آزمایش موفقیت آمیز واکسن ویروس ماربورگ

تایج امیدوارکننده ای از اولین آزمایش انسانی واکسنی که ویروس کشنده ماربورگ را هدف قرار می دهد، منتشر شده است.

نتایج امیدوارکننده ای از اولین آزمایش انسانی واکسنی که ویروس کشنده ماربورگ را هدف قرار می دهد، منتشر شده است.

به گزارش تکناک، این اولین واکسن علیه ویروس ماربورگ است .ماربورگ ویروسی است که به عنوان عامل یک بیماری همه گیر معرفی شده است و قرار است واکسن آن وارد فاز 2 آزمایش انسانی شود.

ماربورگ که از خانواده ویروس‌های فیلوویریدا (Filoviridae) مانند ابولا است،دقیقا به اندازه ویروس شناخته شده ابولا کشنده است، هر چند کمی کم‌خطرتر از آن است. این ویروس برای اولین بار در سال 1967 ظاهر شد و تعداد معدودی از آن در اروپا منجر به یک بیماری مرگبار که در آن بیمار از شدت خونریزی جان می داد،شد. مطالعات ژنومی بعدی منشا این ویروس را به اوگاندا و کنیا برمی‌گرداند.

میکروگراف الکترونی روبشی رنگی ذرات ویروس ماربورگ (آبی) هم جوانه زده و هم به سطح سلول های VERO E6 آلوده (نارنجی) متصل شده اند.
میکروگراف الکترونی روبشی رنگی ذرات ویروس ماربورگ (آبی) هم جوانه زده و هم به سطح سلول های VERO E6 آلوده (نارنجی) متصل شده اند.

از زمان پیدایش این ویروس، بیش از دوازده مورد شیوع در طی 50 سال گذشته وجود داشته است که اخیراً در سال گذشته این ویروس برای اولین بار در غنا ظاهر شد. با این حال، میزان مرگ و میر وحشتناک ماربورگ تا 90درصد باعث شد تا کارشناسان بیماری های عفونی، در مورد پتانسیل قابل توجه همه گیری این ویروس در آینده هشدار دهند.

دانیلا مانو از دانشکده بهداشت لندن،گفت: شیوع های قبلی ویروس ماربورگ در جمهوری دموکراتیک کنگو (1998-2000) و آنگولا (2004-2005) نشان داد که در یک سری از نقاط دنیا مانند مناطق درگیر با زیرساخت های بهداشتی ضعیف، شیوع این ویروس می تواند ماه ها یا سال ها کنترل نشده باقی بماند و زندگی صدها نفر را تهدید کند. احتمالا زمان زیادی باقی نمانده تا یک همه گیری وحشتناک ویروس ماربورگ رخ دهد.

برخلاف ابولا که هم درمان آنتی بادی مونوکلونال و هم واکسن موثری دارد، هیچ درمان یا واکسن تایید شده ای برای ویروس ماربورگ وجود ندارد. این امر باعث شده است که موسسه خیریه واکسن جهانی Gavi، ماربورگ را به عنوان یک عامل نگران کننده خطرناک همه گیری در آینده معرفی کند.

این واکسن جدید ماربورگ با نام (cAd3-Marburg) از یک ناقل آدنوویروس برای ارائه گلیکوپروتئین ماربورگ استفاده می کند. مطالعاتی بر روی پستانداران که سال گذشته منتشر شد، نشان داد که یک دوز از این واکسن باعث ایجاد پاسخ ایمنی محافظتی در حیوانات تا یک سال می شود.

اخیرا یک آزمایش انسانی تک مرحله ای ، 40 بزرگسال سالم را برای دریافت این واکسن آزمایشی ثبت نام کرد. این آزمایش نشان داد که واکسن به خوبی توسط بدن پذیرش می شود و عوارض جانبی جدی ندارد. پاسخ های ایمنی قابل توجهی نیز در 95 درصد افراد مشاهده شد. در کل دوره 48 هفته ای آزمایش ادامه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.