، نسبت دقیق این غرامت چقدر است؟ و آن غرامت بیشتر چگونه محاسبه می شود؟ هنوز نمی دانیم.

بهترین تخمینی که ما داریم از عکاسی به نام رابرت کنشکه است که بر عهده گرفت تا درمورد 58 عکاس دیگر تحقیق کند که آنها چقدر از صندوق مشارکت‌کنندگان Shutterstock  دستمزد گرفته‌اند و برای محاسبه میانگین‌ها، اندازه پورتفولیوی آنها را در نظر گرفت.

نظرسنجی کنشکه نشان داد که میانگین درآمد از صندوق مشارکت کنندگان 0.0078 دلار به ازای هر تصویر است در حالی که میانگین درآمد 0.0069 دلار برای هر تصویر است. با فرض دقیق بودن این اعداد، یک عکاس با حدود 2000 تصویر تقریباً 15 دلار درآمد خواهد داشت که این مبلغ به معنای واقعی کلمه کم است.

درآمد دلاری نیست

به طور باورنکردنی، اینها ملموس ترین طرح های جبرانی مولد هوش مصنوعی هستند که ما توانستیم پیدا کنیم. بقیه آنها بیشتر نظری هستند.

هنگامی که هوش مصنوعی Stability ، Stable Audio را معرفی کرد که مدلی است که موسیقی و جلوه های صوتی را با توضیحات متنی تولید می کند، این استارتاپ هوش مصنوعی گفت که از طریق مشارکت با کتابخانه صوتی سهام AudioSparx به نوازندگان اجازه می دهد در سود تولید شده توسط Stable Audio سهیم شوند. تنها کاری که آنها باید انجام دهند این است که به AudioSparx بپیوندند و تصمیم بگیرند در آموزش مدل اولیه شرکت کنند یا تصمیم بگیرند که به آموزش نسخه های آتی Stable Audio کمک کنند.

جزئیات آن طرح اشتراک درآمد هنوز در حال فاش شدن است.

لی که سخنگوی ارشد Stable Audio می باشد به TechCrunch گفت: ما هنوز هیچ گزارش درآمدی از Stability AI دریافت نکرده‌ایم و هنوز از نظر درک درآمدی که ایجاد خواهد شد، در روزهای اولیه هستیم. به این ترتیب، باید دید که مشارکت کنندگان انتظار کسب چه نوع درآمدی را خواهند داشت.

لی ادامه داد که مشارکت‌کنندگان می‌توانند انتظار داشته باشند که سهمی از درآمد تولید شده توسط Stable Audio  را به صورت باقیمانده و تکرارشونده دریافت کنند تا زمانی که شرکت در آموزش، مدل مورد نظر خود را انتخاب کنند.

لی گفت: هنگامی که اولین گزارش درآمد را از هوش مصنوعی پایدار دریافت کردیم و بتوانیم معیارها و جزئیات مختلف اطلاعاتی را که ارائه می‌کنند کاملاً درک کنیم، سپس اطلاعات لازم را در اختیار خواهیم داشت تا به طور کامل نحوه تخصیص درآمد به هر کدام از هنرمندان شرکت کننده را تعیین کنیم. گفت‌وگوهای مداومی بین AudioSparx  و هوش مصنوعی Stability درباره برخی از مسائل مربوط به معیارها و گزارش‌های درآمد وجود دارد بنابراین همه این موارد هنوز در دست توسعه است.

در جایی دیگر در زمینه موسیقی هوش مصنوعی مولد یعنی یوتیوب، که در ماه آگوست از مشارکت هوش مصنوعی مولد با گروه موسیقی یونیورسال رونمایی کرد، گفت که قصد دارد ساختاری ایجاد کند که تضمین کند صاحبان حقوق موسیقی برای مشارکت داده‌های آموزشی خود پول دریافت می‌کنند.

یکی از سخنگویان یوتیوب گفت: بخش بزرگی از این کار در همکاری با شرکای ما در سراسر تجارت موسیقی انجام خواهد شد.

واضح است که هیچ یک از فروشندگان مولد هوش مصنوعی که ما با آنها صحبت کردیم، مبلغ دلاری را که خالقان معمولی می توانند پس از آموزش مدل ببینند، ارائه نمی دهند.

برخی از فروشندگان عدم وجود داده ها را به دلیل جدید بودن مدل فناوری و کسب و کار می دانند. برخی دیگر گفتند که این محدوده بسیار زیاد است که نمی تواند رقم مفیدی را ارائه دهد.

اما برای سازندگان، به‌ویژه آن‌هایی که برای گذران زندگی خود به درآمد قرارداد وابسته‌اند، این استدلال‌ها احتمالاً پوچ هستند.

برخی از استارت‌آپ‌ها تلاش می‌کنند از همان ابتدا شفاف‌تر و متمرکز بر هنرمندان باشند. Braia که هوش مصنوعی تولیدکننده هنر خود را کاملاً بر اساس تصاویر دارای مجوز آموزش می‌دهد، یک مدل اشتراک درآمد دارد که به صاحبان داده‌ها بر اساس تأثیر مشارکت‌شان پاداش می‌دهد و به هنرمندان این امکان را می‌دهد که قیمت‌ها را بر اساس هر آموزش هوش مصنوعی تعیین کنند.

با این حال، تا آنجا که ما می‌توانیم بگوییم همانطور که اوضاع در حال حاضر پیش می‌رود، تعداد کمی از فروشنده‌ها ادعای قانع‌کننده‌ای دارند مبنی بر اینکه اگر هنرمندان آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مولد را انتخاب کنند، این کار ارزش وقت گذاشتن را دارد. در بهترین حالت، آنها وعده های مبهمی در مورد درآمده های آینده ارائه می دهند و این وعده های مبهم برای هنرمندان آب و نان نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.